مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت فن پخت نان " آقاندو "، " کاک " و " قره‌قروتی " شهرستان گالیکش به‌عنوان یک مهارت در پخت نان‌های آیینی در فهرست آثار میراث ناملموس کشور خبر داد.

فن پخت نان "آقاندو"، " کاک" و "قره‌قروتی" روستای فارسیان + تصاویر

به گزارش گلستان24 به نقل از نیلکوه، ابراهیم کریمی با اعلام این خبر گفت: در پخت نان « آقاندو» از گیاهان خودرو جنگلی و یا روییده در کوه‌های اطراف روستا فارسیان ازجمله گَندِه علف، علف سَلمِه، اسپناق (اسفناج محلی) استفاده می‌کنند.

وی افزود: نان آقاندو بیشتر در فصل بهار و تابستان پخته می‌شود و این امر به خاطر رویش این نوع سبزیجات در این فصول است. زنان روستا نان آقاندو را در تمامی فصول سال به جهت مصارف روزانه یا پذیرایی از میهمانان می‌پزند و گاهی اقدام به پخت نان‌های سنتی به‌صورت گروهی و با همکاری فامیل مخصوصاً همسایه‌ها می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان هدف از ثبت نان آقاندو را حفظ و تکریم آیین گذشتگان دانست و ادامه داد: پرونده فن پخت نان آقاندو شهرستان گالیکش با توجه به درخطر بودن شیوه پخت به‌عنوان یک اثر میراث ناملموس ارزشمند توسط دفتر ثبت آثار استان تهیه، که این پرونده در جلسه ششم دی‌ماه سال جاری شورای عالی ثبت و تعیین حریم کشور به‌عنوان یک مهارت آیینی در شیوه طبخ نان در فهرست ملی میراث ناملموس کشور ثبت گردید.

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

فن پخت نان " کاک " شهرستان گالیکش در فهرست آثار میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد

کریمی گفت: نان کاک از دیرباز دارای اهمیتی فراوانی از حیث مذهبی - تاریخی بوده و طبخ و استفاده از نان همیشه دارای ارزش و قداست خاصی در میان ایرانیان دارد. این نان درگذشته علاوه بر اهمیتی که در تغذیه بشر داشته دارای کارکردی فرهنگی نیز بوده است که نان‌های متفاوت در مراسمات و آیین‌های متفاوت طبخ می‌شد.

وی افزود: نان کاک ازجمله نان‌هایی است که از گذشته‌های بسیار دور در شهرستان گالیکش به شیوه کاملاً سنتی در اعیاد، نوروز و مراسمات عروسی پخته و به‌رسم هدیه به خانه عروس برده می‌شد.

وی با اشاره به شاخصه‌های ارزشمند و درخطر بودن نان کاک گالیکش گفت: پرونده ثبت فن پخت نان کاک این شهرستان توسط دفتر ثبت آثار و تعیین حریم این اداره کل تهیه و به سازمان مرکزی ارسال و پرونده مذکور در جلسه شورای عالی ثبت و حریم کشور به‌عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد.

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

مهارت فن پخت نان " قره‌قروتی " شهرستان گالیکش در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: نان «قره‌قروتی» ازجمله نان‌های سنتی روستاهای شهرستان گالیکش ازجمله روستای «فارسیان فرنگ» است که از گذشته تا به امروز آن را به‌صورت سنتی تهیه می‌کردند و این نان به دلیل وجود قره‌قروت در داخل آن، به این نام مصطلح شده است.

وی افزود: نان قره‌قروتی به دلیل وجود مواد مغذی چون قره‌قروت، گردو و ... از طعم و مزه بسیار خوبی برخوردار است و بارزترین ماده مورد مصرف در این نوع نان، قره‌قروت است.

کریمی گفت: قره‌قروت نام ماده‌ای خوراکی است که از شیر تهیه می‌گردد و چون شبیه قروت (کشک) اما سیاه‌رنگ است قره‌قروت نام‌گرفته است. نان قره‌قروتی در بعضی از روستاهای شهرستان آزادشهر هم نیز پخت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان هدف از ثبت پخت نان قره‌قروتی را احیاء و ترویج فرهنگ استفاده از نان‌های سنتی و پیشگیری از زوال آیین‌ها و رسومات نیاکان و گذشتگان دانست و گفت: پرونده ثبت "مهارت پخت نان قره‌قروتی " شهرستان گالیکش پس از تهیه در دفتر ثبت آثار و تعیین حریم اداره کل به سازمان مرکزی ارسال که در جلسه مورخه 6 دی‌ماه سال جاری شورای عالی ثبت و تعیین حریم کشور به‌عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

nilkooh2073 1

شایان‌ذکر است ابتدای دی ماه نیز نون « الزویی » روستای فارسیان گالیکش ثبت ملی شده بود.

گفتنی است ابوذر خسروی پژوهشگر آداب‌ورسوم منطقه فارسیان گالیکش اوایل سال 94 با ارائه 16 میراث این روستا مانند نون قره‌قروتی، نون الزویی، نون کماج، نون کاک، نون آقاندو، مراسم سله بران، سینه‌زنی حسن حسین، دریاچه فارسیان، آبشار فارسیان، آش خمیر، حمام فارسیان، بازی دوفر، تپه باستانی تپه مراد، قبرستان میدانا، محوطه مسکونی پاکندس و بام علی یار به اداره کل میراث فرهنگی گلستان خواستار ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار