مشاور فرهنگی و ایده پرداز گلستانی گفت : ناوگان حمل و نقل عمومی با سازماندهی و نظارت مطلوب تر می تواند در اشاعه حقوق و ایجاد امنیت و آرامش تاثیرگذار باشد.

7 بسته پیشنهادی برای ساماندهی تاکسی ها در گرگان

 به گزارش گلستان 24، رضا انتصاری مشاور فرهنگی ، طراح و ایده پرداز گلستانی طی مطلبی نوشت :" موقعی یک راننده تاکسی می تواند فضای ایده آل مذکور را نقش آفرینی کند که خود در فضای بدون دغدغه نگرانی مشغول بکار باشد باید برای راننده تاکسی امکانات فراهم نمود و بعد از او انتظار داشت که مقررات را رعایت کند.

خیلی ها بر این باورند که راننده تاکسی خلاف نمی کند و کمتر در زمان رانندگی رفتارهای خطرناک انجام می دهد، حواسشان جمع است و مواظبند تا مسافران خود را به سلامت به مقصدشان برساند.او باور کرده که شغلش رانندگی تاکسی است و برای تفریح کردن و ویراژ دادن رانندگی نمی کند و عموما از نخستین ساعات بامداد تا واپسین حظات ساعت شب در شرایط جوی مختلف هوا مشغول بکار است و از در آمد حاصله رزق و روزی خود را می گذراند. 

راننده تاکسی همه انرژی خود را صرف شغل خود می کند و سرمایه ای که جمع کرده و تاکسیای خریده تا تامین کننده مخارج خانه باشد. او تاکسی پراید خود را گرانتر از پراید در بازار بخاطر تاکسی بودنش خرید تا با رعایت نظم، کسب در آمد کند.

اما... حضور چشمگیر مسافربرهای شخصی در گرگان که برخی آنها روی کاپوت ماشین خود را شطرنجی کرده و شده تاکسی اقدام به جابجایی مسافر بصورت غیر قانونی می کند.اکثرا هم پراید هستند و با پلاک غیر بومی گرگان و در برخی موارد است که خود مخل نظم و آسایش برخی از مسافران و علی الخصوص رانندگان تاکسی شده اند.

تاکسی با نظم و ترتیب در خط مسیر خود ایستاده تا مسافران را سوار کنند اما رانندگان خودرو شخصی توقف دوبله، توقف در وسط خیابان برای پیاده و سوار کردن مسافر و برخی ها با عصبانیت رانندگی کردن، رانندگان خودروهای شخصی و غیر بومی ها هر نرخی را که بخواهند می گیرند و در هر مسیری که بخواهند مسافر را جابجا می کنند ولی کسی بر آنها نظارت ندارد.

و پلیس فقط در زمان تصادف پیدایش می شود، در گذشته اکثر افسران پلیس در خیابانها حضور داشتند ، افسران کادر بودند و راننده هم از آنها حساب می برد ولی این روزها اکثر نیروهای پلیس وظیفه هستندو خوب توجیه نشده اند و آموزش ندیده اند و رانندگان هم از آنها حساب نمی برند.

بخاطر همین است که ترافیک در برخی از نقاط خیلی سنگین است چون مسافربرهای شخصی خود را صاحب ایستگاه می دانند و جایی برای توقف تاکسی نیست.

حال شما قضاوت کنید که یک راننده تاکسی چگونه می تواند آرامش داشته باشد تا آرامش را هدیه کند، در پایان چند راهکار و پیشنهاد جهت حل بخشی از این مشکل را ارائه می کنیم تا مسئولین با هماهنگی به معزل رانندگان تاکسی و شخصی بپردازند.

1-    تعیین و تکلیف نمودن مسافربرهای شخصی در شهر گرگان

برای اینکار بهتر است آن دسته از رانندگان خوردرو های شخصی که می خواهند با ماشین خود در شهر گرگان کار کنند بابت هر ماه فعالیت در شهر مبلغی را به حساب صندوق حمایت از تاکسیرانهای گرگان پرداخت کند که ز سرجمع این پرداختها وام و امکانات رفاهی فقط به رانندگان تاکسی داده شود، که این امر خود بخشی از اعطای آرامش به راننده تاکسی است.

در این طرح رانندگان خوردورهای شخصی با تابلویی خاص که بروی سقف ماشین نصب می کنند شناخته می شود و در صورت عدم داشتن تابلو و ایستادن در ایستگاه تاکسی و پس از مشخص شدن سوار یا پیاده کردن تاکسی توسط پلیس جریمه شوند، که این امر مستلزم هماهنگی با راهنمایی و رانندگی است.و در اینجا لازم است که یاد آور شوم امکان دارد راننده ای پول یک ماه را داده و در ماه های آینده با تاکسیرانی مراجعه ننماید تا شارژ مجوز خود را پرداخت کند و باید در ادامه بگویم که سازمان تاکسیرانی باید برای ماههای سال تابلوهایی با رنگ مشخص یعنی 12 رنگ تولید کند تا مامورین پلیس بتوانند در طول ماه تشخیص دهند که خودر و مذکور مجوز حمل و نقل دارد یا نه!

2-    متحد الشکل کردن تاکسی و آراستگی رانندگان

خوشبختانه میشود گفت رنگ تاکسی ها در شهر گرگان مشخص است ولی برای متحد الشکل کردن رانندگان سازمان تاکسیرانی با کمک بخش خصوصی پیراهن و شلوار یک رنگ و متحدالشکلی برای رانندگان عزیز تاکسی طراحی کند و در اختیار آنها بدون دریافت پولی قرار دهد تا در موقع سرویس دادن به همشهریان گرامی از آن لباس مخصوص استفاده کنند.

در این مورد می توان از شرکتها، موسسات  یا بانکهای خصوصی و دولتی  برای اینکار دعوت بعمل آورد که با توجه به تامین لیاس حق تبلیغات در مکانهای مشخص شده که توسط کارشناسان طراحی و زیبایی از قبل مشخص شده است، را دارند. نیاز نیست که یک شرکت یا موسسه بطور همزمان لباس کل رانندگان را تهیه کنند هر شرکت و موسسه به اندازه توان مالی خود می تواند لباس مورد نظر را تهیه کنند و الباقی را شرکتهای دیگر تهیه کند فقط باید یاد آوری شود لباس و رنگ آن باید یکی باشد.

با توجه به اینکه رانندگان در شرایط جوی مختلف فعلیت دارند و ممکن است بوی بد از بدن آنها ترشح شود بهتر است یه نظافت و زیبارویی تاکید بیشتر شود و از عطر ملایم استفاده نمایند.و وسیله های اضافی را از داشبورد و آیینه جلو برداند.

3-    دستگاه پرداخت الکترونیکی کرایه

شهرداری و شورای اسلامی شهر و سازمان تاکسیرانی برای کنترل بهتر تاکسی ها و مسافربرهای شخصی و احیای حق تاکسیرانها بهتر است دستگاه پرداخت الکترونیکی کرایه را همانند شرکت اتوبوسرانی در داخل تاکسی ها نصب کنند و هر شروند با کارتی که در باجه های مخصوص تهیه می کنند کرایه را پرداخت کند.(کارت هم مانند اتوبوس شارژی است )در این مورد هم کسی شکایت نسبت به نپرداختن الباقی کرایه را نمی کند و راننده هم منکر نداشتن پول خرد نمی شود.

باید در این طرح طوری برنامه ریزی شود که دستگاه به شماره حساب بانکی راننده متصل شود و یا درصورت عدم اتصال به شماره حسابهای متفاوت شماره حساب تاکسیرانی داده شود و در تاکسیرانی افرادی تا ساعت 22جوابگوی و پرداخت کننده در آمد راننده به وی باشند.

در این طرح مسافران با توجه به پرداخت راحت کرایه و عدم دریافت کرایه اضافی توسط راننده مطمئنا تاکسی را برای جابجایی خود انتخاب کرده و هم درآمد راننده تاکسی بهتر می شود هم مطمئنا بخشی از ترافیک کمتر میشود.

ویکی دیگر از مزایای طرح با توجه به مراجعه رانندگان به سازمان برای دریافت کارگرد روزانه خود، سازمان قادر به شناسایی تاکسی های راکدی که در شهر موجود می باشد هست و می تواند طبق قانون با آنهاد برخورد کنند،چون از سهمیه بنزین برای ناوگان حمل و نقل استفاده می کنند اما در مسائل شخصی (کارمندان و کسبه بازار از این دسته افراد هستند)از آن بهره می گیرند.

4-    سامانه پیامکی تاکسی و شهروند

خرید سامانه پیامکی با اعداد کم توسط سازمان تاکسیرانی تهیه و خریداری شود و به اطلاع همشهریان عزیز قرار گیرد.

در این طرح تابلویی مشخصات راننده تاکسی در روی داشبورد نصب شود که در آن نام راننده و تصویر راننده و کد تاکسی و شماره سامانه پیامکی درج گردد و درو صورت تمایل مسافران در خصوص راننده و سازمانن تاکسیرانی و ... اعلام نظر یا طرح پیشنهاد و شکایت کند و از طریق همان سامانه پیگیری کند.

5-    کانون آگهی تبلیغاتی برای سازمان تاکسیرانی

سازمان تاکسیرانی می تواند برای در آمد زایی بیشتر این قشر زحمت کش با هماهنگی اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی،کانون تبلیغاتی به ثبت برساند.پس از ثبت می توانند از تابلویی زیبا و شکیل که چهره شهر را زشت نکند تهیه و با دریافت هزینه آن از راننده بر روی تاکسی نصب کند. (تابلو حالت فلکس بنری باشد)و با هماهنگی با موسسات و شرکتهای خصوصی و دولتی و ادارات استان و بانکها نسبت به تبلیغات بر روی تاکسی اقدام نمایئد که این امر کمک خرجی برای راننده است.

شایان ذکر است که هزینه ها باید طوری باشد که راننده متضرر نشود یعنی پس از عقد قرار داداز سرجمع قرار دادر70% به رانندگان و 15% به مدیران و همکاران اجرایی طرح و 15% به حساب صندوق حمایت از تاکسیرانهای گرگان واریز شود.

6-    بسته های فرهنگی و آموزشی

در مناسبتهای مختلف مانند ولادت و شهادت آل الله کتابچه های جذاب که با هنرمندی خاص تهیه شده و در حدود نهایتا 5 صفحه باشد تهیه و در تاکسی قرار گیرد تا مسافران در تاکسی مطالعه کنند و یا از تصاویر و طرح های زیبا و یا جملات حاوی پیامهای مناسب تهیه و در جلو و پشت شیشه تاکسی نصب شود و بتواند نظر رانندگان و مسافران را به جمله ای کوتا به خود جلب کند و روی آنها تاثیر داشته بگذارد.

7-    کارگاه آموزشی

کارگاه آموزشی و مشاوره ای برای رانندگان تاکسی برگزار شود و در آن از اساتید باتجربه و روانشناسان و افسران نیروی های نظامی و کارشناسان ترافیک و علی الخصوص رانندگان با تجربه و پیشکسوت تاکسی که تاثیر گذارند استفاده شود تا برای حل مشکلات خود آگاهی لازم را داشته باشند."/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار