مسئولان و مدیران دستگاه‌ها باید مراقب باشند از بیت‌المال استفاده شخصی نکند چراکه بیت‌المال حقوق همه ملت است. برخی از مسئولین گالیکشی باوجود داشتن چندین خودرو، از امکانات اداری که بیت‌المال و حق مردم است سوءاستفاده می‌کنند.

استفاده شخصی از خودروهای دولتی توسط مديران گالیکشی

اين روزها شاهد استفاده غیرقانونی و شخصی برخی مديران، معاونین و مسئولان ادارات گالیکش از اموال دولتی و بیت‌المال هستيم.

با توجه به اينک اين موضوع در اذهان عامه مردم خوش جلوه نمی‌کند و باعث اعتراض آن‌ها شده است ولی متأسفانه به‌صورت يک فرهنگ درآمده است كه هرکس مسئول یک‌نهاد شد، می‌تواند به اشكال مختلف در اموال آن تصرف نمايد.

عینی‌ترین سوءاستفاده از اموال دولتی سوءاستفاده شخصی از خودروهای دولتی است. استفاده شخصی از خودروهای دولتی نمونه‌ای از بی‌احترامی به مقررات و قانون است. علی‌رغم نص صریح قانون و تأکید مسئولان مبنی بر عدم استفاده شخصی دستگاه‌های اجرایی از خودروها و امکانات دولتی، متأسفانه شاهد این‌گونه بی‌نظمی‌ها در سطح شهرستان هستیم.

اگر پایان ساعت اداری در خروجی شهر گالیکش بایستید متوجه خواهید شد که چه تعداد از خودروهای اداری شهرستان به خانه مسئولین می‌رود، علی‌رغم اينكه این مسئولین خودروی شخصی هم دارند ولی عمدتاً بيشتر كارهای شخصی خود را با خودروهای دولتی انجام می‌دهند.

در ساعات غیر اداری نیز اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت بپنداریم که سرنشینان این خودروها در حال انجام مأموریت هستند، اما نمی‏توان پذیرفت در روزهای تعطیل برخی مدیران و یا کارمندان ادارات با استفاده از تعطیلی دستگاه خود و نیز غفلت نهادهای ناظر شهرستان، با استفاده شخصی از اموال دولتی به مهمانی، دیدوبازدید و حتی مسافرت اقدام کنند و کسی نیز آن‌ها را بازخواست نکند.

حضرت امام خميني(ره) هرگز چنین اجازه‌ای را به هیچ مدیری در زمان حیات خود نمی‏دادند و حتی رئیس‌جمهور شهید نیز برای انجام امور دولتی خود کمترین استفاده را از خودروهای دولتی صورت می‏دادند.

هرگونه استفاده شخصی از خودروهای با پلاک دولتی ممنوع بوده و در صورت مشاهده تردد در خارج از ساعات اداری و بدون برگ مأموریت، نیروی انتظامی موظف به توقیف خودرو است.

بعضی از کارکنان ادارات از این وضعیت سوءاستفاده می‏کنند و با خودخواهی اموال دولت را مصادره به مطلوب می‏کنند و از آن بهره‌برداری شخصی می‏نمایند، بنابراین باید با کارکنان و مديران اداراتی که از قانون سوءاستفاده کرده و موجب خدشه‌دار شدن حیثیت دستگاه‏ها را فراهم می‏آورند به‌شدت برخورد شود.

البته تمامی خودروهای ادارات پلاک دولتی ندارند و برخی از آن‌ها پلاک شخصی هستند. دراین‌بین برخی از ساکنین گالیکش که در دیگر شهرستان‌ها سمت دارند نیز با خودروی آن اداره به گالیکش تردد می‌کنند و معمولاً در پایان هفته در ییلاقات گالیکش مشاهده می‌شوند.

همچنین یکی از معاونین شهرستانی که بومی گالیکش نیست برای استفاده شخصی از خودروهای دولتی از استان نامه‌ای آورده تا رییس آن اداره مانع از آن کار نشود!

برخی از ادارات از خودروهای استیجاری استفاده می‌کنند که هزینه آن از منابع دولتی تأمین می‌شود اما دیده‌شده مدیران از این خودروها نیز برای انجام کارهای شخصی خود بهره برده‌اند.

کاربران زیادی به نیلکوه با ارسال تصاویری از استفاده‌های شخصی برخی مدیران، معاونین و مسئولین ادارات خواستار انتشار آن‌ها برای جلوگیری از این کارشده‌اند که در صورت ادامه و برخورد نکردن مسئولین ذی‌ربط نیلکوه به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و تصاویر ارسالی را انتشار خواهد داد.

آیا استفاده شخصی از وسایل دولتی و عمومی جایز است؟

امروزه اموال عمومی و دولتی از مصادیق بارز بیت‌المال به شمار می‌آیند، بنابراین وقتی گفته می‌شود بیت‌المال، یعنی اموالی که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداری آن مسئول‌اند، همان‌گونه که در آن حق نیز دارند. به‌عبارت‌دیگر بیت‏المال به مالی گفته می‌شود که مالک خصوصی نداشته و همگان در استفاده از آن سهیم هستند.

پیشوایان بزرگ دین ازجمله پیامبر (ص) و امیر مؤمنان علی (ع)، در نگهداری اموال بیت‌المال دقّت فراوانی به خرج می‌دادند و هرگونه استفاده شخصی از آن را ممنوع می‌شمردند، برای مثال حضرت علی(ع) آن نحوه برخورد را با برادرش عقیل دارد که زبانزد خاص و عام است.

حضرت امام خمینی(ره)، نیز می‌فرمایند: « ... ما چه کنیم با بیت‌المال مسلمین؟ وظیفه حکومت‌ها چیست با بیت‌المال مسلمین؟ این مسئله، مسئله آن نیست که در آن‌وقت و در حکومت حضرت امیر(علیه‌السلام) باشد؟ این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که متکفّل حکومت هستند، که تا اندازه ممکن در بیت‌المال تصرّف نکنند، یک درهم اش در آن‌طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم‏... بیت‌المال مسلمین را بزرگ بشمارید... وزارتخانه‌ها وقتی‌که می‌بینند کارمند بیت‌المال مسلمین هستند و ازآنجا حقوق می‌گیرند و ارتزاق می‌کنند، حتّی در آن مسائلی که حضرت امیر گفته ملاحظه کنند، کوچک نشمرند مسئله را. مسئله‌ی بیت‏المال مسلمین است و دستور، دستور اسلام است.»

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: استفاده شخصی از اموال بیت‌المال جایز نیست و موجب ضمان است، مگر آنکه استفاده از اموال بیت‌المال با اذن مسئول مربوطه باشد که شرعاً و قانوناً حق اذن دادن داشته باشد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی: این کار جایز نیست، مگر در مواردى که مقررات اجازه می‌دهد، یا اینکه با اجازه مسئولینی که در این حیطه، اختیارات قانونى دارند، بوده باشد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی:درصورتی‌که تخلف از قانون است، جایز نیست. اما اگر استفاده از آن تا حد خاصی جزء مزایای تعیین‌شده برای کارمند از ناحیه دولت باشد، مانعی ندارد.

آیت‌الله علوی گرگانی: حرام است.

نویسنده: علی علوی

انتهای پیام/نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار