مورخ و تاریخ نگار گلستانی:

مورخ و تاریخ نگار گلستانی در خصوص تحصن یک هفته ای بازاریان گرگانی در ایام دهه فجر سال 57 گفت: بازاریان گلستانی با تحصن یک هفته ای خود، اقدامی کردند که در تاریخ ایران و تاریخ این انقلاب بی سابقه بود.

تحصن یک هفته ای بازاریان گرگانی در دهه فجر سال 57، اقدامی بی سابقه در کشور بود

"غلامرضا خوارکوهی" مورخ و تاریخ نگار گلستانی در خصوص نقش بازاریان و اصناف گرگانی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: یکی از حوادث منحصر به فرد تاریخ انقلاب اسلامی در استان گلستان، تحصن روزانه بازاریان و کاسبان گرگانی و فعالیت شبانه آنها در بهمن سال 1357 بود.

به گزارش گلستان24، وی افزود: از آنجایی که رژیم طاغوت و عوامل وابسته به رژیم در ایام بهمن به طور مکرر مغازه های مردم را سرقت یا به آتش میکشیدند، این امر موجی از نا امنی و ضرر و زیان را برای مردم این منطقه به وجود آورد و در همین راستا، ماموران شهربانی، آگاهی و ژاندارمری آن زمان، نسبت به شناسایی عوامل نا امنی و سرقت در این منطقه کوتاهی کرده و حتی آنها را حمایت و تشویق میکردند تا از حضور مردم در راهپیمایی ها و تظاهرات به نوعی جلوگیری کنند.

غلامرضا خوارکوهی

"خارکوهی" تصریح کرد: مردم و بازاریان منطقه برای حفظ اموال و سرمایه های اقتصادی خود و از طرفی دیگر، به منظور همراهی با انقلاب اسلامی دست به تحصن روزانه بازار گرگان در آن زمان میزدند. به این شکل که بازار را از صبح تا عصر تعطیل اعلام کرده و از ساعت 6 غروب در زمستان آن روز که هوا هم تاریک بود مغازه های خود را برای مردم باز و اقدام به فروش مایحتاج مردم تا 6 صبح میکردند.

تاریخ نگار گلستانی در ادامه گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اعلام حکومت نظامی در کل کشور و عدم تردد شبانه، مردم گرگان همانند فعالیت های روزانه خود، در هنگام شب ها در خیابان امام خمینی (ره) گرگان که در آن زمان به اسم خیابان "پهلوی" معروف بود حضور پیدا میکردند و اقدام به خرید مایحتاج خود تا ساعت 6 صبح بودند و از ساعت 6 صبح تحصن بازاریان گرگانی آغاز و تا ساعت 6 غروب ادامه پیدا می کرد.

وی افزود: این تحصن بعد از بازگشت امام خمینی(ره) به ایران انجام گرفته بود و در همین جریان تحصن، مردم شبانه جلسات انقلابی برگزار میکردند و اعلانیه ها را چاپ و تکثیر و در بین مردم و بازاریان پخش میکردند.

"خارکوهی" تصریح کرد: با توجه به احساس امنیتی که در بین انقلابیون پس از بازگشت امام به کشور وجود داشت، این یکی از خاطرات منحصر به فرد انقلاب اسلامی در شهر گرگان بوده است که در هیچ جای کشور سابقه نداشته است.

تاریخ نگار و مورخ گلستانی در پایان خاطر نشان کرد: تحصن بازاریان گرگان به مدت یک هفته ادامه داشت که این نشان دهنده آن بوده است که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بازاریان گلستانی و گرگانی، زحمت فراوانی را کشیده و حتی به خانواده های زندانیان سیاسی و انقلابی کمک مالی و معیشتی میکردند که امری بی سابقه بود.

انتهای پیام/

منبع: کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار