جای نشریات‌بومی‌درگلستان‌خالی است

تنها نشریه ای که مجوز چاپ روزنامه در استان گلستان را دارد به دلیل نبود چاپخانه و مشکلات عدیده مالی در این زمینه قادر به انتشار روزانه نیست تا گلستان استانی بدون روزنامه باشد.

نبود چاپخانه مناسب مانع بزرگ انتشار روزنامه

جلوی دکه یکی از روزنامه‌فروشی های گرگان ایستاده بودم و به نشریات منظم چیده شده روی دکه نگاه می‌کردم. جام جم، همشهری، آرمان، اطلاعات، خبر ورزشی، ایران ورزشی، پیروزی و ...؛ متصدی دکه که متوجه نگاه جستجوگر من می‌شود با لحن پدرانه‌ای می‌پرسد دنبال چه روزنامه‌ای هستی دختر جان. بدون اینکه سرم را بالا بیاورم می‌گویم روزنامه استانی، روزنامه‌فروش خنده‌ای می‌کند و می‌گوید نگرد نیست، نگاه کنجکاوم را که می‌بیند ادامه می‌دهد ما در گلستان روزنامه نداریم بعد با دست چند نشریه و هفته‌نامه رانشانم می‌دهد و می‌گوید همین چند هفته‌نامه تنها نشریات استان هستند که آن‌هم هراز چند گاهی چاپ می‌شوند.

به گزارش گلستان24، گلستان که خود را مهد فرهنگ و هنر می داند، سال ها است که روزنامه‌ای ندارد، حال که خود عضوی از جامعه رسانه‌ای شده‌ام همواره این سؤال در ذهنم رژه می‌رود، چرا گلستان روزنامه ندارد؟

روزنامه در کنار سایر وسایل ارتباط‌جمعی نقش به سزایی در فرهنگ‌سازی دارد و با نگاه واقع بینانه به مسائل جامعه به‌خصوص مسائل اجتماعی و اقتصادی می‌تواند با نقدی سازنده در راستای برطرف کردن مشکلات و کاستی‌ها حرکت کند.

در اینکه روزنامه‌ها سودمندترین، فراوان‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه و مبارزه با جهل و بی‌خبری به شمار می‌آیند شکی نیست؛ اما اینکه استان گلستان هیچ روزنامه‌ای ندارد درحالی‌که استان‌های هم‌جوار چندین روزنامه دارند به‌نوعی برای گلستان ضعف به شمار می‌رود.


سیما قلندری، یکی از فعالان فرهنگی استان با اشاره به نقش روزنامه‌ها در آگاه‌سازی جوامع  گفت: من اشتراک سه روزنامه کشوری رادارم و خیلی تمایل دارم روزنامه‌ای هم در سطح استان گلستان برای آگاهی افکار عمومی وجود داشته باشد تا به جزئیات وقایع رخ‌داده در سطح استان واقف باشم.

قلندری افزود: امروزه فضای مجازی اطلاع‌رسانی در جامعه را برعهده‌گرفته اما متأسفانه این فضا به‌گونه‌ای است که شخصیت حقیقی نویسنده مطلب مشخص نبوده و برای من که به دنبال حقایق هستم سندیتی ندارد و ترجیح می‌دهم از یک روزنامه معتبر کسب اطلاعات کنم.برای داشتن یک چاپخانه ویژه چاپ روزنامه نیاز به منابع مالی چندمیلیاردی است که همکاری و کمک مسئولان استانی را می‌طلبد اما متأسفانه مسئولان ما به چاپ روزنامه علاقه‌ای ندارند و حمایتی نمی‌کنند

 وی اظهار کرد: به نظر من اگر روزنامه روند اطلاع‌رسانی خود را در رابطه با نیازهای روزمره مردم و اتفاقات پیرامونش به‌خوبی در بربگیرد و عملکرد دستگاه‌های خدماتی را به مردم معرفی کند خیلی زود با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود.

«گلشن مهر» نشریه‌ای است که سه روز در هفته چاپ می‌شود و مجوز چاپ روزنامه برایش صادرشده است اما به دلیل مشکلات عمده‌ای ازجمله مشکلات مالی امکان چاپ روزانه برایش مهیا نیست.

احسان مکتبی، صاحب امتیاز این نشریه استانی نداشتن یک چاپخانه را معضل مهمی برای چاپ روزنامه در استان دانست و گفت: یکی از مشکلات عمده ما نداشتن چاپخانه بوده و متأسفانه به دلیل بُعد مسافت چاپخانه تا مرکز استان در بیشتر مواقع نشریات به‌موقع به دست ما نمی‌رسد و زمانی که به روی گیشه می‌رود بیشتر خبرهایش سوخته است.

وی افزود: برای داشتن یک چاپخانه ویژه چاپ روزنامه نیاز به منابع مالی چندمیلیاردی است که همکاری و کمک مسئولان استانی را می‌طلبد اما متأسفانه مسئولان ما به چاپ روزنامه علاقه‌ای ندارند و حمایتی نمی‌کنند.

مکتبی بابیان اینکه وجود یک رسانه مستقل برای استان امری ضروری است، اظهار کرد: روزنامه‌ها با بررسی روزانه عملکرد دستگاه‌ها می‌توانند گزارش کاملی از خدمات و عملکردشان را به گوش مردم برسانند.

حسین محمدیاری، سرپرست هفته‌نامه «بازار کسب و کار گلستان» هم گفت: مدتی پیش تقاضای کسب مجوز برای هفته‌نامه بازار کسب‌وکار را به وزارت ارشاد ارسال کردم اما متأسفانه با تقاضای من مخالفت شد و علت آن‌هم تشابه نام با روزنامه کسب‌وکار عنوان شد.

وی با گلایه مندی از نحوه توزیع یارانه و آگهی بین نشریات استان گفت: متاسفانه شاهدیم آگهی های ادارات به جای اینکه به دست نشریات استانی و بومی برسد در ضمیمه روزنامه های کشوری به چاپ می رسد.

خبرنگار به سراغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان رفت تا در رابطه با وضعیت نشریات گلستان با وی به گفتگو بپردازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان اظهار کرد: برای چاپ روزنامه در سطح استان مشکلاتی از قبیل فقدان رول چاپ وجود دارد که با درخواست متقاضیان موافقت شده و مجوز چاپ رول به آن‌ها داده می‌شود اما تأمین بحث مالی چاپخانه برعهده ارشاد نبوده است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت در رابطه با آمار نشریات موجود در گلستان گفت: روزنامه «اقتصاد پویا» متعلق به مرحوم حبیب‌الله قلیشلی روزنامه‌ای ماهیتاً گلستانی بوده اما بعد از کسالت و فوت ایشان ازآنجایی‌که دفتر روزنامه در تهران بود، فعالیت خود را در این شهر ادامه می‌دهد بنابراین این روزنامه از آمار ما کم و به آمار تهران اضافه می‌شود.

۹۹ مجوز برای رسانه های گلستان صادر شده است

وی بابیان اینکه تعداد مجوزهای صادرشده برای رسانه‌های گلستان ۹۹ مجوز است، تصریح کرد: از این تعداد ۶۸ مجوز مربوط به رسانه‌های مکتوب و ۲۸ مجوز مربوط به پایگاه‌های خبری تحلیلی است، همچنین سه مجوز هم برای نشریات الکترونیک صادرشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان گفت: از کل مجوزهای صادرشده ۶۵ مجوز در زمان دولت تدبیر و امید یعنی از سال ۹۲ تاکنون صادرشده و از این ۶۵ مورد ۳۴ مجوز مربوط به رسانه‌های مکتوب و ۳۱ مجوز مربوط به پایگاه خبری تحلیلی بوده است.

حجت‌الاسلام فضیلت بابیان اینکه تعداد کل رسانه‌های گلستان قبل از دولت یازدهم تنها ۳۴ رسانه بوده، افزود: اما اکنون این تعداد به ۹۹ رسانه رسیده و از رشد دو برابری برخوردار است.

وی در رابطه با نقشی که یک رسانه می‌تواند در عملکرد سازمان‌ها وادارات داشته باشد، گفت: رسانه‌ها می‌توانند به عملکرد ادارات نظارت غیرمستقیم داشته باشند و از موضع پرسشگری دستگاه‌ها را به سمت پاسخگویی بکشاند، در این صورت است که دستگاه‌ها وقتی ببینند مورد سؤال قرار می‌گیرند عملکرد خود را بهبود می‌بخشند.

حجت‌الاسلام فضیلت افزود: تمام رسانه‌ها می‌توانند درزمینهٔ عملکرد ادارات به این روش عمل کنند اما روزنامه‌ها به دلیل روزانه بودن عملکرد و بازخورد بهتری خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان اظهار کرد: اگر کسی به دنبال کسب مجوز روزنامه باشد طبق قوانین مجوز به وی داده می‌شود.

حجت‌الاسلام فضیلت در رابطه با مشکل به وجود آمده در رابطه با اخذ مجوز روزنامه یکی از نشریات هفتگی اظهار کرد: اگر مشکل این هفته‌نامه تشابه اسمی بوده باید به سمت تغییر اسم حرکت کند چراکه ما مشکل تشابه نام را در نشریات و مؤسسات تبلیغاتی زیاد مشاهده می‌کنیم.

طبق اطلاعات مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان ۶۸ مجوز برای نشریات مکتوب صادر شده اما با سرکشی روزانه به دکه های روزنامه فروشی تنها تعداد اندکی از نشریات استانی به چشم می خورد که این مسئله جای تامل و بررسی بیشتر دارد.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار