با حضور دادستان کل کشور

همایش ملی حقوق سبز روز پنجشنبه با حضور جمعی از دانشگاهیان، مسئولان قضایی و نظارتی کشور و نمایندگانی از استان های تهران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، مازندران و گیلان در گرگان آغاز به کار کرد.

آغاز همایش ملی حقوق سبز درگرگان / بررسی چالش های زیست محیطی شمال کشور

به گزارش گلستان24، رئیس دادگستری کل گلستان در مراسم آغاز این همایش به بحث زیست محیطی و چالش های آن در استان های شمالی پرداخت و گفت: متاسفانه در دهه های اخیر مشکلات این حوزه تنفس مردم را مختل کرده است که دلایل مختلفی از جمله ناکارآمدی در مدیریت دارد.

هادی هاشمیان، هدف از برگزاری این همایش را حساس کردن مردم و مسئولین ملی به حوزه چالش ها و مشکلات زیست محیطی گلستان و شمال کشور عنوان کرد و افزود: هرچند با توجه به مسائل جغرافیایی، گلستان نباید دارای مشکلات زیست محیطی باشد، اما این استان دارای ۵۵ درصد بیابان و کویر بوده و حتی به گفته مسئولان دست اندرکار در معرض خطر ریزگردهایی از سوی کشور همسایه است.

به گفته وی؛ گلستان از لحاظ زیست محیطی در معرض تهدید ریزگردها، خشکسالی، کم آبی، پسروی آب خلیج گرگان و خشک شدن آن، تعادل نداشتن میان طبیعت و زیست انسان بوده و این درحالی است که مشکلات در پشت نام زیبای آن پنهان شده است.

استان مرزی گلستان با یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت در شمال ایران واقع شده و در حوزه مسائل زیست محیطی در معرض تهدید آسیب هایی همچون ریزگردهای بیابان های کشور ترکمنستان، سیل، رانش زمین، زلزله، آتش سوزی جنگل ها و از همه مهمتر خطر خشک شدن خلیج گرگان و تاثیر آن بر طبیعت و زیست استان است.

به گزارش ایرنا همایش ملی حقوق سبز با تاکید بربررسی چالش های زیست محیطی مناطق شمالی کشور و یافتن راهکارهایی با حضور دادستان کل کشور، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور، عضو حقوقدان شورای نگهبان، فرمانده انتظامی گلستان وجمعی از مسئولان ارشد استانی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست به میزبانی گرگان در حال برگزاری است.

در این همایش علاوه بر سخنرانی چند تن از مسئولان کشوری و استانی، سه مقاله برتر انتخابی از میان 60 مقاله رسیده به دبیرخانه قرائت می شود.

به گفته رئیس دادگستری کل گلستان نوبت عصر همایش به برگزاری چهار کارگاه تخصصی با حضور قضات و حقوقدانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی اختصاص دارد و به مسائل و چالش های زیست محیطی در کشور و به ویژه استان های شمالی پرداخته می شود.

معاون آموزش دادگستری گلستان نیز گفت: برای برگزاری همایش ملی حقوق سبز در گرگان، سه پیش همایش با حضور دانشگاهیان، وکلا و قضات اجرایی شده است.

علی اکبر اسماعیلی افزود: در برگزاری این همایش 300 نفر از استادان دانشگاه ها و حدود 250 کارشناس حوزه قضایی مشارکت دارند.

وی؛ فرهنگ سازی و آگاه سازی دستگاه ها و مردم نسبت به وظایف خود در راستای حفظ محیط زیست و تلاش برای رفع چالش ها، تقویت مطالبه گری دستگاه ها به جای پاسخگویی صرف، عمل به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، توسعه همراه با حفظ محیط زیست، شناسایی ناکارآمدی برخی قوانین و ارائه راهکار برای اصلاح آن را از جمله اهداف برگزاری همایش ملی حقوق سبز در گرگان برشمرد.

انتهای پیام/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار