کاهش شدید دما در گلستان در راه است:

هوا این روزهای گلستان آفتابی است و در این گستره آبی، گلستانی‌ها گرمای بهاری را تجربه می‌کنند، هر چند در هوای آفتابی، شکوفا شدن درختان سیاه‌ریشه حکایتی دیگر است.

برف و باران از یکشنبه در گلستان با طعم کاهش15درجه‌ای دما/ اختلال دمایی و شکوفایی زودتر از موعد درختان سیاه ریشه

 زود شکوفا شدن درختان سیاه‌ریشه همچون گوجه سبز و هلو فقط به زیبایی طبیعی می‌افزاید، اما این فرآیند بدان معنا است که دیگر نباید شاهد میوه این درختان بود، چرا که با بازگشت دوباره سرما، درختان دوباره دچار شوک ناشی از سرما و در نتیجه شکوفه‌ها دچار ریزش می‌شوند.

به گزارش گلستان24، هوای گرم و برخورد آن با سرمای پیش‌رو حتی ممکن است در شرایط اقلیمی منفی بگذارد برخی از گیاهان را به لحاظ زیستی دچار مشکل سازد و آنها را دچار بیداری زودرس کند که بازهم به دلایل بازگشت دوباره سرما چندان خوش‌آیند نخواهد بود.

کاهش شدید دما

ذوب شدن برف‌هایی که طی این مدت بر ارتفاعات نه چندان بلند قامت استان جای گرفته خبر چندان خوش‌آیندی نیست و موجب ذوب برف‌ها و ایجاد روان‌آبی شود که در این فصل به کار نمی‌آید و به هدر راهی رودخانه‌ها و دریا خواهد شد.

طبیعی است که این شرایط در این فصل باقی مانده از زمستان به خشکسالی استان در فصول گرما دامن خواهد زد و در فصلی که استان بیش از هرچیز نیازمند آب ناشی از ذوب یخ‌های ارتفاعات است، استان از آن بی‌بهره خواهد بود که همین موضوع شرایط آبی استان را بغرنج‌تر از گذشته خواهند کرد.

 

*صدور هشدار جوی / بارش برف و تجربه دمای زیر صفر در مناطق کوهستانی

با این وجود امسال همچون سال گذشته شرایط خوبی به لحاظ بارش بر استان حادث شده و گلستان هر هفته شاهد بارش‌های تقریبا خوبی است که در برخی مواقع این بارش‌ها به شکل برف و برخی مواقع نیز به شکل بارش‌های رگباری نواحی مختلف استان را پوشش می‌دهد.

معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی گلستان نیز با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال در استان گفت: از عصر یکشنبه هفته جاری با ورود امواج سامانه ناپایدار جوی از سمت غرب به  استان، گلستان شاهد کاهش دما و بارندگی خواهد بود.

محمدرضا رحمان‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این شرایط جوی به دنبال خود وزش باد شدید، طوفانی شدن دریا، افزایش ابر، بارندگی و در نواحی مرتفع ریزش پراکنده برف و مه‌آلودی را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط ناپایدار تا ظهر دوشنبه نهم اسفندماه ادامه خواهد یافت و به تدریج از میزان فعالیتش کاسته خواهد شد.

رحمان‌نیا با اشاره به شرایط جوی استان تا عصر یکشنبه اذعان کرد: از شنبه تا یکشنبه دمای هوای استان روبه گرما خواهند رفت و دما به 18 درجه سانتی‌گرداد هم خواهد رسید که این شرایط از عصر روز یکشنبه تغییر خواهند کرد و حتی دما به دو یا سه درجه سانتیگراد خواهد رسید و مناطق کوهستانی نیز دمای زیر صفر را تجربه خواهند کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات جوی هفته پیش‌رو، اطلاعیه هواشناسی برای دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ارسال شده است و از طرق دیگر نیز اطلاع‌رسانی شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی گلستان تصریح کرد: نیروهای این مجموعه دایم در حال رصد آخرین وضعیت جوی در استان هستند تا به محض دریافت اطلاعات جدید آن را به اداره کل مدیریت بحران استان منتقل کنند.

رحمان‌نیا ادامه داد: خوشبختانه دایره احتمالات جوی در سال جاری بیشتر به واقعیت پیوسته که همین موضوع نشان می‌دهد که این مجموعه توانسته به مدد تجربه و بار فنی کارکنان توانمندش شرایط خوبی را به لحاظ پیش‌بینی در استان مهیا سازد.

وی یادآور شد: با توجه به کاهش دما در روز دوشنبه هفته جاری، ایجاد پدیده مه، اختلاف در تردد در مناطق مرتفع و کوهستانی دور از انتظار نیست.

رحمان‌نیا تصریح کرد: بر اساس الگوهای جوی، طوفان در روز‌های یکشنبه و دوشنبه روی خواهد داد و احتمال یخبندان و پدیده مه  در مناطق کوهستانی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

 وی متذکر شد: با توجه به این شرایط از شهروندان انتظار می‌رود، طی بازه زمانی مورد اشاره، از تردد غیرضروری در مناطق کوهستانی پرهیز کنند.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به دریافت آخرین اطلاعات جوی از اداره کل هواشناسی استان گفت: اطلاعیه‌ای از این مرکز دریافت شد که بلافاصله به دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، فرمانداران و شهرداران استان از طریق نمابر اطلاع‌رسانی شد.

صادق علی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از تغییرات جوی افزود:  با هماهنگی و تعامل مناسبی که بین دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان جریان دارد، انشاالله مشکلی برای مواجهه با حوادث احتمالی وجود ندارد.  

 

‎از سفر غیر ضروری به مناطق کوهستانی پرهیز شود

وی از شهروندان گلستانی و مسافران عازم  به استان خواست، طی روزهای یاد شده با توجه به وقوع اختلال در معابر کوهستانی از سفرهای غیرضروری در ارتفاعات و مناطق کوهستانی خودداری کنند.

مقدم خاطرنشان کرد: عبور در این معابر مرتفع با یخ‎شکن و یا زنجیر چرخ ضروری است .

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با مقایسه شرایط جوی امسال و سال گذشته اذعان داشت: در سال گذشته بارش‌ها بیشتر به شکل باران بود اما امسال بیشتر بارش‌ها به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی برف است که تاکنون موجب شده  مسیرهای مواصلاتی استان به ویژه در شمال و شرق گلستان دچار برف گرفتگی شود که با اقدام به موقع راهداران رفع انسداد شد.

 مقدم ادامه داد: در سال جاری با توجه به شرایط جوی مشکل خاصی از سوی دستگاه‌های مرتبط در زمینه راه و مبادی عبوری  منعکس نشده  است  که البته امیدواریم این وضعیت آرام تداوم یابد.

 همچنین مدیر عامل شرکت گاز گلستان با اشاره به شرایط خاص دمایی و برودت استان و وضعیت انرژی گاز بیان کرد: هر چند هنوز وضعیت قرارداد گاز با کشور ترکمنستان مشخص نیست اما به شهروندان عزیز اطمینان می‌دهم که انشالله مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

*اطلاعیه برای اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران ارسال شد/مشکلی در زمینه گاز شهری نداریم

صفرعلی جمال‌لیوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان یادآور شد: البته در غیر این صورت نیز با توجه به مدیریت مناسب گاز شهری و صرفه‌جویی شهروندان در زمینه گاز خانگی هرگز مشکلی نداشتیم.

وی با تشکر از مساعدت و همکاری شهروندان گلستانی در زمینه صرفه‌جویی مصرف گاز بر اهمیت موضوع مدیریت مصرف تاکید و آنرا گام مهمی برای استمرار جریان گاز و کاهش هزینه بهای گاز قلمداد کرد.

جمال‌لیوانی افزود: مصرف‌کنندگان باید دقت کنند از لباس‌های ضخیم زمستانه استفاده کنند تا نیازی به افزایش شعله بخاری نشود ضمن اینکه از روشن گذاشتن وسایل گازسوز مازاد و بلااستفاده نیز خودداری کرده و در صورت امکان دمای اتاق را در حد استاندارد بین 18 تا 21 سانتیگراد تنظیم کنند .

استان گلستان با جمعیتی در حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمالی شرقی کشور قراردارد که انرژی گاز این استان امسال در مقاطعی به دلیل سرمای شدید، افزایش مصرف خانگی و قطع گاز از سوی کشور ترکمنستان، در بخش صنایع و «سی‌ان‌جی» قطع شد. 

 انتهای پیِام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار