ناگفته ها مدیرکل ارشاد گلستان از "کنسرت"؛

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: نقد عالمانه هرگز لجن پراکنی نیست و من تازه می شنوم که فرمانده سپاه گرگان به کنسرت ها نقد وارد کردند بنابراین ابدا مخاطب سخن من ایشان نبودند.

مخاطب سخنان من فرمانده سپاه گرگان نبود/ نقد عالمانه "لجن پراکنی" نیست

به گزارش گلستان24، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی جوان بعد از حدود 11 سال در استان گفت: نیاز داریم که از موسیقی مبتذل به سمت موسیقی فاخر شتاب بگیریم که لازمه این کار همت همگانی است و تنها کار یک دستگاه نیست.

وی تأکید کرد: گذر از موسیقی مبتذل ربطی به این دولت و آن دولت ندارد، یعنی اگر بناست دولت به عنوان متولی این بخش از هنر توفیقی داشته باشد لازم است که از پشتیبانی بخش های غیردولتی و گروه های مرجع مانند دانشگاه ها، اساتید، روحانیون و معلمان برخوردار شود.

باید از موسیقی مبتذل عبور کنیم

فضیلت خاطرنشان کرد: حرف زدن از اینکه باید از موسیقی مبتذل به سمت فاخر عبور کنیم راحت است؛ در جشنواره موسیقی که بسیار با کنسرت تفاوت داشت باید رصد کامل می شد، بخشی از جشنواره در قالب کنسرت و بخش دیگر آن در قالب کار آموزشی و علمی بود که نگاه اقتصادی در آن وجود نداشت بلکه این بخش از جشنواره ابراز وجود و ابراز هویت و تقویت اعتماد به نفس را به همراه داشت.

می شود کنسرت ها را بهتر از وضعیت فعلی برگزار کرد/ نیازمند همت همه جانبه ایم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان افزود: متاسفانه تا می گویند موسیقی عمدتا ذهن ها به سمت جنبه های منفی می رود، معتقدم حتی کنسرت ها را می شود بسیار بهتر از وضعیت فعلی برگزار کرد اما به شرط اینکه همت همه جانبه وجود داشته باشد.

وی متذکر شد: طبیعی است که به هر فعالیتی نقدی وارد شود اما نباید صورت مسئله را پاک کرد بلکه باید به رفع ایراد پرداخت.

اگر موسیقی را رها کنیم باید شاهد هجمه موسیقی برون مرزی باشیم

فضیلت اذعان کرد: حقیقیت این است که اگر نخواهیم موسیقی را به معنای عام مدیریت کنیم باید برای چند سال آینده شاهد مدیریت و هجمه موسیقی برون مرزی باشیم پدیده ای که اکنون نیز وجود دارد و اگر رها شود از این نیز بدتر می شود.

یک دقیقه هم نتوانستم به موسیقی شیطانی گوش بدهم!/ نگذاریم ذائقه ها تغییر کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان هجمه موسیقی های برون مرزی را خطر دانست و تصریح کرد: موسیقی های شیطانی را ببینید که متاسفانه در حال گسترش است، بنده به دقیقه هم نکشید که نتوانستم به آن گوش بدهم در همان لحظه اول احساس خطر کردم اما آیا فرزندان و نوادگان ما نیز همین احساس را دارند؟ اگر خودمان موسیقی را مدیریت نکنیم باید شاهد تغییر ذائقه با هجمه موسیقی های مبتذل باشیم.

اگر راه برون رفت باشد که عالیست اما آیا وجود دارد؟!

وی تأکید کرد: طبیعی است آنجا که مخیر به انتخاب بین بد و بدتر هستیم به ناچار بد را انتخاب کنیم، اگر راه برون رفت وجود داشته باشد که عالیست اما آیا شرایط برای برون رفت کامل از موسیقی وجود دارد؟ آیا هجمه رسانه ای حد و مرز می شناسد؟

ماهواره دارد دمده می شود ولی ما ماندیم که کنسرت باشد یا نباشد

فضیلت خاطرنشان کرد: امروز به قدری ابزارهای ارتباطی بروز شده اند که ماهواره دمده شده است این در حالیست که ما هنوز ماندیم که آیا اجرای کنسرت داشته باشیم یا نداشته باشیم.

عقلای جامعه کمک کنند به الگوی نشاط اجتماعی برسیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان ابراز کرد: همه عقلای جامعه باید به عنوان یک ضرورت فرهنگی کمک کنند تا به یک الگوی نشاط و شادمانی در جامعه برسیم، ما الگوی نشاطی که روی آن اجماع باشد نداریم.

اگر بخواهیم موضوع موسیقی را سیاسی کنیم به جایی نمی رسیم

وی افزود: نشاط اجتماعی یک مقوله فرهنگ عمومی است تحقق عناصر آن نیاز به همت عمومی دارد ما اگر بخواهیم موضوع را سیاسی کنیم و تمام انتظارات را هم از ارشاد داشته باشیم نتیجه ای نخواهد داد.

فضیلت اظهار کرد: اگر موسیقی را رها کنیم یعنی عملا مدیریت کار را به رقیب سپردیم با این کار 10 سال دیگر به شدت پشیمان خواهیم شد، من با تمام ائمه جمعه در خصوص پیشنهاد طرح شادمانه مکاتبه کردم اما استقبال نشد، باید هر چه زودتر الگوی شادمانه طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله موسیقی در اسلام رد نشده است، گفت: بعضی فقها در خصوص برخی موسیقی ها حکم حرمت دادند اما برای همان موسیقی در عروسی استثنا قائل شدند.

گروه موسیقی فاخر "امیرالمومنین" به هتل ها و تالارهای عروسی استان معرفی شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان ابراز کرد: ما گروه موسیقی فاخر و فرهنگی "امیرالمونین(ع)" را به هتل ها و تالارها معرفی کردیم اما عبور از موسیقی مبتذل به فاخر نیاز به جریان سازی دارد، این نگاه خوبی نیست که فقط باید نیروی انتظامی بیاید و همه را جمع کند حقیقت این است که ما با ندادن الگو به افزایش تخلفات کمک می کنیم.

سخنان من در جشنواره موسیقی ناظر به شخصیت خاصی نبود/ نقد عالمانه لجن پراکنی نیست

فضیلت در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید "آیا سخنان شما در جشنواره موسیقی مبنی بر اینکه برخی در رابطه با کنسرت ها لجن پراکنی می کنند مخاطب خاصی داشت و آیا این ادبیات در شأن مدیر فرهنگی بود؟" نیز گفت: خیر سخنان من ناظر به شخص خاصی نبوده است.

وی افزود: وقتی می خواهیم موضوعی را تحلیل و یا تشبیه کنیم می توان از بیانات مختلف استفاده کرد که نظیر آن را در اشعار مولانا هم می بینیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان تأکید کرد: من در جشنواره موسیقی گفتم که ما 10 جشنواره قرآن برگزار کردیم اما عکس العملی ندیدیم اما در خصوص کنسرت ها مدام واکنش نشان می دهند البته معنی این سخن این نیست که هر که هر سخنی در خصوص کنسرت بزند لجن پراکنی کرده است.

فضیلت ادامه داد: هر سخنی که در چارچوب اخلاق و شریعت نباشد بیراه و لجن پراکنی است این ناظر به شخصیت خاصی در استان گلستان نیست، ما واقف هستیم که کنسرت موافقان و مخالفانی دارد و انتقاد از آن را بد نمی دانیم و به شخصی نیز توهین نکردیم.

وی تصریح کرد: حرف ما این است که انتقاد از کنسرت باید به نوعی باشد که آسیبی از آسیب ها کم کند اگر فضای گفتمان تبدیل به کشمکش شود چیزی حل نمی شود چه بسا با این کار فرصت را به رقیب سپرده ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان متذکر شد: نقد عالمانه هرگز لجن پراکنی نیست و من تازه می شنوم که فرمانده سپاه گرگان به کنسرت ها نقد وارد کردند بنابراین ابدا مخاطب سخن من ایشان نبودند.

انتهای پیام/

منبع: پاسرو

ارسال نظر

آخرین اخبار