یادداشتی به قلم حسین پایین محلی؛

نوروز یادآورعهد آدمی با خالقش درساحت حقیقی وجود(روشنایی)و تجدیدمیثاق وتجلی انس قریب غریب شده ی وجود حقیقی در زمان باقی است.

تاملی حکمی در باب نوروز

به گزارش گلستان24، حسین پائین محلی فعال فرهنگی اجتماعی گلستانی طی یادداشتی با عنوان " حکمی درباب نوروز " نوشت:

خداوند  هرسال را چهارفصل قرارداده  که با چهارطبع یا مزاج آدمی هم سویی دارد  ونکته مهم اینجاست که طبع بسیاری از انسانها ابتدا بهاری است که بهترین طبع نیز هست.

علی رقم نامهای مشترک  فصول درفرهنگ های مختلف ،نامهای متفاوتی برای ماه ها نهاده شده.هرقومی بنابرریشه های خود فصلی را سرآغاز سال می داند، مثلا غربی ها زمستان را و ایرانی ها بهار را سرآغاز تاریخی خود می دانندکه درروایات نیز از آن به کرات یاد شده.

ایرانیها 365روز سال  رانامگذاری کرده بودند و جشنهای ماهانه وفصلی داشتند که بسیاری از آنها فراموش شده و یا تحریف گردیده و بعضا نامهای جشنهای تیرگان،مهرگان،یلدا،هنوزدراذهان هست واین نشان از اهمیت زمان و صیرورت طبیعت دراندیشه ایرانی دارد.

علاوه بر اینها جشن های دیگری چون جشن انار،درو،عشق ومراسم هایی دربین فرهنگهای بومی ومحلی بوده که فراموش شده.اما نوروز همچنان به قوت خود باقی است چراکه اوج اندیشه ایرانی است  که علاوه برمبنای دینی وتاریخی  ریشه اسطوره ای دارد و ساحتی استعاری  و زیستجهان ایرانی درآن وبا آن تعریف می شود که نوع رفتار وکنش اورا تبیین می کند و آن زیستواره حکیمانه است که به زعم اسطوره شناسانی چون میرچا الیاده از امر الهی وقدسی نشات می گیرد و پیروزی روشنایی –حق-برباطل-تاریکی –رارقم می زند واینگونه است که سراغاز زندگی ایرانی بارویش طبیعت ووبیداری جهان که همراه با روشنگری دل وجان است همراه می گردد و نهایت اینکه:"نوروز یادآورعهد آدمی است با خالقش درساحت حقیقی وجود(روشنایی)وتجدیدمیثاق وتجلی انس قریب غریب شده  ی وجود حقیقی در زمان باقی ."

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار