رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گفت: بهتر است کشاورزان به جای کشت محصول برنج که نیاز آبی بالایی دارد، محصولاتی همچون آفتابگردان، سویا، پنبه و کنجد را جایگزین نمایند.

کشت دانه‌های روغنی به جای شالی

به گزارش گلستان 24، سهراب سهرابی افزود: این محصولات بدلیل داشتن ریشه‌های عمیق و پر انشعاب تحمل خوبی به شرایط کم آبی دارند و با یک الی 2 بار آبیاری می‌توانند محصول قابل قبولی را تولید کند.

 

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی طی سال زراعی جاری و کاهش منابع آبی و به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی استان گلستان و داشتن اراضی مستعد و همچنین تجربه بالای کشاورزان منطقه در تولید این محصولات روغنی، لذا کشت این محصولات از صرفه اقتصادی بهتری دارد.

 

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان تاکید کرد: از آنجا‌یی که حدود 90 درصد از نیاز کشور به فرآورده‌های حاصل از دانه‌های روغنی اعم از روغن خوراکی و کنجاله دامی از طریق واردات تأمین می‌گردد، یکی از برنامه های ویژه وزارت جهاد کشاورزی کاهش این وابستگی از طریق تولید دانه‌های روغنی در کشور است، لذا توسعه کشت محصولاتی همچون کلزا، سویا، آفتابگردان، پنبه، کنجد و گلرنگ در دستور کار این وزارتخانه است.

 

سهرابی اظهار کرد: ضمناً قیمت خرید تضمینی دانه آفتابگردان برای سال آینده هر کیلو 21500 ریال و هر کیلو وش پنبه 25500 ریال وقیمت تضمینی هر کیلو گرم دانه روغنی سویا 19700 ریال تعیین شده است.

 

همچنین از دیگر محاسن زراعت آفتابگردان بدلیل پائین بودن میزان خسارت آفات و علف‌های هرز، نیاز کم به مبارزه شیمیایی است. بنابراین هزینه تولید این محصول نسبت به سایر محصولات بهاره پایین تر است./ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار