مصرف نوشابه به گونه‌ای در فرهنگ ما رسوخ کرده که در سر میزها و سفره‌های غذا حتما باید نوشابه باشد؛ به طوری‌که اکثر اعضای خانواده عقیده دارند که غذا بدون نوشابه از گلو پایین نمی‌رود.

چرا باید به نوشابه "نه "بگوییم

به گزارش گلستان 24، دکتر مهرنوش کریمی  اظهار کرد: یکی از نوشیدنی‌هایی که در چند سال اخیر مصرف آن افزایش یافته، نوشابه است.

وی ادامه داد: ایرانیان رکورددار مصرف نوشابه در دنیا هستند و بیش از مردم سایر کشورها به این نوشیدنی مضر و بی‌خاصیت علاقه دارند.

کرمی افزود: نوشابه دارای مواد افزودنی به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده‌ها است و به میزان قابل توجهی مواد قندی را در خود جای داده است.

این متخصص تغذیه ابراز کرد: به طور تقریبی در هر بطری یک لیتری نوشابه صد گرم قند وجود دارد که این قند انرژی زیادی را تولید می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز بیماری چاقی باشد.

وی یادآور شد: کسانی که بیش از اندازه نوشابه مصرف می‌کنند، مستعد بیماری‌های همچون بیماری‌های قلبی - عروقی، چاقی، پوکی استخوان و دیابت هستند.

کریمی اضافه کرد: مصرف نوشابه باعث می‌شود گاز آن حجم معده را پر کرده و سیری کاذب بوجود آورد در نتیجه فرد دچار سوء تغذیه ‌شود.

وی ادامه داد: مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند نباید از نوشابه استفاده کنند؛ چراکه باعث ازبین رفتن مواد مغذی شیر آنها شده و نوزادشان دچار سوء تغذیه می‌شود.

وی در پایان گفت: نوشابه راه را برای جذب آهن می‌بندد.

به همین دلیل کسانی که زیاد از حد نوشابه مصرف می‌کنند غالبا ازکم خونی رنج می‌برند و افرادی که می‌خواهند زندگی سالم و طولانی داشته باشند باید دور مصرف نوشابه را خط بکشند و آب به همراه مقداری آب لیموی تازه را جایگزین آن کنند.

ارسال نظر

آخرین اخبار