معاون امور دام جهادکشاورزی گلستان گفت: سالانه 400 هزار تن شیر در دامداری‌های استان تولید می‌شود که طی 10 ماه گذشته حدود 330 هزار تن شیر تولید و روانه بازار و کارخانه‌ها شده است.

افزون بر 70 درصد دامداری‌های گلستان سنتی است

به گزارش گلستان 24، رحمت الله سمیعی روز دوشنبه با بیان این مطلب اظهار کرد: گلستان با این میزان تولید شیر رتبه نهم کشور را دارد‌ که برای افزایش میزان تولید شیر در برنامه ششم توسعه کشور برخی برنامه‌ها از جمله اصلاح نژاد دام در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه که افزون بر 70 درصد واحدهای دامداری این استان سنتی است، تصریح کرد: هم اینک حدود 40 هزار واحد دامداری سنتی‌، نیمه سنتی و مدرن در گلستان وجود دارد.

وی به حمایت های تسهیلاتی و غیر نقدی از دامداران استان نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت یارانه به ازای هر کیلوگرم یکهزار و 250 ریال و توزیع برخی نهاده‌ها ازجمله‌ سبوس و کنسانتره‌ برای خوراک دام و با قیمت تعاونی ازجمله این حمایت‌هاست.

سمیعی تصریح کرد: در بخش یارانه‌ها امسال مبلغ 40 میلیارد ریال به دامداران گلستان تخصیص یافته است که تاکنون 10 میلیارد ریال آن بین دامداران استان توزیع و بقیه نیز تا پایان امسال توزیع خواهد شد.

معاون امور دام جهادکشاورزی گلستان گفت: دربخش توزیع نهاده هایی چون سبوس و کنسانتره دام نیز هر ماه 3 هزار و 300 تن سبوس با قیمت هر کیلوگرم 5 هزارو 200 ریال و مقدار 3 هزار تن کنسانتره با قیمت هر کیلوگرم 8 هزارو 300 ریال برای تغذیه دام‌ها بین دامداران این استان توزیع می‌شود.

به گفته سمیعی، تفاوت قیمت سبوس توزیعی دولتی با قیمت بازار آزاد آن هر کیلوگرم 3 هزار تا 3هزارو 500 ریال و تفاوت قیمت کنسانتره حدود یکهزار ریال است.

وی بابیان این که هم اکنون قیمت فروش شیر از قیمت تمام شده آن کمتر است، افزود: درحال حاضر میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم شیر بین 10هزار و 500 تا 11 هزار ریال بوده، در حالی که میانگین قیمت تمام شده برای دامدار بین 11 هزار ریال تا 14 هزار ریال است.

سمیعی، پرداخت یارانه و توزیع نهاده های دامی با نرخ تعاونی بین دامداران را در راستای حمایت از این قشر دانست و از دامداران گلستانی خواست برای بهره مندی از این حمایت ها، نسبت به تشکیل پرونده در واحدهای تحویل شیر اقدام نمایند.

به گفته وی، بیشتر شیر تولیدی به واحدهای لبنی گلستان تحویل و بخشی نیز به استان‌های دیگر ارسال می‌شود. در حال حاضر 340 هزار راس دام سبک و سنگین شیری در دامداری‌های استان گلستان وجود دارد.

 

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار