رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: از دو گروه متخلفین شکار و زنده گیری پرندگان آبزی و کنارآبزی 51 قطعه انواع پرنده کشف و ضبط شد.

۵۱پرنده از شکارچیان زنده گیر و غیرمجاز در گلستان کشف شد

به گزارش گلستان 24، علی بیانی صبح شنبه در این زمینه به ایرنا اعلام کرد که پرندگان کشف شده از نوع کوکر شکم سفید، پرلا(چنگر)، مرغابی کله سبز و یک قطعه فلامینگو هستند.

وی با اشاره به انجام دو مورد ماموریت در این بخش افزود: در یکی از ماموریت ها با توجه به اطلاع رسانی همیاران محیط زیست، با حضور مامورین از مخفیگاه متخلفین 32 قطعه پرنده کوکر شکم سفید که بصورت غیرمجاز زنده گیری شده بودند، بدست آمد.

به گفته وی در دیگر ماموریت که با همراهی و همکاری پرسنل دریابانی بندرترکمن در پهنه آبی حوزه این شهرستان انجام شد، علاوه بر دستگیری 2 شکارچی غیر مجاز از آنان تعداد 13 قطعه پرنده پرلا، پنج مرغابی کله سبز به همراه یک فلامینگو کشف و ضبط شد.

از این متخلفین دو قبضه سلاح شکاری و چندین فشنگ کشف شد و برای آنان در بخش زنده گیری و شکار غیرمجاز پرندگان، پرونده های جداگانه تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شد.

به گزارش ایرنا، ‘کوکر شکم سفید’ از جمله پرندگان بومی ایران بوده که در ۱۵ سال گذشته از پراکندگی فراوانی برخوردار بود، اما هم اینک شاهد کاهش چشم گیر آن در زیستگاه ها هستیم.

اندازه کوکر شکم سفید 37 سانتی متر (با احتساب پرهای بلند دم) است، در حالت نشسته منطره کبک کمرنگی را دارد که چمباتمه زده است ولی به وسیله پرهای میانی دمش که نوک تیز و دراز هستند به آسانی تشخیص داده می شود.

کوکر شکم سفید در پرواز ظاهرا بی گردن به نظر می آید و نشانه های دیگر تشخیص آن در این حالت بالهای دراز و نوک تیز، سفیدی شکم و سطح زیرین بالها می باشد.

پرواز این پرنده سریع بوده و اغلب به صورت گله های بزرگ دیده می شود که ضمن پرواز دسته های کوچکی از آنها جدا می شوند.

‘چَنگَر یا پَرلا’ پرنده ای آبزی به رنگ سیاه است که رنگ سر و گردنش براق تر و منقار و پیشانی اش سفید رنگ است، این پرنده بومی ایران است.

‘مرغابی سر سبز (اردک کله سبز)’ بیشتر در دریاچه ها، برکه ها، رودخانه ها وتالاب ها دیده می شود، این پرنده در بین انبوه گیاهان نزدیک آب و گاهی در سوراخ های زمین آشیانه می سازد.

اندازه مرغابی سرسبز تقریبا 57 سانتی متر است، پاهای این پرنده نارنجی می باشد.

‘فلامینگو’ نیز از پرندگان در معرض خطر انقراض بوده که سواحل دریاها، تالاب ها و رودخانه های عریض از مهمترین زیستگاه های این گونه ارزشمند محسوب می شود.

گلستان از جمله معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است، این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و در زمان حاضر به گفته مسوولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و نیز زاد و ولد دارند.

از سوی دیگر برای متخلفان وشکارچیان غیرمجاز در پناهگاه های حیات وحش که از مناطق ‘شکار مطلقا ممنوع’ محسوب می شود، قانونگذار علاوه بر جریمه ،تا سه سال حبس نیز پیش بینی کرده است.

 

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار