زندانیان زن تنها حدود ۶ درصد از جمعیت زندانی‌‌ها را تشکیل می‌دهند. بر اساس یک تحقیق فردی، احتمال ارتکاب جرم و جنایت از سوی زنان در مقایسه با مردان کمتر است

جرمی که مختص زنان است!
حالا دیگر همه می‌دانند که یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی در کشور ما بحث اعتیاد است؛ روزانه اظهارنظرها و تحلیل‌های زیادی پیرامون این معضل خانمانسوز انجام می‌گیرد و تغییر الگوی مصرف موادمخدر، کاهش سن اعتیاد، اعتیاد زنان و کودکان و... موضوعاتی است که روزانه رسانه‌ها به آن می‌پردازند.
 
به گزارش گلستان 24 به نقل از آرمان، معمولا در اظهارنظرهایی که انجام می‌شود اعتیاد در کنار بزهکاری قرار می‌گیرد چرا که آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند موادمخدر به صورت‌های مختلف می‌تواند به بزهکاری دامن بزند. در کنار اخباری که پیرامون اعتیاد و موادمخدر منتشرمی شود روز گذشته اعلام شد بیشترین جرم زنان زندانی در تهران موادمخدر است. به نظر می‌رسد در کل کشور نیز زنان زندانی مواد مخدر بیشتر از سایر گروه‌ها باشند.
 
درحالی که زنان تعداد ناچیزی از زندانیان کشور را تشکیل می‌دهند آمار جرایم مرتبط با قاچاق موادمخدر در میان آنها از مردان بیشتر است. زندانیان زن تنها حدود ۶ درصد از جمعیت زندانی‌‌ها را تشکیل می‌دهند. بر اساس یک تحقیق فردی، احتمال ارتکاب جرم و جنایت از سوی زنان در مقایسه با مردان کمتر است (۱۱درصد در مقایسه با ۲۶ درصد). زنانی که دستگیر شده و درگیر مشکلات مربوط به موادمخدر بوده‌اند، با احتمال بیشتری نسبت به مردان این مواد را استعمال و برای تهیه آنها هزینه کرده‌اند، مصرف مواد خطرناک‌تر را گزارش کرده و به احتمال بیشتری نیز به مراکز توانبخشی مراجعه کرده‌اند.
 
 موادمخدر، بیشترین جرم زنان تهرانی
 
در دادگستری تهران به‌عنوان پایتخت و شهری که تعداد معضلات اجتماعی آن از شهرهای دیگر بیشتر است علت بیشترین جرم زنان زندانی در تهران مواد مخدر است. روزگذشته مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری تهران، از پیگیری روزانه ۸۰ تماس با این دفتر خبر داد. مهر نوشت؛ زهرا زاهدی‌نیاکی بیشترین جرم زنان زندانی در تهران را موادمخدر و بیشترین جرم کودکان تهرانی را سرقت و موادمخدر عنوان کرد و گفت: روزانه حدود ۸۰ تماس تلفنی از زندان و خارج از زندان در مورد مشکلات زندانیان، مشاوره و موارد حقوقی زندانیان داریم که بیشترین تماس‌ها از سوی زنان است که البته بسیاری از تماس‌ها تکراری است. چراکه زندانی انتظار دارد رسیدگی به سرعت انجام شود درحالی که پرونده‌ها باید مسیر قانونی خود را طی کنند.
 
 اعمال منافی اخلاق 
 
 جرم‌هایی که زنان را در ایران به زندان می‌اندازد با مردان فرق دارد؛ مردانی که به هر جرمی به زندان افتاده باشند، «اعمال منافی عفت و اخلاق» جایی در میان عنوان جرم‌هایشان ندارد، اما داستان برای زنان زندانی فرق می‌کند؛ این را می‌شود از آمارهای رسمی سازمان زندان‌ها فهمید؛ آماری که می‌گوید رتبه اول در جرم‌های ارتکابی زنان و مردان زندانی یکی است: موادمخدر، ولی وقتی نوبت به رتبه دوم می‌رسد، داستان فرق می‌کند.
 
سال گذشته رئیس سازمان زندان‌ها از کاهش یک‌درصدی آمار زندانیان زن مربوط به جرایم موادمخدر نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته بود زنان تنها پنج درصد از کل زندانیان کشور را تشکیل می‌دهند. فارس نوشت؛ او گفته است: جرم اول در زنان مانند مردان جرم موادمخدر است و جرم دوم اعمال منافی عفت و جرم سوم سرقت است درحالی که در مردان سرقت جرم دوم است و درمجموع آمار زندانیان زن که به جرم موادمخدر در زندان‌ها به‌سر می‌برند نسبت به سال گذشته یک‌درصد کاهش و آمار زندانیان زن که با جرم سرقت در زندان‌ها هستند یک‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
 
 آمار زنان زندانی به‌دلیل قاچاق موادمخدر، از مردان بیشتر است
 
ماه گذشته درحالی که ابتدای امسال اعلام شده بود زنان، 26 درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی هستند، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد: آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، از مردان بیشتر است. به گزارش روابط عمومی سازمان‌زندان‌ها، اصغر جهانگیر با اشاره به پیشی گرفتن آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، نسبت به مردان گفت: درحال حاضر آمار مجرمان زن نسبت به کل جرائم زنان در قاچاق موادمخدر 54 درصد است درحالی‌که در بین مردان این آمار نسبت به کل جرائم مردان حداکثر 43 درصد است. 
 
 شیوع اعتیاد زنان حتی در روستاها
 
ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید: بیشترین زنان معتاد در رده سنی 20 تا 36 هستند و گرایش آنها به استفاده از تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی است هرچند بر اساس آمارها 3/9 درصداز زنان اعتیاد دارند، بالابودن جرائم مرتبط با موادمخدر در میان زنان و پایین آمدن سن مصرف موادمخدر تا 15 سالگی باعث شده است مسئولان هشدارهایی را نه‌تنها در زمینه اعتیاد زنان بلکه در مورد جرائم مرتبط با آن نیز مطرح کنند؛ تا جایی که امسال ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور، 60 درصد آنها به‌دلایل مرتبط با جرائم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که بیشتر آنها خود از این موادمخدر استفاده می‌کردند اما، بیشترین سوءاستفاده از زنان در حوزه جابه‌جایی موادمخدر است. از سوی دیگر درحالی که میزان شیوع اعتیاد در شهرها بیشتر از روستاهاست اما با توجه به جمعیت کم روستاها نسبت آن بالاست. در طرح شیوع‌شناسی سال 90 تعداد زنان معتاد شهرها 7/9 درصد و روستاها 41/5 درصد بوده است. البته باید گفت که هر اندازه شهرها کوچک می‌شوند اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می‌شود. 
 
 زنان قربانیان خاموش اعتیاد
 
یک مددکار اجتماعی درباره جرائم زنان به «آرمان» می‌گوید: درحالی که تعداد زنان زندانی در کشور ما کم است، اما همین تعداد کم بیش از مردان در قاچاق موادمخدر نقش دارند. سیدحسن موسوی‌چلک می‌گوید: زنان یکی از گروه‌هایی هستند که در قاچاق، حمل و توزیع موادمخدر از آنها سوءاستفاده می‌شود و جدای ازاین اکثر آنها در شرایط نامناسب و آلودگی پدر و یا همسر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی افراد دیگر به این وادی کشیده می‌شوند و قربانیان این پدیده هستند. چلک با اشاره به اینکه این قربانی شدن دیده نمی‌شود و قانون تنها به فردی که مرتکب جرم شده می‌پردازد و به‌دلایل آن کاری ندارد می‌افزاید: معمولا زنانی که در چرخه اعتیاد گرفتار می‌شوند قربانی شرایط خانوادگی هستند.
 
 زنان معتاد بیشتر به قاچاق دست می‌زنند
 
یک حقوقدان به «آرمان» می‌گوید: زنان خیلی کمتر از مردان به ارتکاب جرم می‌پردازند اما تعداد زنانی که در رابطه با جرائم مواد مخدر از قبیل مصرف، حمل یا خرید و فروش مواد در سال‌های اخیر زندانی شده‌اند، افزایش یافته است. حسین احمدی‌نیاز می‌افزاید: البته بیشتر این زنان مصرف‌کننده مواد هستند و از این راه و برای تامین مخارج اعتیاد خود به فروش آن دست می‌زنند. او ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر پرونده‌های زیادی را درمورد بحث موادمخدر در زنان پیگیری کرده‌ام و در اکثریت آنها در درجه اول خود این فرد هم مصرف‌کننده بوده است و در درجه دوم یکی از اعضای فامیل درجه یک او مانند پدر، برادر یا شوهر نیز با اعتیاد سنگین و مصرف مواد او را معتاد کرده یا مجبور به فروش یا جابه‌جایی کرده‌اند که حتی خود فرد هم می‌ترسد این قضیه را مطرح کند و حاضر می‌شود کل مسئولیت آن را به تنهایی عهده‌دار شود. او می‌افزاید: شرایط بد و محیط ناسالم از عامل اصلی اعتیاد زنان است. 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار