تاتو به قرار دادن مواد رنگی روی پوست یا زیر پوست است که باعث تغییر رنگ محل تاتو به اشکال مختلف می‌شود.

آیا حکم شرعی تاتو را می‌دانید؟

به گزارش گلستان 24، تاتو به قرار دادن مواد رنگی روی پوست یا زیر پوست است که باعث تغییر رنگ محل تاتو به اشکال مختلف می‌شود. اینکه تاتو از نظر بهداشتی و یا حقوقی چگونه است، ما کاری نداریم. هدف ما فقط در اینجا بیان احکامی است که مرتبط با عمل تاتو یا خالکوبی می‌باشد:

الف: آیا عمل تاتو مجوّزی از اسلام دارد و یا اینکه خداوند این عمل را اجازه داده است یا نه. مراجع معظّم تقلید می‌گویند که عمل تاتو جایز است و کار حرامی نیست، هر چند بعضی (۱) از فقهاء گفته‌اند که اگر عکس‌ها مستهجن باشند و یا اسامی مقدس، روی بدن خالکوبی شود اشکال خواهد داشت و بعضی‌ها (۲)وهن شخصیّت را هم اضافه کرده‌اند.

ب: لمس نامحرم حرام است مگر ضرورتی باشد؛ مانند اینکه پزشک متخصص همجنس برای معالجۀ مریض پیدا نشود؛ بنابراین اگر عمل تاتو یا خالکوبی توسط نامحرم انجام گیرد، حرام خواهد بود. چون هیچ ضرورتی برای این عمل توسط نامحرم وجود ندارد.

ج: تاتو می‌تواند دو جور باشد: روی پوست (موّقت) و زیر پوست (دائمی). در موردایکه تاتو، زیر پوستی باشد چون مانع رسیدن آب به پوست نیست (۳)، انجام اعمالی که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد، صحیح است. امّا اگر روی پوستی باشد و عمل انجام شده جرم داشته باشد، مانع رسیدن آب به پوست خواهد بود که باید برطرف کرد.

د: هر چیزی که اهالی منطقه و محل آن را زینت بشمارد ظاهر کردن آن برای مردان نامحرم، حرام است.بنابراین در مورد تاتو هم اگر در بین مردم زینت به حساب بیاید باید پوشانده شود و گرنه ضرورتی برای پوشاندن آن وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است بعضی مراجع موضوع را هم مشخص کرده‌اند و گفته‌اند که تاتو، آرایش بشمار می‌رود، بنابراین باید از نامحرم پوشانده شود (۴).

نکته: این احکامی که در بالا گفتیم ممکن است شامل مورد خاصی از تاتو یا خالکوبی بشود. مانند تاتو لب و ابرو، در صورتی که زینت باشد، فقط برای زنان پوشاندن آن واجب خواهد بود.

منابع: ۱). مکارم شیرازی  ۲). هادوی تهرانی ۳). اسلام کوئست ۴). شیعه نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار