یادداشت/ محسن رایجی:

از تمامی جوانان و عزیزان معتکفی که امسال توفیق حضور در این مراسم معنوی را دارند خواستار این هستیم که امسال با حرکتی خودجوش و گسترده دامنه را وسیع تر خواهیم کرد به طوری که هر معتکف می تواند نیابت یک شهید را بر عهده بگیرد.

هر معتکف به نیت یک شهید امسال  راهی مهیمانی خداوند شود.

به گزارش گلستان24، محسن رایجی فعال فرهنگی اجتماعی گرگان طی یاداشتی با عنوان هر معتکف به نیت یک شهید امسال  راهی مهیمانی خداوند شود نوشت:

در فرهنگ دین، مساجد از چنان ارزش و منزلتی برخوردارند که خداوند متعال آنها را خانه های خویش بر روی زمین و پناهگاهی مطمئن برای مؤمنین به شمار می آورد تا برای محفوظ ماندن از شرّ حوادث و آفات بدانجا روی آوردند و این مکان مقدس را پایگاهی برای رسیدن به خدا و نزدیکی به آستانِ قُربِ حضرتِ حق بدانند و خداوند متعال نیز در تحسین آنان که اینگونه می اندیشند، می فرماید: «همانگونه که ستارگان برای زمینیان پرتوافشانی می کنند، مساجد نیز برای اهل آسمان نور افشانند و بی تردید خوشبخت، کسی است که مساجد، خانه هایش باشد» و از حضرت رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی اهمیت و ارزش مساجد روایت است که: «بهترین مکانهای زمین، مساجد است و محبوب ترین افراد نزد خدا کسی است که زودتر از همه به مسجد داخل شود و دیرتر از همه بیرون رود».

انسان در گریز از هوای نفس و در طریقت اُنس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صُنع پروردگارش با دیده ی عبرت بیندیشد و با سوزِ دل واشک دیده باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه ی دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد و اعتکاف، فرصت و مجالی است برای پرداخت به امور نفس خویش و جلوه گری نور محبّت خدا در سرای وجود انسان تا انسان بدون دلواپسی و وابستگى، خود را در سرای معبود نظاره گر باشد و مساجد همواره بعنوان پایگاهی جهت خلوتِ اُنس با معبود برای معتکفین محسوب می گردند.

اعتکاف در لغت به معنای توقف طولانی در یک مکان و ملازمت داشتن بر چیزی است و در شریعت و فقه اسلام بر اقامت سه روز و بیشتر از آن در مسجد جامع برای عبادت خدا و تهذیب نفس اطلاق می گردد که شخص معتکف به حالتِ روزه بدان عمل می نماید. اعتکاف، دوره‌ی کوتاه‌مدت خودسازی است، که حداقل سه روز طول می‌کشد و انسان را از حاکمیت غریزه‌ها، عادت‌ها و اشتغالات معمول زندگی آزاد می‌کند.

اعتکاف محو خودخواهی در امواج بلند خداگرایی و خدمت به امت اسلامی است. اعتکاف بیرون رفتن از خانه‌ی خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه‌ی حضرت حق است. عبادتی مستحبی و تقرب‌جویانه و داوطلبانه است که روزه‌ی روز سوم آن رنگ وجوب می‌گیرد. اعتکاف گریز از لذت‌گرایی و هر گونه التذاذ جنسی و مهار حس خودمحوری و برتری‌جویی و بازگشت از قبله‌ی دنیاگرایان به سمت و سوی قلب و قبله‌ی هستی است.

از تمامی جوانان و عزیزان معتکفی که امسال توفیق حضور در این مراسم معنوی را دارند خواستار این هستیم که  امسال با حرکتی خودجوش و گسترده دامنه را وسیع تر خواهیم کرد به طوری که هر معتکف می تواند نیابت یک شهید را بر عهده بگیرد.

بنابراین ما تعهد اخلاقی داریم تا یاد شهدا را در این مراسم معنوی گرامی بداریم و اعلام داریم که قدردان ایثار شهدا هستیم.

این نیابت معتکفین را در مراسم اعتکاف همراهی کرده و عرض می کنیم اگر چیزی در توشه خود نداریم با شهدا همراه شدیم تا عمل مان پذیرفته شود چرا که شهدا امامزادگان امروز ما هستند و ما با همراهی آنها خود را بیمه می کنیم.

هر شخص با نیابت از یک شهید خود را مأنوس به آن خواهد کرد، پیشنهاد ما به نایبان این است که این طرح را در این مراسم معنوی اعتکاف تبلیغ کرده که این خود ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می باشد.

ومن الله التوفیق...


انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار