مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از پرداخت حقوق معوق کارگران معدن زمستان یورت آزادشهر و آغاز طرح ضربتی بازرسی از معادن استان گلستان خبر داد.

حقوق معوق کارگران معدن یورت پرداخت می‌شود/آغاز بازرسی از معادن

انفجار صبح چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در معدن زمستان یورت آزادشهر حادثه آفرید و تاکنون پیکر ۴۲ معدنچی از تونل خارج‌شده است.

به گزارش گلستان 24، در هشتمین روز از این حادثه عملیات آواربرداری و امداد و نجات برای دستیابی به دیگر جان‌باختگان احتمالی این حادثه ادامه دارد و گروه‌های امدادی از استان‌های سمنان، کرمان، مازندران و خراسان و گلستان همچنان در محل حادثه حضور دارند.

حادثه ای که هنوز علل آن کاملا مشخص نیست اما قطعا بی احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی حین انجام کار یکی از دلایل اصلی بروز آن بوده است.

با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان راجع به مسائل و مشکلات بیمه‌ای و حقوقی کارگران معدن در استان  به ویژه معدن زمستان یورت آزادشهر به گفتگو نشستیم و سعید مازندرانی اظهار کرد: آمار کارگران فعال در معدن زمستان یورت آزادشهر در ماه‌های مختلف متفاوت بوده اما طبق آخرین آمار ۳۶۰ کارگر در این معدن مشغول به کار بوده‌اند.

وی افزود: در استان ۵۰ معدن داریم که ۱۹ مورد از آن‌ها معدن زغال‌سنگ هستند که ۱۷ مورد از آن‌ها فعال‌اند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ۹۵۰ کارگر در معادن زغال‌سنگ استان مشغول فعالیت هستند و طبق قوانین بازرسی کار، فعالیت در معدن جزو مشاغل سخت و زیان آوار و با ریسک بالاست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اضافه کرد: پس از وقوع این حادثه وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد استان شدند و کمیته‌ای برای بررسی مشکلات نیروهای انسانی، حقوق و مزایا و همچنین بیمه کارگران معدن تشکیل‌شده است.

خلع بیمه‌ای در معدن زمستان یورت داشتیم

مطابق قانون کار مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰  کارفرما می‌تواند بین یک ماه تا ۳۰ سال با کارگر قرارداد منعقد کند و همین قانون دست ما را به‌عنوان مجری بسته استوی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با خلع بیمه‌ای در معدن زمستان یورت مواجه بودیم اما در سال گذشته شرایط بهتر شده بود ولی همچنان موقعِ وجود داشته است.

مازندرانی مشکلات درفروش زغال‌سنگ و رکود در بازار مسکن را دلیل اصلی مشکلات دریافتی معادن استان دانست و اظهار کرد: هرچند چند ماه خلع بیمه‌ای در معدن زمستان یورت وجود داشت اما این موضوع دلیل نشده بود تأمین اجتماعی گلستان به‌عنوان مرجع دفترچه بیمه‌ای کارگران را تمدید نکند.

وی با تأکید بر اینکه مشکل تمدید دفترچه برای کارگران زمستان یورت نداشتیم، خاطرنشان کرد: بیمه همه کارگران معدن زمستان یورت در نظر گرفته‌شده بود مشکل بیمه‌ای برای کارگران وجود نداشت اما چندین بار کارفرما جریمه‌شده بود.

به‌زودی گزارش می‌دهیم

وی بیان کرد: هم‌اکنون کمیته بررسی در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آزادشهر تشکیل‌شده و تمام درخواست‌ها و دادخواست‌های کارگران را بررسی کرده و به‌زودی گزارش می‌دهیم.

مازندرانی همچنین گفت: قبل از وقوع این حادثه، در سه سال گذشته (۹۳ تا ۹۵) به‌رغم اینکه کارفرما به پرداخت چهار درصد حق کارفرما تمکین نکرده بود ۱۲۰ نفر از کارگران معدن زمستان یورت را بازنشسته اعلام کردیم در شرایطی که کارفرما به چنین کاری رضایت نداشت.

وی به موضوع رد شدن بیمه برخی از کارگران معدن به‌عنوان کتابدار هم اشاره کرد و افزود: این ادعا را شنیده‌ایم اما در تا این لحظه کسی به کمیته ویژه که در تأمین اجتماعی آزادشهر مستقر است مراجعه نکرده و چنین ادعایی ثابت نشده است.

وی متذکر شد: حتماً اطلاع‌رسانی کنید نه‌تنها در بین کارگران معدن زمستان یورت بلکه هر کارگر دیگری که چنین مشکلی داشته باشد به ما اعلام کند تا آن را حل کنیم.

قانون کار مصوب ۱۳۷۰ دست ما را بسته است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در پاسخ به سؤال در خصوص امضاء قراردادهای کوتاه‌مدت در معادن و دیگر واحدهای کارگری و کارفرمایی استان، گفت: ما مجری قانون کار هستیم و مرجع قراردادهای کار، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰ است که دست ما را هم‌بسته است.

وی ادامه داد: مطابق این قانون کارفرما می‌تواند بین یک ماه تا ۳۰ سال با کارگر قرارداد منعقد کند و همین قانون دست ما را به‌عنوان مجری بسته است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته هر کارگری که با قرارداد سفید امضاء یا تصفیه‌حساب سفید امضاء به ما مراجعه کرد در هیئت‌های حل اختلاف این قراردادهای سفید امضاء را باطل کردیم.

مازندرانی تصریح کرد: در شرایطی که استان گلستان با مشکلات اشتغال و بازار کار مواجه است و عرضه کار نسبت به تقاضای کار بیشتر باشد با چنین مشکلاتی روبرو هستیم.

وی یادآور شد: با دستور دکتر ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) سه کمیته تخصصی در حوزه بررسی حادثه معدن زمستان یورت تشکیل‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کمیته حقیقت‌یاب که دو کارگر معدن هم در آن حضور دارند، در حال بررسی علل حادثه و مقصران آن هستیم.

وی بیان کرد: هرچند فوت این عزیزان با منابع مالی جبران نمی‌شود اما در کمیته منابع و نیروی انسانی پیگیر هستیم که حمایت‌های مالی برای خانواده‌های جان‌باخته این حادثه شکل بگیرد.

از سال گذشته هر کارگری با قرارداد سفید امضاء یا تصفیه‌حساب سفید امضاء به ما مراجعه کرد در هیئت‌های حل اختلاف این قراردادها را باطل کردیممازندرانی اظهار کرد: تاکنون احکام مستمری جان‌باختگان حادثه صادرشده و بیمه بیکاری ۳۵۰ کارگر معدن زمستان یورت برقرارشده است.

وی گفت: کارگران معدن زمستان یورت چندین ماه حقوق معوق دارند که تأمین اعتبارشده و می‌توانند با مراجعه به اداره کار آزادشهر و تکمیل برگه‌های مربوطه حقوق معوق خود را دریافت کنند.

تشکیل کمیته تخصصی معدن

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از تشکیل کمیته تخصصی معدن در اداره کار آزادشهر خبر داد و افزود: مشکلات در سایر معادن گلستان هم وجود دارد چون قدمت معادن ما بالاست و سیستم بهره‌برداری و استحصال معدن در استان پائین است و بعضی از تجهیزات و دستگاه‌ها در معادن ما وجود ندارد.

وی از اجرای طرح ضربتی بازرسی معادن در استان خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با نوسازی و بهسازی معادن استان دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در استان نباشیم.

مازندرانی ادامه داد: این حادثه ضایعه جانگذاری برای استان بودن و غم و اندوه و چشم‌انتظاری خانواده‌های حادثه دیدگان مسئولیت ما را سنگین‌تر کرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون آمار فوتی‌های گلستان در کارهای ساختمانی هم بالاست و ایمنی رعایت نمی‌شود و باید با هماهنگی دولت، کارگر و کارفرما تلاش کنیم امنیت کامل در فعالیت‌های اقتصادی استان تأمین شود و حق‌وحقوق کارگران کاملاً پرداخت شود و آن‌ها دغدغه مالی و حقوقی نداشته باشند.

منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار