کارشناس فناوری آموزش و پرورش گنبدکاووس:

کارشناس فناوری آموزش و پرورش گنبدکاووس از آلودگی لپ‌تاب یکی از مدارس شهرستان گنبدکاووس به ویروس باج‌افزار خبر داد.

پای ویروس باج افزار به گلستان باز شد/ گنبد نخستین شهر+تصاویر

به گزارش گلستان 24، امیرعبدالله حبیبی امروز در گفت‌و‍گو با خبرنگاران با اشاره به وقوع مشکل نرم‌افزاری برای یکی از رایانه‌های رومیزی مدرسه‌ای در گنبدکاووس، اظهار کرد: مدیر یکی از مدارس گنبدکاووس با به همراه داشتن لپ‌تاب مدرسه‌اش به واحد فناوری اداره آموزش و پرورش گنبدکاووس مراجعه کرد و از عدم اجرای نرم‌افزارهای نصب شده روی این رایانه خبر داد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی وضعیت لب‌تاپ مذکور مشاهده کردیم که که تمام فایل‌های این رایانه اعم از عکس، فیلم، آفیس، پی‌دی‌اف، بک‌آپ و پایگاه داده رمزگذاری شده بود، افزود: این رمزگذاری از فرد بازکننده نرم‌افزار و فایل برای باز کردن آن مبلغی معادل 500 دلار درخواست می‌کرد که نشانه آلوده شدن رایانه به ویروس باج‌افزار است.

کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گنبدکاووس با تاکید بر اینکه این ویروس توسط آنتی ویروس‌های قدیمی شناسایی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ویروس باج‌افزار به سرعت هرگونه حافظه جانبی از جمله فلش و هاردهای موسوم به اکسترنال را هم آلوده می‌کند بیشتر از طریق ایمیل‌های ناشناس وارد سیستم‌ها می‌شود.

حبیبی با اشاره به اینکه هشدارهای لازم طی بخشنامه‌هایی از واحد فناوری اطلاعات و هم از واحد حراست اداره آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس به مدارس و دوایر مدیریت ارسال شده است، ادامه داد: به صورت ویژه تاکید می‌کنم که در این موضوع نیز پیشگیری بسیار بهتر، کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر از درمان و تعمیر است.

وی با تشریح برخی از راه‌های پیشگیری از ورود این ویروس به رایانه‌ها در مدارس، گفت: از همه مدیران و معاونان فناوری اطلاعات در مدارس می‌خواهیم از اطلاعات مهم رایانه خود اعم از سیستم‌های دانش‌آموزی (توصیفی و دانا)، سیستم‌های مدیریتی، فایل‌ها و مدارک، به صورت مستمر  نسخه پشتیبانی تهیه کرده و خارج از رایانه خود، روی CD یا DVD نگهداری کنند.

کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گنبدکاووس با تاکید بر اینکه مدیران و معاونین از دانلود و بازکردن پیوست ایمیل‌های مشکوک خودداری کنند، تصریح کرد: مسوولان مدارس باید آنتی ویروس رایانه خود را به روز نگه دارند و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنند.

حبیبی با بیان اینکه برای عدم ورود این ویروس به رایانه‌های مدارس مسوولان باید ️تنها از وب سایت‌های امن و شناخته شده استفاده کنند، اضافه کرد: عدم اتصال دستگاه‌های جانبی نامطمئن از طریق usb مانند فلش مموری و هارد اکسترنال نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه مدیران و مسوولان مدارس قرار بگیرد.

گفتنی است با هوشمند شدن کلاس‌های آموزشی در مدارس و اتصال رایانه عموم کلاس‌ها به ویزه در ساعتی به نام ساعت علم و فناوری به اینترنت خطر مواحهه با چنین مشکلاتی افزایش بسیاری یافته است.

13960306001438 Test PhotoI

13960306001439 Test PhotoI

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار