رشد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ گلستان از جمله گرگان و گنبد بستر ارتکاب جرم را برای خلافکاران فراهم کرده و از طرفی کثرت حضور اتباع غیر ایرانی نیز به این موضوع دامن زده است.

تمایل متخلفان به حاشیه شهرهای گلستان

 اسکان غیررسمی گروهی از افراد در حاشیه شهرها، پدیده ای به نام حاشیه نشینی را به وجود آورده که علاوه بر ساکنان حاشیه شهر، سایر شهروندان نیز از آسیب های آن در امان نیستند.

به گزارش گلستان 24، نبود نظارت کافی بر حاشیه شهرها، این مناطق را به مراکزی امن برای متخلفان تبدیل کرده است تا جایی که حتی ساکنان قانونی این مناطق از خطرات در امان نیستند. سرقت، بزهکاری، خرید و فروش مواد مخدر، مشکلات اخلاقی و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله معضلاتی هستند که می توان ریشه آن را در حاشیه نشینی جست و جو کرد.

برخی کارشناسان معتقدند، رفع یا کاهش مشکلات حاشیه نشینی در شهرها نیازمند اقدامات گوناگونی است که با همکاری دولت، بخش خصوصی و جامعه ساکن در این سکونتگاه ها قابل انجام است.

حاشیه نشینی با جرم رابطه مستقیم دارد

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: مطالعات گوناگون نشان می دهد که حاشیه نشینی با جرم رابطه مستقیم و نزدیک دارد.

مرداد پورقاسم در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: نوع، تجمل و اختلاف فاحش و چشم گیر طبقات اجتماعی ساکن شهرهای بزرگ، هم چنین گرانی و سنگینی هزینه های جاری زندگی باعث می شود تا مهاجران غیر متخصص که درآمد آنان کفاف مخارجشان را نمی دهد برای برآوردن نیازهای خود دست به هرکاری ولو غیر قانونی بزنند.

وی با اشاره به این مطلب که در چنین مناطقی به لحاظ از بین رفتن ارزش های انسانی‌، انحرافات اجتماعی گوناگون وجود دارد، اذعان کرد: از جرایم شایع در مناطق حاشیه نشین نزاع های دسته جمعی و قتل عمد است.

این کارشناس جامعه شناسی تصریح کرد: ساکنان این مناطق معمولاً مهاجران هستند که در مواقعی به سبب درگیری های جزیی بین دو نفر و به دنبال جانب داری از یکدیگر، نزاع های دسته جمعی شدیدی رخ می دهد که معمولاً منجر به کشته یا زخمی شدن عده ای از منازعه کنندگان می شود.

سکونتگاه های غیر رسمی بهترین مکان برای مخفی کردن اموال ناشی از سرقت به شمار می رود؛ از آن جایی که در این محلات کنترل پلیسی و انتظامی محدود است به همین دلیل این مکان ها تبدیل به محل امن و سرپناهی مناسب برای مجرمان شده است.

پورقاسم افزود: سکونتگاه های غیر رسمی بهترین مکان برای مخفی کردن اموال ناشی از سرقت به شمار می رود،از آن جایی که در این محلات کنترل پلیسی و انتظامی محدود است به همین دلیل این مکان ها تبدیل به محل امن و سرپناهی مناسب برای مجرمان شده است.

این مدرس دانشگاه از توزیع مواد مخدر در این مناطق خبر داد و گفت: توزیع مواد مخدر در حاشیه شهرها به راحتی امکان پذیر است و دلیل آن هم ناشی از احساس امنیتی است که توزیع کنندگان این مواد در آن مناطق دارند.

اخاذی و خشونت های جنسی از دیگر جرایم سکونتگاه های غیر رسمی است

مرداد پورقاسم اخاذی و تهدید برای کسب مال دیگران، خشونت های جنسی و افزایش بزهکاری زنان را از دیگر جرایم سکونتگاه های غیر رسمی دانست و اظهار کرد: تخریب محیط های شهری از دیگر آسیب هایی است که از سوی ساکنان حاشیه نشین انجام می گیرد؛ فردی که در منطقه حاشیه ای زندگی می کند زیبایی های موجود در شهر را مال خود نمی داند و در صدد تخریب آن بر می آید.

به گفته این کارشناس ارشد جامعه شناسی، ساماندهی حاشیه نشینی، ‌نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی مختلف است تا از این طریق به یکسان سازی و هماهنگ کردن اقدامات برای بازسازی مناطق حاشیه ای پرداخته شود.

حاشیه نشینی در گرگان گلستان

حل مشکلات حاشیه نشینان، ‌در شناخت ابعاد مختلف مسائل آن ها و بهره گیری از مشارکت آن ها در پیدا کردن راه حل های اجتماعی نهفته است. از این رو، راه حل اساسی حاشیه نشینی در توسعه متوازن و پایدار درون زای شهری، تأمین امنیت و عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری های اقتصادی و فرهنگی در بین قشرهای مختلف جامعه خواهد بود.

حاشیه نشینی بیشتر در شهرهای گرگان و گنبد به چشم می خورد

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان گلستان حاشیه نشینی را یکی از مشکلات ناخواسته جامعه شهری دانست و گفت: وجود سکونتگاه های غیر رسمی یکی از مشکلاتی است که اکنون گریبان خیلی از دستگاه های استان را گرفته است.

سرهنگ علی عارف نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که حاشیه نشینی بیشتر در شهرهای گرگان و گنبد به چشم می خورد، افزود: نیاز است نظارتی از سوی دستگاه های متولی از جمله شهرداری و معاونت عمرانی استانداری گلستان برای گسترش شهرها باشد.

مهاجرت بی رویه یکی از دلایل حاشیه نشینی در شهرهای استان گلستان و عاملی برای توزیع مواد، خانه های تیمی، مراکز فساد، پاتوق ارازل و اوباش است.

وی یکی از دلایل حاشیه نشینی در شهرهای استان را مهاجرت های بی رویه دانست و اظهار کرد: ساخت و سازهای خارج از قواره قانونی از سوی این افراد انجام می شود که به گسترش حاشیه نشینی دامن زده است.

به گفته این مسئول انتظامی وقتی بنایی به مسکن عادی برای زندگی در حاشیه شهرها تبدیل می شود انتظاراتی مانند انتقال آب، برق، گاز و تلفن به این مکان از سوی ساکنان ایجاد می شود و در صورت قبول این امر توسط مسئولین به نوعی پذیرفتن این محلات به عنوان جزیی از شهر خواهد بود.

سرهنگ عارف نژاد با بیان این نکته که وقتی به یک کار غیر قانونی خدمات می دهیم یعنی آن را پذیرفته ایم، افزود: باید متولیان امر در این راستا، ساز و کاری تعریف کرده و به آن شکل دهند.

وی سکونتگاه های غیر رسمی را مکانی برای توزیع مواد، خانه های تیمی، مراکز فساد، پاتوق ارازل و اوباش اعلام کرد و گفت: معمولا افراد مساله دار و قانون گریز در قسمت هایی از شهر زندگی می کنند که به آن حاشیه نشین گفته می شود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان گلستان ادامه داد: این افراد فکر می کنند چون دور از نظر پلیس در سکونتگاه های غیر رسمی هستند هرگونه خلافی را می توانند مرتکب شوند.

نیروی انتظامی با گشت زنی در تمام نقاط شهری امنیت را ایجاد می کند

وی با بیان این نکته که سکونتگاه های غیر رسمی معمولا در مکان های خلوت که امکان ارتکاب جرم در آنها راحت تر است، انجام می شود، افزود: نیروی انتظامی بر اساس وظیفه ای که دارد پراکندگی گشت های انتظامی را به گونه ای پیش بینی کرده که در اقصی نقاط شهر، امنیت را پوشش دهد.

وی از پوشش نیروی انتظامی در تمام نقاط شهر به خصوص سکونتگاه های غیر رسمی خبر داد و تصریح کرد: گشت های مختلف انتظامی در تمامی ساعات شبانه روز از تمام نقاط شهر انجام می شود.

سرهنگ عارف نژاد با بیان این مطلب که بیشتر حاشیه شهر ها محل تجمع افراد خلافکار است و درصد ارتکاب جرم در آن کمثر به چشم می خورد، افزود: ممکن است مجرمان و خلافکاران شهر در حاشیه شهر سکونت داشته باشند اما برای انجام هرگونه جرم مانند سرقت به داخل شهر مراجعه می کنند.

وی شناسایی افراد در حاشیه شهر را قدری دشوار دانست و گفت: چون افراد با قومیت های محتلف در طول سال به این مکان برای زندگی می آیند شناسایی همه آنها پس از سکونت قدری دشوار است.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان گلستان از تدوین سیاست هایی برای شناسایی تازه واردها به سکونتگاه های غیر رسمی خبر داد و گفت: با استفاده از اطلاعات مردمی، معتمدین و افزاد با نفوذ در محلات و پایگاه های بسیج محلات تلاش شده تا افراد مورد دار و مشکوک در حاشیه های شهر شناسایی شده و سوابق آنها به دست آید.

وی در توضیح ایجاد امنیت در سکونتگاه های غیر مجاز توسط نیروی انتظامی، گفت: اقدامات پلیس اغلب پیشگیرانه و مقابله ای و بر اساس پیک ساعت و جغرافیای جرم و برنامه ریزی که مبتنی بر تجزیه و تحلیل  جرایم روزانه رخ می دهد، است از این رو گشت های نیروی انتظامی، در این ساعات در مناطق جرم خیز تقویت و تشدید می شود.

 

حاشیه نشینی در گرگان گلستان

سرهنگ عارف نژاد ادامه داد: اگر پلیس احساس کرد در ساعاتی از خلا نیروی انتظامی برای ارتکاب جرم استفاده می شود با تجزیه و تحلیل منطقه ای این خلا را پوشش می دهد.

وی از کثرت حضور اتباع غیر ایرانی در حاشیه شهرهای استان اظهار نارضایتی کرد و گفت: ساماندهی اتباع غیر ایرانی بر عهده وزارت کشور است از این رو نیاز است تا وزارت مربوطه برای وضعیت فعلی اتباع غیر ایرانی چاره اندیشی کند.

حضور اتباع غیر ایرانی در حاشیه شهرهای استان ایجاد نا امنی کرده و بخشی از بازار کار را از هم استانی ها گرفته است.

این مسئول انتظامی با بیان این نکته که وجود افغان ها در استان بخشی از بازار کار را از هم استانی ها گرفته، افزود: علی رغم بیکاری بسیاری از شهروندان، شرایط اشتغال این اتباع غیر ایرانی در استان مناسب تر است که جای تامل دارد.

فرصت ایجاد شده برای اشتغال افغان ها در استان، تهدیدی برای جوانان گلستانی است

به گفته معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان گلستان، این فرصت ایجاد شده برای اشتغال افغان ها در استان، تهدیدی برای جوانان گلستانی به شمار می رود که رفاه و آسایش را برای آنها زیر سوال برده اند.

سرهنگ عارف نژاد ضمن یادآوری این نکته که برخی افغان های ساکن در استان کارت آمایش و مجوز اقامت دارند، اذعان کرد: این افراد زیر نظر استانداری، فرمانداری ها مدیریت می شوند.

وی اضافه کرد: آن دسته از افغان هایی که فاقد مجوز هستند به صورت غیر قانونی در ایران زندگی می کنند که احتمال ارتکاب جرم از سوی این افراد زیاد است.

وی از انجام برخی سرقت ها توسط افغان های غیر مجاز خبر داد و گفت: جمع آوری اتباع بیگانه توسط نیروی انتظامی و با هماهنگی بسیج، سپاه و فرمانداری انجام می شود و تاکنون تعداد زیادی از این افراد شناسایی شده و تحویل اردوگاه برای خارج کردن از مرزهای ایران شده اند.

 

عکاس: ابوطالب ندری

خبرنگار: الهام رئوفی فر

مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار