شهرستان کردکوی یکی ازشهرستان های استان گلستان در شمال ایران است. این شهرستان درغرب استان گلستان و در قسمت جنوب شرقی خلیج گرگان قرارگرفته وازطرف شمال به شهرستان بندرترکمن و از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته کوه های البرز شرقی و استان سمنان و از غرب به شهرستان بندرگز و از شرق به شهرستان گرگان محدود شده است.

جاذبه های گردشگری شهرستان کردکوی

شهرستان کردکوی یکی از شهرستان های استان گلستان در شمال ایران است.

به گزارش گلستان 24، این شهرستان در غرب استان گلستان و در قسمت جنوب شرقی خلیج گرگان قرار گرفته و از طرف شمال به شهرستان بندرترکمن و از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته کوه های البرز شرقی و استان سمنان و از غرب به شهرستان بندرگز و از شرق به شهرستان گرگان محدود شده است.

شهرستان کردکوی در 54 درجه و 6 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 47 دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.

مساحت این شهرستان 5/815 کیلومترمربع و ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد نیز 50 متر می باشد.

جاذبه های گردشگری شهرستان کردکوی :

جهانگردی امروزه یکی از بهترین ابزارهای تبادل و تعامل فرهنگی است و سیاحت و گشت و گذار در سرزمین های مختلف از روش های موفق گذراندن اوقات فراغت می باشد.

شهرستان کردکوی در هر فصلی از سال چهره ای جدید می آراید و به برکت طبیعت جذاب خود چهره ای دیدنی به خود می گیرد.

تابستان خنک و آرام با سایه های درختان بلند به تمدد اعصاب و آرامش درونی یاری می رساند و هر بیننده ای را محو تماشای زیبایی های این ناحیه می کند.

جنگل با مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبای دره ها و کوه های جنگلی، رودخانه ها، چشمه سارها، فضاهای روستایی ویژه و منحصر به فرد، روستای ییلاقی درازنو و جهان نما، امام زاده ها، قابلیت مهم توریستی شهرستان کردکوی  را به نمایش گذاشته و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

جنگل شهرستان کردکوی در هر فصلی از سال چهره می آراید و رنگی دگر می یابد.

بهار سرسبز و با طراوت است و عطر گل های وحشی آن سراسر مناطق جنگلی را فرا می گیرد.

هم جواری این مجموعه جنگلی با دشت و جلگه، ویژگی های جهانگردی کم نظیری به آن بخشیده که در صورت دسترسی و ایجاد امکانات صحرایی، پاسخ گوی بخش عظیمی از نیازهای تفریحی و گذراندن اوقات فراغت استان های همسایه  و مسافران درحال گذر است.

فاصله کم شهرستان کردکوی از طریق راه آهن سراسری (راه آهن شمال) از شهر گرگان تا بندرترکمن و از آنجا به ساری و سوادکوه و گرمسار و تهران متصل شده است.

همه ساله به دلیل موقعیت خوب شهرستان در مسیر مسافرین عازم به مشهد از سمت استان مازندران پذیرای هزاران گردشگر ایرانی است.

این شهرستان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب های مهم گردشگری استان گلستان و کشور به شمار می آید، اقلیم های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی های بارز این شهرستان  است، ولی با وجود این توانمندی ها، سهم شهرستان کردکوی از منابع درآمد گردشگری و جذب گردشگر بسیار ناچیز است.

مهمترین قابلیت ها و مزیت های توسعه گردشگری در شهرستان کردکوی عبارتند از:

1) جاذبه های طبیعی:

شهرستان کردکوی از معدود شهرستان های کشور است که دارای چهار اقلیم متفاوت جلگه ای، کوهپایه ای، معتدل  کوهستانی و سرد کوهستانی است.

آب وهوای شهرستان کردکوی:

عوامل هواشناسی نقش تعیین کننده ای در حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع بشری ایفا می کنند.

این نقش در افکار و عقاید انسانی، طرزپوشش، طراحی بناها و تمرکز جغرافیایی جوامع تجلی پیدا می کند. بدین سبب شناخت دقیق پدیده های جوی وقانون مندی های حاکم برآن دریک منطقه ضروری است.

جلگه گلستان دارای آب وهوای گرم و مرطوب است که معروف به آب و هوای معتدل خزری می باشد.

گذشته از عوامل فوق عوامل دیگری مانند پستی فوق العاده سواحل دریا، که تقریبا بیش ازنیمی از مناطق ساحلی دریای خزر پائین ازسطح دریا است و جهت بادها، محصوربودن جلگه بین کوه و دریا، پوشش گیاهی، عرض جغرافیائی و پیش آمدن توده های هوای شمالی وغربی را نیز نمی توان نادیده گرفت، زیرا تمامی این عوامل دست بدست هم داده است تا چنین شرایط آب وهوای (آب وهوای معتدل خزری) در کنار دریای خزر بوجود آورده است.

شهرستان کردکوی نیز چون در قسمت جنوب شرقی دریای مازندران واقع شده است، بالطبع از چنین شرایط آب وهوای برخورداراست و بطور کلی دارای زمستان های معتدل و تابستان های گرم و کم باران می باشد.

یخبندان در منطقه کردکوی در فصل پاییز و زمستان در نواحی کوهستانی اتفاق می افتد و به ندرت در فصل زمستان نواحی جلگه ای یخبندان صورت می گیرد.

بعلاوه وجود جنگل های انبوه در قسمت جنوبی این بخش که عامل مهمی در اعتدال هوای منطقه بشمار می رود، در تعدیل هوای بخش چه در فصل زمستان و چه در فصل تابستان کمک می کند.

در زمستان بواسطه وزش بادهای شمالی که از مرکز پرفشارسیبری حرکت کرده از سمت شمال شرقی به منطقه کردکوی رسیده، موجب تراکم ابرها و مقداربرف و باران شده و هوا در فصل زمستان درنواحی کوهستانی آن سرد و تابستان معتدل و فرح بخش است.

الف ) پارک جنگلی امام رضا (ع) کردکوی:

این پارک در 4 کیلومتری جنوب شهر کردکوی در منطقه جنگلی پلنگ پا و در مسیر جاده کردکوی به درازنو واقع شده و مساحت آن 54 هکتار از ویژگی های این پارک وجود رودخانه دایمی به نام پلنگ پا که از کنار پارک می گذرد، می باشد.

دبی رودخانه در بهمن ماه 100 لیتر در ثانیه اندازه گیری شده است.

منابع تامین آب پارک از رودخانه پلنگ پا است که وارد مخزن آب و از آن جا به شبکه آب رسانی می شود.

از دیگر ویژگی های پارک نزدیک بودن به جاده تهران ــ گرگان و شهر کردکوی و بندر ترکمن می باشد که استفاده کنندگان پارک نیز ساکن این شهرها و روستاهای اطراف آن و زایرین حضرت امام رضا (ع) و علاقمندان به طبیعت هستند.

 پارک جنگلی امام رضا کردکوی

 نمای زیبا ازپارک جنگلی امام رضا (ع) کردکوی

 

آبشار دو آب ( دِ او ) De  Ou

در 5 کیلومتری جنوب شهر کردکوی و در دامنه کوه که پوشیده از درختان متنوع جنگلی است به منطقه ای می رسیم که به (دِ او)  یا دو آب معروف است “دِ” به معنی عدد 2 و “او” به معنای آب است.

چرا که در این منطقه 2 رودخانه جریان دارد که از ارتفاع البزر سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در دل جنگل در نقطه ای به نام  “دِ او” به یکدیگر می پیوندند و آبشار دو آب را بوجود می آورند.

ارتفاع این آبشار حدود 14 متراست.

آنچه که موجب مزید این آبشار شده است راه دسترسی به آن است؛ چرا که  تمام افراد با هر گروه سنی می توانند به آبشار دسترسی داشته باشند. جاده دسترسی به آن آسفالته و با 2 کیلومتر راه خاکی همراه است.

فضای اطراف آبشار بسیار زیبا و ترنمی که از ریزش آرام آب از بلندی کوه و زمزمه حرکت آب رودخانه بوجود می آید آرامش بخش روح و اعصاب ببننده است و یک مکان مناسب برای گذران اوقات فراغت خانواده ها می باشد.

 

 آبشار دوآب (دِ او) 

  

آبشارشادان (7 طبقه) شهرکردکوی

این آبشار صخره ای پرجاذبه که در میان جنگل پهن برگ خزری واقع شده است، آب آن از ارتفاع 70 متری با درخشندگی خاصی به صورت پودر درهوای اطراف آبشار معلق می گردد و گاهی اوقات رنگین کمان زیبایی در محیط پیرامون آبشار مشاهده می شود.

در فصل زمستان تمام آبشار بصورت یخ درمی آید.

درتاریخ 7/2/1382 گروه کوهنوری شهرستان کردکوی در دل جنگل پهن برگ خزری آبشار زیبای را مشاهده کردند، چون گروه از 7 نفر کوهنورد تشکل شده بود و عدد 7، عدد مقدسی در نزد ما مسلمانان است آن را آبشار 7 طبقه نام نهادند.

همچنین استاندار وقت در بازدیدی که از منطقه آبشار داشتن، به علت جاذبه و زیبای آبشار و ایجاد شور و شوق در همراهان نام شادان به آن اضافه کردند.

فاصله این آبشار از شهر کردکوی 17 کیلومتر می باشد و در مسیر بنام “مشتی مسیر” بالاتر از آبشار دوآب در دل جنگل زیبای کردکوی واقع شده است؛ ارتفاع آن 70 متر است.

این آبشار در فصل سرد سال (زمستان) یخ می بندد و چهره زیبای به خود می گیرد.

وجود چنین آبشاری می تواند در فصل های مختلف سال مکان بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت خانواده ها، گردشگران و کوهنوردان باشد.

وجود آبشارهای پرآب و با طراوت هفت طبقه (شادان)، دو آب و آبشار سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوی را به شهرستان  آبشارها معروف کرده است.

 

آبشارشادان (7 طبقه) شهرکردکوی

 

آبشار زیبای روستای سرکلاته کردکوی

این آبشار در جنگل زیبای روستای سرکلاته از شهرستان کردکوی قرار دارد.

صخره ای زیبا و باطراوت که آب را از ارتفاع بالا پودر می کند و طراوت وشادی را برچهره هر بیننده نمایان می سازد.

این آبشار حدود ۸۱ متر ارتفاع دارد که از بلندترین آبشارهای این منطقه بحساب می آید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آبشار زیبای روستای سرکلاته کردکوی

چشمه ها:

چشمه از آغاز پیدایش زندگی یکجانشینی تعین کننده نوع سکونت بوده اند، زیرا قدیمی ترین آثار سکونت درمنطقه کوهپایه و در مجاورت چشمه های طبیعی مشاهده شده است.

چشمه ها بطور طبیعی و بدون دخالت دست انسان در سطح زمین ظاهر می شوند و آب زیرزمینی را زه کشی می کنند.

اغلب چشمه های موجود دراین منطقه از دامنه های شمالی کوه های البرز جاری بوده و در همان محل به مصرف آب آشامیدنی و آبیاری مزارع می رسند.

تهیه آمار از کلیه چشمه های موجود در مناطق کوهستانی با دشواری همراه است چه بسا که شرایط ژئومورفولوژی این مناطق امکان دسترسی به محل ظهور آب را غیرممکن می سازد.

برطبق آماری کشاورزی درسال 1389 تعداد چشمه موجود در شهرستان کردکوی 38 دهنه چشمه دائمی و فصلی است که 24 دهنه دائمی و 14 دهنه فصلی است.

بطور کلی چشمه های فراوانی در نقاط مختلف این شهرستان وجود دارد که مهمترین آنها به ترتیب اهمیت عبارتند از: چشمه زرشک چال zereszcal ، مرس چشمه mers ، چشمه فِک بـند fekebend ، ولارچشمه velar ، گرمنه چشمه garmene ، جیکا چشمه gikka ، چشمه بالا کا ل نو bala kal no ، چشمه رزوی Rezo ، تورچشمه tour ، چشمه هلی چا ل hali cal،چشمه پلنگ کِرس paleng keres ، چشمه خا ل xal ، چشمه کومه kume ، چشمه افرا efra.

جنگل:

این جنگل ها در جغرافیای گیاهی با عنوان جنگل های هیرکانی (Hyrcanian  ) در منطقه رویشی اروپا ــ سیبری جای دارد.

مساحت کل حوزه جنگلداری شرستان کردکوی 29762 هکتار برآورد شده است.

محدوده جغرافیایی آن از سرکلاته خرابشهر در غرب تا روستای نامـن در شرق که شامل  کنداب، رادکان، چمن ساور، حاجی آباد و جهان نما است محدود می شود. ( جنگلداری شهرستان کردکوی،1389)

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

جنگل شهرستان کردکوی

 

مراتع زیبا:

 

غارهای مهم شهرستان کردکوی:

 غار یخچال- غار گنج خانه- اژدر کوه: این غار ها در بالاجاده (سوم راه) شهرستان کردکوی واقع است.

غار جهان نما: این غار در منطقه حفاظت شده جهان نما در شهرستان کردکوی واقع است.

 

2- روستاهای ییلاقی و تاریخی:

روستای ییلاقی درازنو

این روستا در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کردکوی و در ارتفاعات البرز و در غرب دکالی واقع می باشد(2700متر بالاتر از سطح دریای آزاد).

مهم ترین و اصلی ترین محل آسایش فراغت مردم منطقه در فصول سال است.

هوای درازنو به سبب مرتفع بودن بیشتر مه خنک و مطبوع و شب های آن بسیار سرد است.

برای رسیدن به درازنو بعد از عبور از پارک جنگلی امام رضا (ع) و گذشتن از جاده هزار پیچ به ارتفاعات سر به فلک کشیده ای رسید که به آن درازنو می گویند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

روستای ییلاقی درازنو

جاذبه های دیدنی منطقه ییلاقی درازنو:

از جاذبه های دیدنی درازنو می توان به هزار منزل که مدفن 2 تن از امام زاده گان و محل زیارت است اشاره کرد.

وجود دو غار طبیعی به نام های گنج خانه و انبار حسن خان از جاذبه های منحصر به فردی است که به زیبایی های درازنو افزوده است گشت و گذار در دل جنگل های شمال و گردش بر فراز قله دکالی و تفریح و شکار در قسمت جنوبی دکالی از دیگر جاذبه های گردش گری و طبیعت گردی در درازنو است چشمه رزو در شرق روستای درازنو از دیگر جاذبه های دیدنی است که هر ساله به خاطر آب سرد و گوارا هزاران نفر از آن دیدن می کنند.

به گفته محلی ها آب رزو برای درمان دردهای کلیه و مفاصل و پوست خاصیت درمانی دارد.

در چند سال اخیر یکی از جاذبه های دیگری که عده ی زیادی را  به درازنو علاقع مند کرده است پرواز چتر باز ها از دیده بان تکه است به طوری که هر ساله در ایامی که هوا مساعد است چتر بازانی از سایر نقاط کشور برای پرواز به این نقطه آمده و از ارتفاع 2700 متری به سمت خلیج گرگان و شهر کردکوی به پرواز در می آیند که به گفته خودشان تا به حال در هیچ نقطه ای چنین مکانی را که همزمان سه نوع منطقه ی آب و هوایی را پشت سر بگذارند ندیده اند و پرواز بر فراز جنگل های شمال را از زیباترین پرواز های خود نام می برند .

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سایت پروازی درازنو کرد کوی

 

روستای تاریخی رادکان

موقعیت و تاریخچه

روستای رادکان از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی با مختصات جغرافیایی 54 درجه و 3 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 36 دقیقه عرض شمالی، در 35 کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی و 50 کیلومتری گرگان قرار دارد.

این روستا از شمال به ارتفاعات درازنو، از غرب به روستای کنداب، از جنوب به جنگل های پیرامون و از شرق به روستاهای حاجی آباد و چمن ساور محدود می شود.

روستای رادکان از سطح دریا 1448 متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد.

رودخانه رادکان در جنوب آبادی جریان می یابد.

مجاورت روستا با برج تاریخی رادکان، از آثار قرن پنجم هجری قمری و وجود زیارتگاه های هزار منزل و سقاخانه ابوالفضل (ع)، از قدمت و تاریخ کهن روستا حکایت دارد.

به نظر می رسد نام برج تاریخی رادکان از نام روستا برگرفته شده باشد. مردم روستای رادکان به زبان محلی مازندرانی سخن میگویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

جاذبه های گردشگری

ارتفاعات ییلاقی درازنو در شمال روستا قرار دارد و به نام بام استان گلستان معروف است.

چشم اندازهای این ارتفاعات به روستاها و شهرهای اطراف اشراف دارند و از جاذبه های طبیعی روستا محسوب می شود.

اراضی جنگلی جنوب روستا از درختان پهن برگ مانند راش، ممرز، افرا، توسکا و غیره پوشیده شده است.

این جنگل ها در فصل پاییز، سرسبز و با طراوت و در فصول بهار و تابستان علاقمندان بسیاری را به سوی خود جلب می کند.

حواشی رودخانه رادکان که منبع اصلی تأمین کننده آب زراعی روستاست، در بیشتر ایام سال، محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت و گردشگری است.

چشمه مشکی جار که معروف ترین چشمه روستا است، علاوه بر تأمین آب شرب روستا از جاذبه های طبیعی آن نیز محسوب می شود.

برج رادکان در منطقه ای موسوم به «قلعه گبری» در شرق روستا، بر روی تپه ای با موقعیت سوق الجیشی ممتازی قرار دارد.

این برج به صورت ساده و آجرچین ساخته شده است.

زیباترین قسمت این بنای 35 متری در بخش فوقانی آن شامل دو ردیف قطاربندی و دو کتیبه کوفی است.

نام بانی و تاریخ بنا بر روی کتیبه، به صورت کشیده نوشته شده است.

گروهی آن را تقلیدی از معماری گنبد قابوس می دانند، با این تفاوت که گنبد برج رادکان دو پوش است و پوشش فوقانی آن به صورت مخروطی بلند جلب توجه میکند و طرح داخلی بنا، مدور با نمای بسیار ساده است و گچبری های آن، بر گنبد قابوس برتری دارد.

سر در ورودی بنا به پرتگاهی مشرف است و تمام بدنه آن از آجرهایی همانند آجرهای گنبد قابوس با ملات گچ ساخته شده است.

در گذشته کتیبه ای به خط کوفی بر ورودی بنا وجود داشته که در دوره قاجار، به سرقت رفته است.

این برج، مدفن یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام «ابوجعفر بن محمدبن ونوریان باوندی» است.

ساخت این بنا، در سال 407 ه. ق شروع و در سال 411 ه. ق به پایان رسیده است و معمار آن احمد ابن عمر بوده است.

این اثر تاریخی به شماره 145 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و 3 کیلومتر با روستا فاصله دارد.

سقاخانه ابوالفضل (ع)، در داخل روستا قرار دارد و مورد احترام مردم روستا و زائران آن است.

در شمال روستا و در ارتفاعات دهکده ییلاقی درازنو آرامگاه امامزاده هزار منزل قرار دارد.

در اینآرامگاه دو امامزاده به نامه ای رضی و مرضیه معروف به هزار منزل مدفون هستند.

گردشگران علاوه بر زیارت، از جاذبه های طبیعی و جنگلهای ارتفاعات پیرامون نطقه درازنو نیز استفاده می کنند.

کوچ عشایر در آغاز و نیمه هر سال یکی از جاذبه های روستاست.

منظره چادرهای عشایر و لباس های محلی رنگارنگ آنان، از دیگر جاذبه های روستای اردکان است.

مراسم
مردم روستای رادکان، در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و سرور می پردازند و عزاداری های ماه محرم و ایام وفات ائمه با احترام و رسوم خاصی برگزار می شود.

پیشواز عید نوروز، برگزاری مراسم شیب یلدا، روزهای سیزده بدر و چهارشنبه سوری در روستا رواج دارد.

کشتی سنتی و گردوبازی نیز از ورزش ها و بازی های متداول در میان مردم روستای رادکان است.

موسیقی مردم روستای رادکان شامل ترانه ها و نغمه های محلی کتولی و حقانی است که غالباً در مراسم جشن و عروسیهای محلی نواخته و خوانده می شود.

پوشاک
پوشاک غالب مردم روستای رادکان لباس های رایج و معمولی است، ولی افراد میانسال و کهنسال از لباس های محلی استفاده می کنند.

لباس های زنان، در طرح ها و رنگ های متنوع و شاد تهیه می شوند و مشتمل بر دامن های پرچین، پیراهن بلند و روسری است که با انواع زیورآلات و پولک های رنگی تزیین می شوند.

غذاهای محلی

کباب، آبگوشت و انواع خورشت ها در روستا تهیه می شود.

مواد لبنی شیر، ماست و کره همراه غذاهای محلی استفاده می شود.

پخت برنج با انواع ماهی نیز، در روستای رادکان معمول است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

پیرزن روستای رادکان درحال پختن نان محلی

 

منطقه حفاظت شده جهان نما Jahan nama  

جهان نما از دیرباز محل گذران اوقات فراغت  مردم کردکوی و همچنین محل تردد مردم بویژه اهالی کفشگیری به منطقه هزارجریب و بخش یانه سر، حاجی آباد، شاهکوه بوده است.

از سکونت اهالی در محل کنونی جهان نما بیش از 100 سال می گذرد تا جایی که رابینو در سفرنامه خود نیز به آن اشاره کرده است.

او در آن زمان تعداد خانه ها را حدود 50 عدد ذکر کرد.

دهکده توریستی جهان نما در شهرستان کردکوی با چشم اندازهای زیبا و آبشارها، رودخانه ها، دره ها، جنگل های پهن برگ، گونه های جانوری و همجنین وجود قبرستان های کهن تاریخی و قلعه ها می تواند در همه فصول پذیرای ایرانگردان و گردشگران باشد، اما به دلیل ناشناخته بودن این منطقه خیلی از گردشگران از وجود آن بی اطلاع هستند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

3) جاذبه های تاریخی

تاکنون در شهرستان کردکوی 59 اثر تاریخی _ فرهنگی از هزاره های قبل از میلاد تا سده های میانی اسلام شناسایی گردیده است که از این تعداد 28 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مهم ترین آثارتاریخی و  باستانی شهرستان  کردکوی “گنبد رادکان، جاده شاه عباسی، دیوار و شهر تمیشه” است.

الف ) میل رادکان یا گنبد رادکان:

 در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی در یک منطقه کوهستانی – جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و دره‌ها و تراس‌های حاشیه شمالی رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد قرار دارد.

بر کتیبه‌ای که در زیر گنبد دیده می‌شود، ساخت آن در ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری بدست احمدبن عمر به پایان رسید.

این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل شده‌ است.  گنبد آن بصورت ترک (مخروطی شکل) و دو پوشه است، که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد.

بدنه بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است.

به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده‌ است که قابل توجه می‌باشد.

میل رادکان

جاده شاه عباسی: 
در دوره صفوی به دستور شاه عباس و جهت دسترسی سریع و راحت کاروانیان جاده های ارتباطی در سراسر ممالک تحت امر احیاء و احداث شده است.

ازجمله جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسی که استانهای گیلان و مازندران را به مرکز شاهی یعنی اصفهان متصل می کرد. در اثر گذشت زمان بخش اعظم این جاده از بین رفته است.

در جنوب شهرستان کردکوی بقایای جاده شاه عباسی حدفاصل روستاهای سرکلاته, سالیکنده, کردمحله, بالاجاده دیده می شود.

جاده را با قلوه سنگ، گل، آهک بازسازی کرده اند و در بین راه چند دهنه پل با مصالح سنگ و آجر (سیکاپل،بز پل) جهت تردد کاروانیان بر روی رودخانه های دائمی و فصلی نیز احداث نموده اند.

سطح جاده را نسبت به اراضی حاشیه مقداری بالا آورده اند و دو طرف آن را کنده اند تا آب بر جاده نیفتد.  گذر جاده سه متر بوده است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

شهر تمیشه:

بقایای شهر قدیمی تمیشه و دیوار آن در غرب روستای سرکلاته خرابشهر در شهرستان کردکوی به صورت تپه های پست و مرتفع جلب توجه می کند.
شهر تمیشه و تاسیسات وابسته شهری باقلاع متعدد در غرب دیوار تمیشه واقع شده است که دارای معماری منحصر بفرد با مصالح بومی که قسمتی از بقایای این شهر در کاوشهای باستان شناسی شناسایی شده است.  متاسفانه بر اثر تسطیح زمینهای کشاورزی واقع در محدوده شهر تمیشه بیشتر این آثار از بین رفته است.
به استناد گزارش علمی باستان شناسانی چون سیلونیا, مایسون , گزافهرواری, این شهر پایتخت یک سلسله محلی متعلق به اوایل اسلام تا دوره سلجوقی بوده است.
بخشی از عناصر حفاظتی شهر متعلق به دوره ساسانی است که در زمان سلطنت فرد انوشیروان ساخته شده بود.  دیوار عظیم شهر تمیشه که از دامنه کوه واقع در جنوب روستای سرکلاته خرابهشر شروع شده و تا دریای خزر ادامه دارد نیز مربوط به دوره ساسانی است.

دیوار تمیشه:

دیوار تمیشه نیز در این شهرستان به طول تقریبی 12 کیلومتر در جهت شمال- جنوب از دامنه های شمالی سلسله جبال البرز شروع شده و به خلیج گرگان منتهی می گردد موقعیت جغرافیایی آن در 13 کیلومتری شهر کردکوی و در حدود ده کیلومتری جنوب خلیج گرگان می باشد، از نظر اقلیمی، دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. با مطالعات انجام شده بقایای بخشی از دیوار در داخل خلیج گرگان مشخص شده است. دیوار دارای خندق عمیق در قسمت غربی و به سمت شهر تمیشه است و از سمت شرق به دره های عمیق و رودخانه منتهی می شود. همچنین در کاوش ها خندقی به طول سه کیلومتر با عرض و عمق دو متر در کنار دیوار تمیشه کشف کردند.
نتایج حاصل از این گمانه زنی ها بیانگر آن است که طراحان و سازندگان دیوار تمیشه در بخش جنگلی این دیوار از مصالح چوب برای ساخت بخشی از آن استفاده کرده اند.  به عقیده باستان شناسان در طول دیوار تمیشه اتاقک های چوبی برای برج نگهبانی ایجاد شده بود که محل استراحت سربازان ساسانی بود.دولت ساسانی دیوار تاریخی تمیشه را که باستان شناسان آن را ادامه دیوار تاریخی گرگان می دانند در اواخر قرن پنجم و ششم میلادی برای جلوگیری از هجوم هپتالیان ساخته بودند.

امامزاده ابراهیم در روستای النگ:

امامزاده ابراهیم در روستای النگ کردکوی شهرستان کردکوی دفن شده و نسب شریف آن بزرگوار به حضرت موسی ابن جعفر (ع) می رسد با واسطه و کد آن 30246293 می باشد و همچنین در فهرست بیلان عملکرد بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان ص 116 می نگارد.

امامزاده ابراهیم در روستای النگ کردکوی شهرستان گرگان مدفون است و درسال 1370 خورشیدی در میان ضریح آن حضرت 12855408 ریال بوده است.

آقای دکتر محمد مهدی بحرالعلوم در کتاب بقعه ازبقاع متبرکه کل کشور ایران ص 131 متذکراست امامزاده ابراهیم در بخش کردکوی مازندران در روستای النگ مدفون است و نسب شریفش به حضرت موسی ابن جعفر علیه السلام می رسد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

امامزاده ابراهیم درروستای النگ

صنایع دستی ومحلی:

دستان هنرمند زنان و مردان این دیار در طول تاریخ، به خلق آثار و اشیایی پرداخته که علاوه بر تامین نیازمندی های آنان به نواحی اطراف هم صادرمی شده است.

بیشتر مردم از قدیم به سبب عدم یا کمبود زمین، ناگزیر بودند از راه خلق آثار هنری و دستی، زندگی سالم و پرتلاشی داشته باشند.

از جمله این هنرها می توان از موارد زیر یاد کرد:

حصیربافی، نمدزنی، بافتن چادرشب محلی و جوراب پشمی، ابریشم بافی، لباس محلی (سرکلاته خراب شهر و بالاجاده)، سوزن دوزی، سفالگری و غیره.

البته بعضی از رشته های صنایع دستی منسوخ شده با تلاش های معاونت صنایع دستی استان در حال احیا است.

چرا که صنایع دستی نمادی از هویت و فرهنگ اصیل مردم  یک منطقه است و برای حفظ آن ها باید برنامه ریزی شود.

براساس آمار در حال حاضر 90 رشته غیربومی و 44 رشته بومی صنایع دستی در گلستان رواج دارد.

با توسعه صنایع دستی می توان تعداد زیادی شغل ایجاد کرد و تورم فعلی و نرخ بیکاری را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

برای رونق و احیا صنایع دستی، آموزش رشته های مختلف باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین برپایی نمایشگاه های مختلف صنایع دستی، فروش و عرضه محصولات و آثار تولیدکنندگان و بیمه کردن  هنرمندان  و محصولات آنان می تواند موجب توسعه و ترویج صنایع دستی شود.

بازار هفتگی (یک شنبه بازار) کردکوی

 بازار و مراکز کسب و کار همواره قسمت مهمی ازبافت های قدیمی ایران راتشکیل می داد.

در اکثر شهرهای ایران بازار به صورت هسته مرکزی بافت سنتی شهر عمل می کرده است.

یکی از اشکال دادوستد مردم شهر کردکوی، بازار هفتگی  می باشد که در روزهای یک شنبه هر هفته برگزار می گردد.

دراین بازار که در بلوار بسیج دایر می شود، افراد شهر و روستا جهت عرضه یا تهیه کالای مورد نیاز جمع می شوند بگونه ای که معمولاَ جمعیت در این بازار موج می زند.

تمایل و رغبت مردم به خرید و فروش در بازار هفتگی بیشتر به خاطر عوامل زیر می باشد:

1- عرضه کالای متنوع مورد نیاز مردم با کیفیت های مختلف که در دسترس قرار می گیرد و طبعاَ حق انتخاب بهتر فراهم می شود.

2- به علت تعداد زیاد فروشندگان کالاهای مشابه و زیادی عرضه کالا در بازار هفتگی معمولا یک نوع رقابت موقتی بین فروشندگان این بازار به وجود می آید و این امر موجب می گردد که قیمت کالا در بازار هفتگی نسبت به قیمت کالاهای مشابه آن در مغازه تا حدی کاهش یابد و به خاطر همین تفاوت قیمت تقریبا اکثر مردم شهر و روستاهای اطراف بیشتر کالاهای مورد نیاز هفتگی خود را از بازار هفتگی خریداری می نمایند.

ایجاد تسهیلات به خصوص فضای مناسب و کافی که تناسبی با تعداد مراجعین و ایجاد نظم در تقویت و توسعه، این بازارها نقش موثری خواهد داشت و در نتیجه زمینه مناسب تری برای جهانگردان داخلی و خارجی فراهم می نماید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نمایی از یکشنبه بازار کردکوی

تمامی این جاذبه ها مطرح شد تا  هموطنان عزیزمان با این مناطق زیبا و خوش آب و هوا آشنا شوند و در ایام نوروز به این مناطق سفر کنند.

 

گزارش از نویسنده رادکانا: یعقوب محمودی

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار