رعایت مقررات ترافیکی توسط موتورسوران بی معناست

عدم رعایت مقررات از سوی موتورسوران سبب شده است که بیش از 37 درصد تصادفات منجر به فوت و نیز 55 درصد حوادث منجر به جرح در تهران مربوط به موتورسواران باشد.

موتورسواری یعنی از 7 دولت آزاد بودن!
به گزارش گلستان 24 ،خبر موتورسیکلت درسیستم حمل‌ونقل تمام کشورها  مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثر کشورها، سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی قابل توجهی برای ارتقا و بهبود نقش این وسیله در چرخه ترافیک  انجام داده‌اند در صورتی که در ایران این وسیله نقلیه دقیقاً راه را برعکس طی می‌کند و موجب هدررفت منابع انسانی و مالی می‌شود.

این وسیله در مقایسه با اتومبیل حداکثر 25 درصد سطح اشغال دارد و حدود 7/2 درصد از حجم حمل و نقل درون شهری را به خود اختصاص داده است.

کاهش روزانه میلیون‌ها سفر درون شهری، کارایی مفید در  بخش امنیت اجتماعی، فوریت‌ها و  امور  امدادی، کاهش مصرف سوخت، کاهش عمر مفید تلف شده، ایجاد فرصت‌های شغلی و ... از آثار مثبت  نقش موتورسیکلت در چرخه ترافیک است که تمام این موارد نقش قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد کشور‌ها دارند.

این وسیله نقلیه مشکلاتی را نیز برای جامعه و شهروندان ما در جنبه‌های مختلف ترافیکی به وجود آورده که دامنه تاثیر این مشکلات خصوصا در کلانشهر تهران، مشکلات و هزینه‌های پیدا و پنهان فراوانی در شاخص‌های مختلف اجتماعی به همراه داشته است.

آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان گویای این نکته است که تعداد موتورسیکلت‌های تهران به دلیل شرایط اقتصادی موجود و رشد قیمت انواع خودرو‌، از تعداد خودروها در این کلانشهر سبقت گرفته که به خودی خود نشانه تاثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه بر چرخه ترافیک تهران است.

در این وضعیت، بسیاری از موتورسواران فارغ از قوانین و مقررات و محدودیت‌های قانونی، به هر معبری که اراده کنند وارد می‌شوند، از هر چراغ قرمزی که بخواهند عبور می‌کنند و تابلوهایی همچون ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع برای راکبان این وسیله نقلیه  معنا و مفهوم چندانی ندارد.

رعایت نکردن حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی، نقص سیستم روشنایی و دیده نشدن هنگام تاریکی، حمل بار و سرنشین اضافه و تبدیل موتورسیکلت به وسیله‌ای برای باربری و مسافربری، بخشی دیگر از این واقعیت تلخ  ترافیکی است.

ورود به خطوط ویژه و تندروی اتوبوسرانی، انجام حرکات نمایشی در معابر، بی‌توجهی به معاینه فنی و تولید آلودگی هوا و صدا و نیز استفاده نکردن از کلاه ایمنی، از دیگر تخلفاتی است که در افزایش تعداد و شدت سوانح  رانندگی موثر است.

موتورسواری

 کارشناسان بر این باورند که امکان تردد سریع در ترافیک به ویژه در مناطق مرکزی شهر و سهولت ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده طرح زوج و فرد، از جمله دلایل استقبال از این وسیله در تهران است که البته به دلیل رعایت نکردن قانون توسط راکبان موتورسیکلت، موجب افزایش رشد سهم این وسیله در وقوع سوانح رانندگی شده است.

مجموعه عوامل فوق موجب شده بالغ بر 37 درصد تصادفات منجر به فوت و نیز 55 درصد تصادفات رانندگی منجر به جرح در تهران مربوط به موتورسواران باشد و در این میان 36 درصد از آمار مرگ و میر ناشی از این تصادفات در سال گذشته مربوط به موتورسواران جوانی بوده که میانگین سنی آن‌ها کمتر از 25 سال است و در واقع نیروهای مولد جامعه محسوب می‌شوند.

مطالعات و بررسی‌های انجام شده  گویای آن است که نقش این وسیله نقلیه در ترافیک کلانشهر تهران به دلیل آثار نامطلوب ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب تضییع حقوق عمومی جامعه در شاخص‌های مختلف شده و از این رو لازم است با ایجاد ظرفیت‌های قانونی مورد نیاز، راهکاری  جامع که در آن صیانت از  حقوق عمومی بر حقوق خصوصی راکبان و مالکان این وسیله نقلیه ارجحیت داشته باشد همراه با بهره‌گیری از ابزار‌های کنترل مکانیزه کارآمد و مبتنی بر آخرین رهیافت‌های تکنولوژی روز، در دستور کار متولیان و مسئولان ترافیک کلانشهر تهران قرار گیرد تا از این طریق  آثار نامطلوب این وسیله نقلیه در چرخه ترافیک تهران کنترل و کاهش یابد.

تهیه کننده : جواد دلاوری: کارشناس حمل و نقل و ترافیک

ارسال نظر

آخرین اخبار