در همایش وقف وحوزه های علمیه مطرح شد:

معاونت فرهنگی سازمان اوقاف کشورگفت: در عرصه ی تبلیغ وقف برای حوزه های علمیه همه باید دست به دست هم بدهیم واوقاف به تنهایی نمیتواند در این زمینه موفق باشد اما احیای موقوفه برای حوزه های علمیه به دوش روحانیون است.

روحانیون بابد احیاگر موقوفات حوزه های علمیه باشند/ وقف پشتوانه خوبی برای استقلال حوزه های علمیه است

به گزارش گلستان24، همایش وقف وحوزه های علمیه با حضور بیش از 400 روحانی ر مهدیه امامزاده نور(ع) شهرستان گرگان برگزار گردید.

در این همایش آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه دراستان گلستان وامام جمعه گرگان و همچنین حجت الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی واجتماعی سازمان اوقاف کشور و حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه مسئول دفتر کمیته موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه کشور پیرامون وقف وارتباط مستقیم آن با روحانیون وحوزه های علمیه  سخنرانی نمودند.
همایش وقف و حوزه5

حجت الاسلام شرفخانی معاونت فرهنگی واجتماعی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور در این همایش اظهار داشت: اگر همه دست به دست هم بدهیم قطعا هنوز هم می توان برای حوزه های علمیه موقوفه ایجاد کرد.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: در عرصه ی تبلیغ وقف برای حوزه های علمیه همه باید دست به دست هم بدهیم واوقاف به تنهایی نمیتواند در این زمینه موفق باشد اما احیای موقوفه برای حوزه های علمیه به دوش روحانیون است.
همایش وقف و حوزه4

وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از بازار تهران موقوفه وبالاخص موقوفه برای حوزه های علمیه است اما به دلیل وجود برخی قوانین درآمدهای آن به حوزه های علمیه نمیرسد

معاونت فرهنگی سازمان اوقاف کشور یادآورشد: قسمتی از موقوفات حوزه های علمیه در زمان پهلوی به دیگر دستگاهها واگذارشده و یا اگر هم واگذار نشده است اجاره ی حاصل از آن بسیار جزئی است مثلا همین فرودگاه شما در گرگان یکی از این موارد می باشد.

حجت الاسلام شرفخانی در پایان  متذکرشد: امروز مجموعه مرکز مدیریت حوزه و اوقاف همه باید دست به دست هم بدهیم و بدین ترتیب قطعا هنوز هم میتوان برای حوزه های علمیه موقوفه ایجاد کرد.

همایش وقف و حوزه3

در ادامه آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه دراستان گلستان وامام جمعه گرگان اظهار کرد: حوزه های علمیه هیچگاه متکی به دولت ها نبوده اند، بخش از نیازهای آن ها با وجوهات و برخی دیگر از طریق موقوفات برطرف می شده است.

نماینده ی ولی فقیه در استان گلستان افزود: بعد از تأسیس حوزه علمیه به عنوان پشتیبانی از آن موقوفاتی را نیز در نظر می گرفتند و این سیره متقدمین بوده است.

آیت الله نورمفیدی با بیان این که مروج وقف در تاریخ اسلام و مخصوصاٌ تشیع، روحانیت، علما و حوزه های علمیه بوده اند، تأکید کرد: باید کمر همت را برای وقف بست و وارد این عرصه شد و یکی از بهترین مواردی که می شود برای آن وقف در نظر گرفت، حوزه ها هستند.

امام جمعه گرگان یاد آور شد: مدارس وحوزه های علمیه قدیمی شهرگرگان، نوعا موقوفات متنوعی دارند واین نشان میدهد که وقف میتواندپشتوانه ی خوبی برای حوزه های علمیه باشد.

همایش وقف و حوزه2

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: مروج وقف در تاریخ اسلام مخصوصا در تاریخ تشیع؛ روحانیون،علما و حوزه های علمیه بودند وان هم به تبع ائمه اطهار علیهما السلام درنتیجه باید کمر همت رامحکم بست ووارد عرصه تبلیغ وترویج فرهنگ وقف شد وحتما یکی ازهمین چیزهایی که میشود برای آن وقف کرد،حوزه های علمیه است. چون کاری که علما در حوزه های علمیه انجام میدهند قطعا از دیگر اصناف برتر است

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار