قطعی طولانی مدت آب و عدم پاسخگویی آب و فاضلاب شهری گله مندی شهروندان گلستانی را در پی داشته است.

افت فشار آب آشامیدنی در گلستان و گلایه های شهروندان

به گزارش گلستان24، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی آب منطقه ای گلستان پتانسیل منابع آب استان معادل دو میلیارد و ۴۸۵ میلیون متر مکعب است که دو میلیارد و ۹۴ میلیون متر مکعب آن در استان بهره برداری می شود.

از مجموع منابع آبی گلستان حدود ۸۷ درصد آن به بخش کشاورزی، شیلات و محیط زیست و حدود ۱۰ درصد به بخش شرب و حدود سه درصد به بخش صنعت تخصیص داده شده است.

به گفته مسئولان میانگین مصرف آب در استان گلستان در بخش شرب بین۲۲۰ تا ۲۴۰ لیتر در شبانه ‌روز است و با سرانه مصرف جهانی فاصله زیادی دارد.

در حالی که مسئولان و متولیان افزایش سرانه مصرف آب و برداشت های بی رویه از منابع آبی در کنار افزایش دما استان در سال های اخیر را دلیل اصلی بحران کم آبی در گلستان می دانند اما مردم معتقدند مدیریت منابع آبی و توزیع آن در گلستان حلقه مفقوده بحران بی آبی در استان است که به پاییز هم کشیده شده است.

یکی از شهروندان گرگانی اظهار کرد: در بسیاری از ساعات شبانه روز در تابستان امسال با قطعی آب مواجه بودیم و امیدوار بودیم این قطعی میانگین مصرف آب در استان بین۲۲۰ تا ۲۴۰ لیتر در شبانه‌روز است با آغاز فصل پاییز و بارش باران های پاییزی هم قطع شود.

ایمان اسماعیلی افزود: هم اکنون در برخی از نقاط شهر گرگان (چاله باغ، صیاد، گلها و گرگانجدید) شاهد قطعی چندین ساعته آب در شب ها هستیم.

وی ادامه داد: هرچند این قطعی فقط مختص شهر گرگان نبوده و شهرهایی مانند فاضل آباد، علی آباد، آزادشهر و گنبدکاووس هم با قطعی چندین ساعته آب در شبانه روز مواجه بوده اند، اما به نظر می رسد منابع آبی استان و توزیع آن نیازمند یک مدیریت منسجم است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در بسیاری از آپارتمان ها پمپ وجود دارد و حجم قابل توجهی از آب در مخازن جمع آوری می شود ولی هیچ مدیریتی در حوزه مصرف و توزیع آب وجود ندارد.

آب و فاضلاب شهری گلستان پاسخگو نیست

اسماعیلی تصریح کرد: قطعی آب برای ساکنان برخی از نقاط شهر گرگان عادی شده و رسانه های گلستان هم کمتر به قطع شدن چندین ساعته آب در شهرهای استان پرداخته اند و بیشتر به کم آبی در روستاها توجه داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آب شهری و سامانه تلفن گویای شرکت آب و فاضلاب استان پاسخگوی شهروندان نیست و هیچ مرجعی برای پاسخگویی در این حوزه وجود ندارد.

 توان چاه های استان بیشتر از این نیست و اگر بیشتر  برداشت داشته باشیم با مشکل کیفیت و کدورت آب و همچنین از رده خارج شدن چاه ها مواجه می شویمدر حالی که قطع شدن آب در ساعاتی از شبانه روز فقط مختص فصل تابستان نبوده و در حال حاضر هم ساکنان شهرک تالار، چاله باغ، پل سید مسعود، مینا گل، دخانیات، بلوار صیاد شیرازی، خیابان جام جم، کوی قلعه حسن، گلشهر، گرگانپارس و گرگانجدید از قطع آب شبانه کلافه هستند، آب و فاضلاب شهری گلستان نه تنها پاسخگوی شهروندان نیست بلکه به اصحاب رسانه هم پاسخ شفاف و روشنی نمی دهد تا جایی که سوال های ارسالی خبرنگار به روابط عمومی آبفا گلستان از ۱۲ شهریورماه تاکنون بی پاسخ مانده و مسئولان این حوزه حاضر به ارائه گزارش در این مورد نیستند.

اما در عین حال قطعی آب در گلستان تنها مختص شهرها نبوده و بی آبی گریبانگیر روستاهای استان هم هست. معاون بهره ‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان گلستان معتقد است خشکسالی، افزایش دما، برداشت بی رویه از چاه های مجاز و افزایش شالی کاری و فعالیت چاه های غیرمجاز در کنار چالش پراکندگی روستاها و نبود منابع تامین کافی، باعث شده در ۱۱۰ روستای گلستان با مشکل قطع آب و یا نوبت دهی آن مواجه باشیم.

مسلم محمدی اظهار کرد: منابع آب های زیرزمینی استان گلستان از سه نوار شمالی، میانی و جنوبی تامین می شود.

وی به تشریح وضعیت این سه نوار پرداخت و گفت: نوار شمالی سفره ای زیرزمینی آب شور دارد و قابل استفاده نیست، نوار میانی از نظر کمی مناسب است اما به دلیل وجود صنایع و آلاینده ها دارای یکسری مشکلاتی هستند که از آب شیرین کن و آب های نامتعارف را در این مناطق استفاده می کنیم و با عواملی آلودگی این آب ها را رفع می کنیم.

معاون بهره ‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان گلستان با بیان اینکه نوار جنوبی دارای آب خوبی است و غالبا آب نوار جنوبی را به نوار شمالی منتقل می کنیم، افزود: امسال با افزایش دما با افت شدید دبی منابع تامین و افت دینامیک چاه ها در استان مواجه بوده ایم.

افت ۳۶ درصدی دبی منابع تامین

وی از افت ۳۶ درصدی دبی منابع تامین و افت ۱۲ تا۲۴ متری دینامیک چاه های استان خبر داد و به دلایل آن اشاره و اضافه کرد: خشکسالی، افزایش دما، برداشت بی رویه از چاه های کشاورزی و چاه های غیرمجاز و کشت بی رویه شالی در استان باعث شده علاوه بر مشکلات آب و فاضلاب دچار چالش شویم.

وی از پراکندگی روستاها و قرار گرفتن منابع تامین و چشمه ها تحت تاثیر شدید خشکسالی به عنوان چالش های شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نام برد و ادامه داد: کاهش دبی آب چشمه ها تا یک سوم، کمبود حجم مخازن و فرسودگی بیش از ۲۰ درصدی خطوط انتقال و توزیع از دیگر چالش های ما در آبرسانی به روستاهاست.

محمدی با یادآوری اینکه در نشست با مدیران شهرستانی در سال ۹۴ چالش های هر شهرستان را مشخص کرده و برای آن برنامه تعیین کرده ایم، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده از آن زمان ۳۲۴ کیلومتر شبکه توزیع، ۵۲ کیلومتر خط انتقال، حفر و تجهیز ۱۷ حلقه چاه، بهسازی پنج دهنه چشمه ، احداث ۱۳ هزار و ۷۵۰ مترمکعب مخزن ذخیره را با اعتبار ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را در معاونت طرح و توسعه آبفار اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه شاخص بهره مندی روستاهای استان از ۶۰.۷۷ در انتهای سال ۹۱ به ۷۰.۱۶ در پایان سال ۹۵ رسیده است، تصریح کرد: همچنین در راستای برنامه ها در معاونت بهره برداری عملیات گندزدایی، شستشو، ارتقاء شاخص کیفیت به همراه نگهداری و بهره برداری ، تعمیر پمپ ها، مرمت شبکه، خطوط انتقال و مخازن و همچنین مهندسی مجدد، لایروبی و لوله گذاری مجدد ۱۴ حلقه چاه را انجام دادیم.

محمدی با یادآوری اینکه با احیاء مجدد این ۱۴ حلقه چاه ۶.۵ میلیارد تومان صرفه جویی انجام شده است، بیان کرد: همچنین از ابتدای سال لایروبی و لوله گذاری ۶ حلقه چاه در بندرگز، علی آباد و گنبد انجام شده و لایروبی چند چاه در گرگان، مینودشت و کلاله در دستور کار است و این در شرایطی است که در معاونت بهره برداری ۱۰ میلیارد تومان دیون داریم و اعتبارات این معاونت زیر ۴۰ درصد تحقق پیدا کرده است.

آبرسانی به ۱۱۰ روستا و نقطه جمعیتی با تانکر

معاون بهره ‌برداری آب و فاضلاب روستایی استان گلستان با تاکید بر اینکه توان چاه های استان بیشتر از این نیست، گفت: در تابستان امسال ۷۲ روستا و ۳۸ نقطه جمعیتی با جمعیتی بالغ بر ۱۳ هزار و ۹۲۶ خانوار را با تانکر آبرسانی کردیم.

وی تاکید کرد: تاکنون از حداکثر توان چاه ها برابر با ضوابط و پروانه تعیین شده استفاده کرده ایم اما توان چاه های ما بیشتر از این نیست و اگر بیش از این میزان برداشت داشته باشیم با مشکل کیفیت و کدورت آب و همچنین از رده خارج شدن چاه ها مواجه می شویم.

در حال حاضر بالای ۹۰ درصد  از آب های زیرزمینی استان برداشت می شود و ادامه این روند باعث می شود شاهد شوری آب و فرو نشت در استان باشیممحمدی به برنامه های بلندمدت برای کاهش بی آبی در روستاهای استان هم اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از آب های نامتعارف در نیازآباد در حال انجام است و مطالعات استفاده از آب های نامتعارف سیمین شهر در حال انجام است و به اعتبار برای اجرا نیاز دارد.

وی متذکر شد: بیشترین تنش آبی روستاهای گلستان را در تابستان به دلیل افزایش مصرف و چالش کاهش آب دهی مواجه بوده ایم و امیدواریم به ورود به فصل پاییز اوضاع به حالت عادی برگردد و مشکلات کاهش یابد چرا که در این فصل چاه های کشاورزی هم خاموش می شود.

طرح جامع آب شرب گلستان در دست اجراست

هرچند در دو سوم از این ۱۱۰ روستا و نقطه جمعیتی گلستان منابع زیرساختی و تامین برای آبرسانی وجود ندارد و پراکندگی روستاها و کمبود اعتبار مانع اصلی برای آبرسانی به این روستاهاست اما تعداد قابل توجهی از روستاهای گلستان با داشتن شبکه انتقال  خطوط توزیع و منابع تامین با مشکل کم آبی در فصول مختلف و به ویژه تابستان مواجه اند؛ از اینرو به نظر می رسد بازنگری در استفاده از منابع آب شرب و تغییر الگوی مصرف می توان به کاهش مشکلات در این حوزه کمک کند. نکته ای که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم بر آن تاکید کرده و از انجام مطالعات طرح جامع آب شرب در استان گلستان خبر می دهد.

علی نظری گفت: بحث آب شرب در اولویت کاری آب منطقه ای قرار دارد و هم اکنون مطالعه طرح جامع آب شرب استان در حال انجام است.  

 

وی با بیان اینکه در مطالعات جامع، آب شرب استان را به دو قسمت تقسیم کرده ایم، افزود: یک قسمت شرق استان تا علی آباد و قسمت بعدی از علی آباد تا نوکنده است.

وی با یادآوری اینکه این مطالعات تا افق  ۱۴۲۵است و سعی شده کمبودهایی این بخش را سامان بخشی کنیم، تصریح کرد: بخشی از منابع آب شرب از آب های موجود جنوب و میانی استفاده شده است و بخشی هم با مجوزاتی که گرفته شده، شیرین سازی آب زیرزمینی در اطراف بندرترکمن انجام می شود.

نظری یادآور شد: تاکنون مجوز ۱۱ حلقه چاه داده شده و تاکنون هفت حلقه چاه حفر شده است.

وی با تاکید بر اینکه برداشت از سفره های آب زیرزمینی حد مشخصی دارد، ادامه داد: در حال حاضر بالای ۹۰ درصد  از آب های زیرزمینی استان برداشت می شود و ادامه این روند باعث می شود شاهد شوری آب و فرو نشت در استان باشیم.

هرچند مدیرعامل آب منطقه ای گلستان از انجام مطالعات طرح جامع آب شرب گلستان خبر می دهد اما بحث آب به عنوان یک چالش عمومی و ملی در آمده است و به نظر می رسد همه باید در مدیریت و مصرف بهینه آن تلاش کنیم.


انتهای پیام/ مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار