اجناسی که فقط نگاه می خرند

عده ای از پشت درب های بزرگ شیشه ای شان به عبور آدم های شهر در خیابان چشم دوخته اند و عده ای دیگر هم که مغازه شان مشتری دارتر است، در حال معرفی اجناسشان به مشتریان برای فروش هستند، اما در نهایت هیچکدام این دم عیدی راضی به خانه نمی روند. نه مشتری و نه فروشنده.

کسادی بازار علی آباد در شلوغی عید

به گزارش گلستان 24، هر سال دم دم های عید که می شود جنب و جوش خاصی بر بازار حاکم شده و خریداران و فروشندگان در حال و هوایی بهاری نسبت به تهیه مایحتاج روزهای پایانی سال اقدام می کنند.

گرچه بازار شب عید امسال تحت ‌تأثیر برخی مسائل داخلی و خارجی شرایط خاص خود را داشته، به‌نظر می‌رسد با وجود تاکید بسیاری از مسئولان دولتی بر تاثیر‌پذیری حداقلی اقتصاد کشورمان از بحران اقتصادی جهان، اکنون آثار این بحران به‌خوبی در بخش‌ تولید و بازار هویداست.

این روند موجب شده تا انتظار هر ساله واحدهای صنفی برای فروش بیشتر کالا یا عرضه خدمات متناسب شب عید نیز محقق نشود. به گونه‌ای که حتی بسیاری از اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی که برای فروش بیشتر کالا راهی نمایشگاه‌های بهاره شده‌اند نیز به رکود حاکم بر بازار شب عید اذعان دارند.

وقتی قدم به خیابان های علی آبادکتول می نهیم و سری به بازارهای معروف آن در اطراف میدان ولایت، چهار راه جنگلده و. . . می زنیم، می بینیم آنچنان که باید، اوضاع بر وفق مراد نیست و کسبه و بازاریان از سرد بودن بازار نسبت به سال قبل می گویند و اذعان می کنند که مردم قدرت خرید ندارند.

یکی از کسبه می گفت از 20 اسفند شاید اوضاع بهتر شود و بازارها گرم شود و دلیلش بر این ادعا واریز یارانه ها بود که جانی تازه به کارت های بانکی مردم می دهد.

برای اینکه بیشتر به کم و کیف این ماجرا پی ببریم راهی بازار شدیم تا با عده ای از بازاریان و مشتریان همصحبت شویم:

خانم داوری فروشنده کیف و کفش در اینباره می گوید: بازارها به آن صورت که باید و شاید شلوغ نیست. از معدود مشتریانی هم که می آیند عده ای از نوع طرح و مدل راضی نیستند و عده ای از قیمت بالای اجناس گلایه دارند. البته در این بین افرادی هم هستند که مایل اند پول بیشتری بپردازند ولی کیفیت بهتری را دریافت کنند.

حاج حسین نوری فروشنده پوشاک که سابقه نیم قرن فروش پوشاک در علی آبادکتول را دارد درباره خرید مردم از بازار عنوان می کند که خرید ها امسال به نسبت سال گذشته بسیار کم شده، همه می آیند، نگاه می کنند و می روند.

وی ادامه می دهد: با اینکه همه اجناس را تک نرخی و با تخفیف 30 درصدی عرضه کرده ایم، اما مردم به دلیل کم شدن توان خریدشان، چیزی نمی خرند.

عباسعلی قنبری یکی از پارچه فروشان این شهرستان نیز با بیان اینکه وضع اقتصادی به بازار آسیب زیادی زده، اذعان می کند: از صبح تا الان که نزدیک شب است، توانسته ام فقط 35 هزار تومان جنس بفروشم. با این وضعیت هزینه های جاری آب و برق و ... را هم نمی توان پرداخت کرد.

وی با اشاره اینکه اغلب مردم این منطقه کشاورز هستند، می افزاید: مشکل گرانی نیست بلکه امسال به دلیل خشکسالی و دیگرمسایل مربوط به آن کشاورزی رونق زیادی نداشته، لذا مردم هم پولی ندارند که بخواهند خرید عید انجام  دهند.

عیسی شاه حسینی هم که یکی از قنادان علی آبادی است، می گوید بازار شیرینی و آجیل از 25 اسفند شلوغ می شود اما به نظر می رسد مشتریان بازار نسبت به سال گذشته کمتر شده باشند. توان خرید مردم پایین آمده است.

ابوالفضل ایراوانی فروشنده تره بار هم گفت: قیمت تره بار نسبت به دیگر چیزها ارزان تر است. بطور مثال سیب زمینی به قیمت 700، گوجه فرنگی به قیمت 800 و کاهو کیلویی 1000 تومان به فروش می رسد.

وی اضافه می کند: البته قیمت پرتقال و لیموشیرین بالا است. پارسال پرتقال کیلویی 900 تا 1500 تومان فروخته می شد اما الان قیمت آن به 4000 تومان و بالاتر رسیده است.

زنگانه از فروشندگان بازار مرغ در این شهرستان نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می کند: بالاترین قیمت مرغ در چندماه اخیر 8 هزار و 600 تومان بود اما در روزهای اخیر به 6 هزار و 900 تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 4 برابر بیشتر از امسال فروش داشته ایم، افزود: گرانی آنقدر ها هم زیاد نیست، بطور مثال مرغ منجمد 5 هزار و 500 تومان و یک بسته جگر مرغ 1500 تومان به فروش می رسد، اما متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته و نمی توانند خرید کنند.

خانم خاندوزی که در حال خرید کفش برای خود و فرزندش بود، هم در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: نیمی از خریدم را انجام داده ام و بقیه اش مانده، در این گرانی ها خرید بسیار سخت است. با کلی جستجو توانستم یک کفش به قیمت مناسب برای دخترم پیدا کنم.

رضا مزرعی که به همراه همسر خود برای خرید به پاساژ سعیدی آمده بود نیز عنوان کرد: هنوز خرید نکرده ایم. دنبال اجناسی با قیمت و کیفیت مناسب می گردیم که بتوانیم خرید کنیم. قیمت ها خیلی بالاست.

عیسی جهان جو یکی دیگر از مشتریان است که در میدان تره بار با او صحبت کردیم، وی می گوید: من کارمند بازنشسته ام و ماهی 800 تومان حقوق می گیرم. فرزندان و نوه هایم ایام عید به خانه ما می آیند اما هنوز خرید انجام نداده ام. منتظریم قیمت ها نزدیک سال تحویل ارزان بشود.

از سخنان مردم اعم از کسبه و مشتریان این گونه بر می آید که مردم به دنبال جنس خوب و با قیمت مناسب اند که این ها هم مانند قطب مثبت و منفی آهن ربا با یکدیگر یکجا جمع نمی شوند، به طوری که تقریباً جنس خوب با قیمت ارزان دست نیافتنی شده است.

البته در اینجا نباید حضور برخی دلالان و سودجویان را نادیده گرفت که با قیمت دهی کاذب به ارزاق و پوشاک و نیازمندی های مردم، به جای اینکه در این ایام کام مردم را شیرین کنند سعی بر تلخکامی مردم دارند تا از این راه سودی به جیب بزنند.

انتظار می رود سیستم های نظارتی بر بازار با دقت به این مهم نظارت کافی را بر بازار شب عید داشته تا مردم بتوانند با خیالی آسوده مایحتاج خود را تامین کنند.

انتهای پیام/ زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار