کاهش قدرت خرید

در حالی که یک هفته به پایان سال ۹۳ مانده، انتظار می‌رفت بازار کالاهای اساسی و خرید شب عید رونق خاصی داشته باشد، اما انگار قدرت خرید کارگران و کارمندان و اقشار متوسط و ضعیف جامعه کاهش یافته است.

رکود در بازار شب عید شهرهای گلستان

به گزارش گلستان 24، خرید شب عید همواره برای اصناف و بازاریان یادآور مغازه های شلوغ، پاساژ های پر جمعیت و خریدارانی بود که گاه برای خرید خود پشت درب مغازه ها صف می کشیدند. هرچه به ایام عید نزدیک می شدیم، شلوغی ها هم بیشتر می شد و جمعیت بیشتری برای خرید به خیابان ها می آمدند.

آن چه همیشه در بازار شب عید انتظار می رود شلوغی بازار و خرید و شور و شوق است. گویی ولوله ای در جان شهر جاری می شود و همه منتظر ترکیدن توپ سال هستند تا سکونی دلچسب جانشین شعف و هیجان اسفند شود.

اما انگار نوروز امسال را کسی انتظار نمی کشد. مغازه داران و کسبه کمتر مشتری مشتاق به خرید دارند و نامید از رونق بازرشان در شب عید تنها نظاره گر مشتریانی هستند که پس از دیدن و قیمت گرفتن از اجناس از مغازه با یک تشکر نا امیدانه خارج می شوند.

برخی نیز عطای خرید شب عید را به لقایش می بخشند و ترجیح می دهند بعد از تعطیلات عید خرید کنند، چرا که آنها معتقدند فروشندگان، اجناس سال قبل خود را به قیمت بالاتری در شب عید برای فروش می گذارند و بهتر است در اواخر فروردین یا اردیبهشت ماه، خرید سال جدید خود را انجام دهند.

هر چند  آمارهای اعلام شده از سوی مر کز آمار رشد چهار درصدی اقتصاد را نشان می دهد، اما گویا این رشد اقتصادی هنوز نتوانسته است غول گرانی و تورم را از پای درآورد. «هرسال گران تر از پارسال» این جمله را خانمی می گوید که برای خرید پوشاک فرزندش به بازار آمده است. او از قیمت پوشاک کودکان ناراضی است و می گوید؛ گاهی اوقات قیمت یک دست لباس بچه گانه با قیمت لباس بزرگسالان برابر است.

کاهش ۳۰ درصدی قدرت خرید مردم

امید صالحی از کسبه یکی از پاساژهای گرگان به خبرنگار مهر می گوید: بازار شلوغی همیشگی خود را ندارد و ما هر روز چشم انتظار رونق این بازار بی رونق هستیم.  قدرت خرید مردم در عمل  نسبت به شب عید سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است و شاید از هر  ۱۰ مشتری که به مغازه وارد می شود یک یا دو نفر خریدار باشند.

این فروشنده در خصوص قیمت ها می گوید: قیمت‌ها هم نسبت به یک ماه اخیر تفاوتی زیادی نکرده است و البته اصلاً هم تمایلی به افزایش قیمت‌ کالا نداریم، چون همین گونه هم مردم قدرت خریدشان کاهش یافته است. ترجیح کسبه این است که فروش بیشتر با قیمت کمتر داشته باشند.

خلوت بودن بازار در اسفند امسال چیزی بسیار مشهود است و فروش خوبی تاکنون نداشتیم. فروشندگان و کسبه همیشه روزهای پایانی سال امید به رونق فروش و سود دارند که گویی امسال با کاهش قدرت خرید مردم قابل انجام نیست.

یکی دیگر از فروشندگان پوشاک در شهر گرگان هم با اذعان به کسادی بازار بیان می کند: خلوت بودن بازار در اسفند امسال چیزی بسیار مشهود است و فروش خوبی تاکنون نداشتیم. فروشندگان و کسبه همیشه روزهای پایانی سال امید به رونق فروش و سود دارند که گویی امسال با کاهش قدرت خرید مردم قابل انجام نیست.

زینب موسوی از شهروندان گرگانی در باره این که آیا خرید عید و نوروز خود را انجام داده است می گوید: قیمت ها در برخی پوشاک بالاست ولی در مناطق متوسط شهر می توان کالاهایی با قیمت مناسب تر هم یافت و خرید خود را انجام داد. هر چند با گشتی که در بازار زده ام کالای مناسب و با کیفیت کمتر دیدم.

رکود بازار کامل از بین نرفته است

یک کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت بازار شب عید امسال می گوید: رکودی که از ابتدای سال به دلیل کاهش نرخ تورم در بازار ایجاد شده است هنوز به طور کامل از بین نرفته است و به همین دلیل مردم قدرت خرید کمتری نسبت به سال های گذشته دارند.

محمد اخوان در گفتگو با مهر می افزاید: با اینکه دولت رشد اقتصادی چهار درصد را در کشور اعلام کرده است اما در هر حال آثار رشد اقتصادی و خروج از رکود باید میان مردم و در دل بازار‌ها دیده شود اما گلایه‌های مردم نشان میی دهد چنین امری محقق نشده است و حتی کاهش نرخ تورم هم احساس نمی شود.

این کارشناس با بیان این که میزان رشد هزینه خانوارها در سال های اخیر از رشد درآمد خانوار ها بیشتر بوده است و همین موضوع یکی از دلایل کاهش نرخ خرید خانوار ها است می گوید: مردم درست می گویند و واقعا گرانی وجود دارد، ولی ما به طور نسبی مقایسه می کنیم و می گوییم نسبت به سال قبل گرانی کمتر است، اما آیا واقعا این گرانی قابل تحمل است؟ به نظر ما این گرانی برای خانوار های با درآمد کمتر قابل تحمل نیست.

او در ادامه گرانی موجود را برای افرادی که حداقل دستمزدشان بین ۵۰۰ تا۶۰۰هزار تومان است، غیرقابل قبول می داند و می گوید: هرچند وضعیت نسبت به سال قبل بهتر شده است اما نسبت به نقطه مطلوب یا استانداردی که اقتصاد تعریف می کند فاصله بسیاری وجود دارد.

نظارت ها برکالاهای شب عید کافی نیست

اخوان می افزاید: دولت در قیمت برخی کالاها دخالت و کنترل دارد و در کالاهای وارداتی، گوشت و میوه تا حدودی برنامه ریزی وجود دارد، اما به اعتقاد ما این نظارت کافی نیست. یعنی دولت باید پشتوانه بیشتری نسبت به تدارکات شب عید مردم داشته باشد و تنها تامین قیمت میوه و گوشت کافی نیست.

 

 

وی معتقد است: اگر مردم بخواهند کالای غیرضروری تهیه کنند و اجناسی که هرسال عادت به خرید داشتند را تهیه کنند، فشار اقتصادی روی خودشان وارد می شود. ما اعتقاد داریم مردم کمی باید حساب شده تر در خرید اقدام کنند، زیرا هرچه خرید کمتر باشد، تقاضا کم تر و عرضه بیشتر می شود و این خود موجب کاهش نرخ تورم است. اگر توجه شود که آنچه واقعا نیاز است، خریداری شود، بزرگترین خدمت به اقتصاد، چرخش اقتصادی و مقابله با نرخ تورم است.

قدرت خرید موجب اعتماد به نفس وحضور در جامعه است

او بر لزوم توجه به قدرت خرید مردم تاکید می کند و می گوید: از سوی دیگر نباید قدرت خرید مردم را نیز نادیده گرفت. قدرت خرید برای افراد اعتماد به نفس و احساس حضور در جامعه را به ارمغان می آورد. در نتیجه همه ابعاد را باید در نظر گرفت، چه ابعادی که وظیفه دولت است و چه ابعادی که وظیفه مردم است.

اخوان خاطرنشان می کند: اگر دولت به وظایف خود عمل نکند مردم هم تمایلی به انجام وظایف خود ندارند. باید خیلی حساب شده تر عمل شود تا هم بازار بتواند سود معقول خود را ببرد و هم مردم بتوانند کالای مورد استفاده خود را به دست آورند و برنامه ریزی بیشتری باید در این زمینه اتفاق بیافتد.

به عقیده این کارشناس، وزارت صنعت و تجارت تکالیف بیشتری بر دوش دارد و بخش عمده تکالیف وزارت تجارت در بخش خرید شب عید، آن طور که باید و شاید عمل نمی شود.

رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان هم در خصوص وضعیت بازار شب عید می گوید: نظارت های سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقلامی که باید وجود دارد و اکیپ های ما در طول یک ماه از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین نظارت و کنترل ویژه بر بازار دارند.

رکود حاکم بر بازار نتیجه دو سال رشد منفی اقتصادی است

حسینقلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه می دهد: اما رکودی که هم اکنون بر بازار وجود دارد نتیجه دو سال رشد منفی اقتصادی است ولی رونقی که هم اکنون در صنایع ایجاد شده است با یک فاصله زمانی به بازار تزریق می شود ولی رکود کماکان ادامه دارد.

رکودی که هم اکنون بر بازار وجود دارد نتیجه دو سال رشد منفی اقتصادی است ولی رونقی که هم اکنون در صنایع ایجاد شده است با یک فاصله زمانی به بازار تزریق می شود ولی رکود کماکان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل رکود بازار کنترل نقدینگی جامعه و کم کردن هزینه های بودجه بود که تاثیر بر رکود بازار داشت و مادامی که نقدینگی نباشد رکود هم حاکم است.

قوانلو در ادامه برگزاری نمایشگاه های بهاره در شرق و غرب استان را از جمله راهکارهایی می داند که برای استفاده قشر متوسط مردم در ایام اسفند ماه انجام دادیم و با استقبال هم مواجه شد.

وی در ادامه می افزاید: گرانی کالاها در کل را زیاد قبول ندارم چرا که قیمت های طی این مدت رشد معقول ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است ولی قدرت خرید مردم کاهش یافته است و به همین دلیل بازار رونق کمتری دارد.

این مقام مسئول استان با اشاره به لایحه خروج از رکود که هم اکنون در مجلس تصویب شده است گفت: لایحه خروج از رکود هم اکنون در شورای نگهبان برای رفع چند مشکل است و با حل آن و ابلاغ این لایحه م یتوان امیدوار بود نقدینگی به بانک ها و متعاقبا به جامعه تزریق شود و هم صنایع و هم تولید و باازر از رکود خارج شود.

مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار