به رغم ظرفیت های فراوان گردشگری و واقع شدن در مسیر شمال به خراسان رضوی، استان گلستان نتوانسته مقصد گردشگری باشد و مسافران تنها از این استان عبور می کنند.

گلستان مقصد گردشگران می شود/ تلاش برای معرفی بیشتر ظرفیتهای استان

به گزارش گلستان 24، استان گلستان، به دلیل اقلیم متنوع و قرار گرفتن در مسیر شمال به خراسان رضوی همواره مورد توجه گردشگران بوده است. گرچه به دلیل نبود زیرساخت های مناسب و عدم توجه مسئولان بیشتر معبر گردشگران بوده تا مقصد آن ها.

ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استان گلستان دارای قابلیت ها و جاذبه های بسیار ارزشمندی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی است و طبیعتا علاقمندان بسیاری را به این منطقه جذب می کند.

گلستان معبر مسافران حرم رضوی

وی افزود: هدف ما این است که در برنامه هایی که در سال های آتی خواهیم داشت بخش عمده ای از مسافرین عبوری در استان ماندگار شوند.

وی بیان کرد: امسال هم همچون سنوات گذشته ستادی را تحت عنوان خدمات سفر داریم به ریاست، معاونت عمرانی استانداری است و دبیری ستاد هم بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که ما در ذیل این ستاد ۱۲ کمیته را برنامه ریزی کردیم.

کریمی در این خصوص افزود: وظیفه این کمیته ها برقراری امنیت و آرامش برای مسافرین است و این کمیته ها شامل کمیته انتظامی با مسئولیت فرماندهی نیروی انتظامی، کمیته آمار و ارتباطات و اطلاع رسانی با مسئولیت صداوسیما، کمیته بهداشت و سلامت با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی، کمیته فرهنگی اجتماعی با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد، کمیته اسکان و خدمات با مسئولیت سازمان آموزش و پرورش، کمیته خدمات حمل و نقل با مسئولیت سازمان پایانه ها، کمیته امداد و نجات با مسئولیت هلال احمرو... است.

وی در ادامه گفت: این ۱۲ کمیته در ماه های گذشته جلسات متعددی را برگزار کردند و با بررسی کمی و کیفی عملکرد سال گذشته سعی شده است تا امسال هم به لحاظ کمی و کیفی پایگاه هایی را در سطح استان مستقر کنیم تا تمام مسافرین را پوشش دهیم.

کریمی عنوان کرد: موضوع مهم در استان ما بعد مسافت است امسال به گونه ای برنامه ریزی کردیم تا در دورترین نقطه استان هم پایگاه هایی در حوزه مسئولیت دستگاه های مرتبط با خدمات سفر در این مناطق نیز مستقر شوند.

برای آنکه زمینه ماندگاری مسافر را در استان فراهم کنیم دو پایلوت را در ورودی و خروجی استان برنامه ریزی کردیم یکی ورودی پلیس راه نوکنده و دیگری در جنگل گلستان و ظرفیت های استان را گردشگران معرفی می کند.وی گفت: ما برای آنکه زمینه ماندگاری مسافر را در استان فراهم کنیم دو پایلوت را در ورودی و خروجی استان برنامه ریزی کردیم یکی ورودی پلیس راه نوکنده پایلوتی که شهرستان های غرب استان در آن مستقر هستند با کمپ و چادر و امکاناتی که در آنجا وجود دارد تا بتوانند قابلیت ها و جاذبه ها خود را به مسافران عرضه کنند و مسافرین تصمیم بگیرند که به کدام نقطه از استان سفر کنند.

وی ادامه داد: پایلوت بعدی استان در جنگل گلستان است که در آن جا هم این شرایط فراهم شده تا مسافرین در بدو ورود با این جاذبه ها آشنا شوند. در کنار این موضوع شهرستان های ما بسیار فعال شدند اتفاقی که امسال برای اولین بار در استان می افتد این است که ما جشنواره های بسیار خوبی را پس از ایام فاطمیه خواهیم داشت، این جشنواره ها معرف اقوام، فرهنگ و سنت مردم است.

وی با بیان این که در برخی از شهرستان ها یک دهکده روستایی ایجاد می شود، اظهار کرد: آمارهای متفاوتی در حوزه حمل و نقل و عملکرد دستگاه ها وجود دارد چون اکثر قریب به اتفاق مسافرینی که وارد استان می شوند عبوری هستند. ما آماده پذیرش ۸۵هزار مسافر در شبانه روز هستیم و تمامی هتل ها، مراکز اقامت، خانه مسافر ها و خوابگاه های ادارات و اداره آموزش و پرورش مهیا است.

وی گفت: تلاش ما این است که با توجه به سیاست گذاری های استاندار و معاونین وی بتوانیم در سال ۹۴ استان گلستان را به عنوان استان مقصد برای گردشگری تعریف کنیم.

وی در خصوص آمار پایگاه های مستقر شده در استان عنوان کرد: تعداد پایگاه های انتظامی ناجا ۵۴، پایگاه هلال احمر ۴۰، امداد پزشکی ۴۳ و تعداد بیمارستان ها و درمانگاه هایی که در اختیار داریم ۵۱ مورد است و چهار واحد امداد خودرو و ۶۰ خودرو پایگاه امداد خودرو را تشکیل می دهد.

وی گفت: برای آنکه بتوانیم یک نظارت دقیقی داشته باشیم و آمار را به صورت روزانه تبادل کنیم و مشکلات راهم رفع کنیم دبیر خانه ستاد را تشکیل دادیم که در این دبیر خانه نماینده هر ۱۲ کمیته از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مستقر هستند و به طور دائم تمامی اطلاعات در این ایام به این مرکز مخابره خواهد شد.

اداره کل ورزش و جوانان سالن های ورزشی را پیش بینی کردند تا به هنگام بارندگی های شدید از این ظرفیت ها نیز استفاده کنیم.کریمی در خصوص بارش ها و بارندگی های احتمالی در این ایام و اسکان مسافرین در این زمان بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان سالن های ورزشی را پیش بینی کردند تا به هنگام بارندگی های شدید از این ظرفیت ها نیز استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ما هنوز استان خود را نمی شناسیم و اطلاعات بسیار کم و محدودی در این زمینه داریم و سعی ما بر این است تا با تعامل با صدا و سیما مستند سازی هایی را داشته باشیم تا هموطنانمان را با قابلیت های استان خود بیشتر آشنا کنیم. ضمن آنکه بنا داریم تا تور استان گردی را در سال آینده با شرایط مناسب و مساعد ایجاد کنیم.

کریمی اظهار کرد: یکی ازضعف های ما بحث عدم اطلاع افراد مرتبط با گردشگران است و نقص آموزش داریم در این مبحث هم دوره های آموزشی خوبی را برای هتل داران، دهیاران، نیروهای اداری و مجموعه کارکنان مرتبط با گردشگری برنامه ریزی کردیم.

کریمی در پایان افزود: یک طرح داریم با عنوان خانه مسافر که با هماهنگی نیروی انتظامی، اماکن و خدمات درمانی برای خانه های روستایی یک استانداردی را تعیین کردیم که با شناسایی افراد مجوزهایی را برای این کار صادر کردیم در گرگان و بندر ترکمن و همچنین در برخی شهرستان ها به صورت موقت تا در سال ۹۴ معضلی به اسم تابلو به دستان در سطح استان نداشته باشیم.

با تخلفات حادثه ساز برخورد جدی می شود

علی اکبر جاویدان جانشین فرمانده نیروی انتظامی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هدف ما در نیروی انتظامی افزایش امنیت با محوریت امنیت ترافیکی و امنیت انتظامی است که ان شاءالله خروجی آن رضایتمندی مردم و مهمانان عزیز استان باشد.

وی گفت: دو حوزه در بخش ترافیکی در مجموعه پلیس راه و راهور در حوزه برون شهری و حوزه درون شهری مسئولیت اجرای مقررات و نظم بخشی را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: قطعا با تخلفات حادثه سازی همچون سرعت و سبقت غیرمجاز، نقص سیستم روشنایی و صحبت کردن با تلفن همراه و... که موجب حوادث خطرناکی می شوند برخورد جدی خواهد شد.

جاویدان افزود: هماهنگی های لازم با شرکت های بیمه و نهادهای خدماتی مثل هلال احمر، اورژانس، پایانه ها و مسکن و شهرسازی صورت گرفته تا بتوانیم خدمات مطلوب و شایسته ای را ارائه دهیم.

وی گفت: شعار امسال نیروی انتظامی آسودگی و ایمنی بیشتر با التزام به اخلاق، قانون و نظم عمومی است و امیدواریم که امنیت و آرامش ارتقا پیدا کند.

وی بیان کرد: برنامه ما در حوزه امنیت انتظامی برای نوروز کاهش جرائم با محوریت سرقت است. لازم به ذکر است که در ۱۱ ماه گذشته نسبت به سال گذشته در مجموع سرقت ها ۷درصد کاهش و در سرقت های خشن ۴۰درصد کاهش را داشتیم.

طرح پاکسازی نقاط آلوده و مبارزه با سرقت در گلستان آغاز شد

وی در این خصوص افزود: از اقداماتی که برای نوروز انجام دادیم این است که از ابتدای اسفند در راستای پوشش مراکز خرید، بازار و همچنین نقاط تفریحی طرح های خاصی را برای پاک سازی نقاط آلوده و همچنین طرح های مقابله با کیف قاپی و سرقت هایی که در سطح معابر صورت می گیرد در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در حوزه انتظامی ۲۴ ایستگاه خاص انتظامی را در تفرجگاه ها و پارک های جنگلی و محل استقرار چادر مسافرین برای پیشگیری از جرائم و مقابله با ناهنجاری های ممکن برقرار کردیم.

از تاریخ ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین هرگونه اسباب کشی در شهرهای استان ممنوع است و فقط با تنظیم صورت جلسه از کلانتری و مجوز امکان پذیر خواهد بود.

جانشین فرمانده انتظامی گلستان بیان کرد: از تاریخ ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین هرگونه اسباب کشی در شهرهای استان ممنوع است و فقط با تنظیم صورت جلسه از کلانتری و مجوز امکان پذیر خواهد بود.

وی گفت: در حوزه ترافیک سامانه۱۲۰ با مرکزیت پلیس راهنمایی و رانندگی شروع به فعالیت کرده است که اطلاعات ترافیکی راه ها را در اختیار تماس گیرنده قرار می دهد.

وی در پایان گفت: انتظار و استدعای ما از هم استانی های عزیز این است که نکات ایمنی را رعایت کنند و آن دسته از عزیزانی که وارد استان های دیگر می شوند منتقل کننده فرهنگ استان گلستان باشند.

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جمعیت هلال احمر استان گلستان به عنوان مسئول کمیته امداد و نجات ستاد خدمات اجرایی سفر گلستان با همکاری سازمان ها و نهادهایی که عضو این کمیته هستند خدمات خود را برای هموطنان در نوروز ارائه می کند.

وی بیان کرد: ما دو طرح را برای این ایام در دستور کار داریم یکی طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی و دیگری طرح امداد و نجات نوروزی است که با استقرار ۷۰ پست و پایگاه در سراسر استان در مناطق ثعب العبور در نقاط حادثه خیز و در خروجی و ورودی شهر ها با به کارگیری ۱۰هزار نفر از امدادگران و نجات گران جمعیت هلال احمر آماده خدمت به هموطنان عزیز هستیم.

وی اظهار کرد: امسال ۱۴ خیمه نماز و ۱۴ فضای دوست دار کودک و همچنین ۱۰ ایستگاه سلامت را برای مسافرین تدارک دیدیم. تیم های سحاب ما که ۹ تیم عملیاتی هستند با دوچرخه هایی که در اختیار دارند خدمات امدادونجات و راهنمایی را به مسافرین ارائه می دهند./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار