پارک‌های جنگلی و سرسبز استان گلستان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تفریحی به عنوان نگین گردشگری منطقه، مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی و خارجی به شمار می‌رود.

پارک‌های جنگلی گلستان، از مسافرین نوروزی استقبال می کنند

به گزارش گلستان 24، استان گلستان از جمله استان‌های سرشار از منابع جنگلی است و وسعت جنگل‌های این استان 380 هزار هکتار است.

وجود پارک‌های جنگلی النگدره، امام رضا(ع)، قرق، دلند، کبودوال ،پارک ملی گلستان و پارک طبیعی ناهارخوران از جمله قدیمی ترین تفرجگاه‌های استان گلستان به شمار می‌رود که با وجود امکانات مناسب شرایط خوبی را برای اقامت موقت گردشگران فراهم کرده است.

جنگل‌هاى گلستان با مناظر و چشم‌اندازهاى بسیار زیباى دره‌ها و کوه‌هاى جنگلى، رودخانه‌ها، چشمه‌سارها، فضاهاى روستائى ویژه و منحصر بفرد ، قابلیت‌هاى مهم توریستى - جنگلى استان گلستان را به نمایش گذاشته است.

جنگل‌هاى استان گلستان در هر فصلى از سال چهره مى‌‌آرایند و رنگى دگر مى‌‌‌یابند، بهار سرسبز و با طراوت است و عطر گل‌هاى وحشى آن سراسر مناطق جنگلى را فرا مى‌گیرد، تابستان خنک و آرام با سایه‌هاى درختان بلند به تمدد اعصاب و آرامش درونى یارى مى‌رساند، پاییز الوان و رنگارنگ که در هر منظرى تابلوى بدیعى را به نمایش مى‌گذارد و زمستان پوشیده از برف که زیبایى‌هایى جذاب دارد.

پارک ملی گلستان

وجود پارک ملی گلستان با اقلیم‌های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازهای طبیعی به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اکوتوریسم های طبیعی به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی از اهمیت زیادی از نظر محققان و دانش‌پژوهان محسوب می‌شود.

پارک ملی گلستان با حدود 92 هزار هکتار مساحت در 30 کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت قرار دارد.

پارک ملی گلستان در سال 1977 میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب شد و در شبکه ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان به دلیل شرایط و موقعیت خاص این گونه مناطق منحصر به فرد به شمار می‌آید.پارک ملی گلستان از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به شمار می‌رود.

پارک ملی گلستان منطقه‌ای است که در آن یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و بیش از نیمی از پستانداران کشور را به تنهایی در خود جای داده است.پارک ملی گلستان از نظر طبقه‌بندی اقلیمی، دارای 3 اقلیم متفاوت خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب است، به همین دلیل این پارک پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل‌های انبوه دارد.

در این پارک زیبا آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار آبشارها و رودخانه‌های آن به استراحت می‌پردازند.

پارک جنگلی نهارخوران

این پارک قدیمی ترین تفرجگاه استان گلستان بوده که در 4 کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده و با داشتن آب و هوای مناسب و دامنه پر شیب جنگلی مورد استفاده تفرج کنندگان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر ناهارخوران با مساحت 300 هکتار ،به دلیل داشتن چشم اندازهای زیبا ، آب و هوای مناسب و نزدیکی به گرگان از زمان دور مورد توجه مسافران و گردشگران قرار دارد.

پارک جنگلی النگ‌دره

پارک جنگلی النگ‌دره در دامنه جنگل های انبوه شمالی از پوشش درختان جنگلی برخوردار بوده و رودخانه ای از وسط آن می گذرد.پارک جنگلی النگ دره به مساحت 185 هکتار و در 3 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهار خوران قرار گرفته است.

آب و هوای این منطقه حداقل 10 درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است.

مهم‌ترین درختان این پارک جنگلی را انجیلی و ممرز‌، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می‌دهد.

پارک جنگلی دلند

پارک جنگلی دلند در 11 کیلومتری غرب آزادشهر و در کنار جاده اصلی گرگان - مشهد واقع شده است.این پارک پوشیده از درختان با ارزش جنگل های شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجیلی است و از امکانات تفرجگاهی مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و کمپ چوبی برخوردار است.

بخشی از این پارک به ‌عنوان ذخیره‌گاه جنگلی به ثبت رسیده است که این خود از ویژگی‌های این پارک محسوب می‌شود.

پارک جنگلی کردکوی

این پارک در 4 کیلومتری جنوب شهر کردکوی واقع شده و مساحت آن 54 هکتار است.هوای بسیار معتدل و خنک ، درختان سر به فلک کشیده ، فراز و نشیبهای طبیعی جنگل و عبور رودخانه که از وسط پارک می گذرد و همچنین سد بنه شله نیز منظره زیبایی به آن بخشیده است.

پارک جنگلی قرق

این پارک در 23 کیلومتری شرق گرگان در مسیر مشهد واقع شده و مساحت آن 650 هکتار است.بخش اعظم پارک جنگلی قرق در محیط جلگه ای قرار گرفته و دارای امکانات تفرجی است.

این پارک محل نگهداری گوزن‌های بومی جنگل‌های شمال ایران است

ساحل گمیشان

ارسال نظر

آخرین اخبار