با وجود ممنوعیت قانونی روزه خواری در ملاعام ولی باز هم مشاهده می شود که بعضی افراد در اماکن عمومی اقدام به روزه خواری می کنند.

روزه خواری در ملاعام پایمال کردن حقوق شهروندان است/ لزوم افزایش نظارت مسئولین به امکان عمومی در ماه رمضان

به گزارش گلستان24؛ رمضان نهمین ماه سال قمری است، ماهی که بر مسلمانان واجب شده است تا در آن روزه بگیرند و اعمال مستحبی دیگری همچون دعا، افطاری دادن و قرائت قرآن را انجام دهند.

در این ماه بزرگ که به ماه میهمانی خدا مشهور است؛ قرآن کریم نازل شده است و همینطور در شب های نزول قرآن یا همان شب های قدر، شهادت حضرت امیرالمومنین نیز می باشد که این مسائل این ماه بزرگ را محترم تر می کند.

جمهوری اسلامی ایران همان طور که از نامش پیداست، کشوری بر مبنای اسلام و قرآن است و رعایت موازین اسلام چه شرعی و چه قانونی باید اجرا شود و تخطی از آن، مخالف فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی مردم می باشد و بدون شک پیگرد قانونی دارد.

با این حال باز دیده می شود در انزار عمومی شهری برخی از افراد بنا به دلایلی، چه شرعی و چه غیر شرعی روزه نمی گیرند و روزه خواری می کنند؛ روزه گرفتن از لحاظ قانونی اجباری نمی باشد و این عمل شرعی است که خود فرد باید آن را انجام دهد، ولی بی توجهی به حقوق دیگران، خوردن و آشامیدن در ملا عام به نوعی پایمال کردن حقوق دیگر شهروندان هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ شرعی است.

افرادی که به هر لحاظ نمی توانند روزه بگیرند، باید طوری عمل کنند که در ظاهر روزه هستند و حقوق دیگر شهروندان را پایمال نکنند.

در مناظر شهری، پلیس مسئول جلوگیری از اینگونه موارد روزه خواری علنی می باشد و در ساختمان های پوشیده که مختص دولت می باشد، نیز مدیران و مسئولین آن ساختمان باید به گونه‌ای مدیریت کنند که روزه خواری علنی در آن اتفاق می‌افتد.

ولی با گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است در برخی از اماکن دولتی به صورت علنی روزه خواری مشاهده می شود، ولی مسئولین آن مکان توجه ای به این مسئله ندارند.

یکی از این مکان ها کتابخانه عمومی میر فندرسکی گرگان می باشد که عموم مردم از آن استفاده می کنند؛ با این که شهروندانی که به کتابخانه مراجعه می کنند روزه می باشند، ولی برخی افراد به راحتی در این مکان روزه خواری می‌کنند و هیچ توجهی به دیگر شهروندان ندارند.

مدیران اماکن عمومی و دولتی طبق قانون، باید فضا را جوری مهیا کنند و بر آن نظارت داشته باشند، که این گونه مسائل در آن اتفاق می‌افتد حقوق قانونی و شرعی شهروندان پایمال نشود.

انتهای پیام/پ

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار