زیبایی های تفلیس

شهر زیبا و تاریخی تفلیس که به عنوان پایتخت گرجستان نیز انتخاب شده است از جمله شهری های مهم در صنعت گردشگری گرجستان به شمار می رود و هر ساله با ویژگی های منحصر به فرد خود و جاذبه های تاریخی و تفریحی فراوان توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند و آن ها را برای یک تجربه فوق العاده جذاب به سمت خود بکشاند ، این شهر که خود یکی از جاذبه ها و مناطق گردشگری گرجستان به حساب می آید توانسته در دل خود هزاران هزار مکان تفریحی و آثار تاریخی و باستانی را جای دهد و البته گفتنی است که به سبب همین امر گردشگران می توانند در این شهر انتخاب های تفریحی بسیاری در روبروی خود مشاهده کنند ، در واقع می توان گفت این شهر با جاذبه های بی نظیر و بی شمار ، رستوران ها و کافه های سنتی و مدرن ، بازارهای محلی و یا مراکز خرید لوکس و بسیار مجلل ، پارک ها و آکواریوم ها و طبیعت بی نظیر و بی مانند خود توانسته هر بیننده ای را به حیرت و تعجب وا دارد و به یکی از شهر های محبوب و پر طرفدار در بین تمامی گردشگران از اقصی نقاط جهان تبدیل شود . 

آب تنی در میان چشمه ها

شهر تفلیس را با حمام های آبگرم آن می شناسند. نام اصلی تفلیس، تبلیس است که به زبان گرجی، به معنای چشمه آبگرم است. ده ها چشمه آبگرم از تپه ای نزدیک به رودخانه «کورا» می جوشد و مردمان این دیار، سالیان سال از آن برای شست و شو بهره می گیرند.

  نام اصلی تفلیس، تبلیس است که به زبان گرجی، به معنای چشمه آبگرم است. با تور تفلیس می توانید از این شهر باز دید کنید .

وقتی پای شاه عباس به این دیار باز شد، دستور داد حمام ها را مانند همه حمام های زیبای دوران خود، بر روی چشمه های آبگرم «تبلسیان» بسازند. چندین حمام زیبا با کاشیکاری های دوران صفویه، درهای کنده کاری شده و مناره های کوچک، از یادگارهای شاه عباس است که هنوز هم وجود دارد.

براساس افسانه ها، پادشاه «کارتل» که نام قدیمی پادشاه گرجستان است، یعنی «واختانگ گرگاسالی»، به معنی «گرگ سر» در قرن 5 میلادی و به واسطه کشف این چشمه های معدنی، علاقه مند شد شهر جدیدی در اینجا بنا نهد که به واسطه گرم بودن آب چشمه ها، بر این شهر نام «تبیلیسی»  به معنای جای گرم نهاده شد.

جهانگردان، مورخان و جغرافیدانان معروفی در آثار به جا مانده از خود، در مورد وجود این چشمه ها بسیار سخن گفته اند. از جمله در قرن دهم، جغرافیدان عرب به نام «ابن هیکل» و در قرن هجدهم، جهانگرد معروف ونیزی به نام «مارکوپولو» به این چشمه ها اشاره کرده اند  و حتی بعضی از نویسندگان سرشناس، از جمله الکساندر دوما، میخائیل لرمانتوف و الکساندر پوشکین در گرمابه های «آبانتوبانی» استحمام کرده اند.

حمام های به جا مانده در محله مذکور و براساس معماری ایرانی، بین قرون 17 و 18 میلادی ساخته شده و در مسیر باغ «بوتانیک» واقع شده اند. این حمام ها در قدیم، نه تنها به منظور درمان، بلکه برای تفرج و برگزاری جشن ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه، بهترین تجربه در این محله، گرفتن یک حمام اختصاصی در گرمابه «سامفو» با پرداخت 30 لاری )هر لاری برابر با حدود 12 هزار و 720 ریال) و ماساژ 10 تا 15 دقیقه ای با قیمت 15 لاری، می توان احساس سبکی کرد.

درمان مغناطیسی

تنوع آب و هوایی در پاییز گرجستان واقعا شگفت انگیز است؛ شما می توانید وسایل اسکی خود را بردارید و در ارتفاعات پربرف، ساعت ها اسکی کنید و هرگاه خسته شدید، به دریا بروید و به شنا بپردازید! دوسوم این کشور، کوهستانی است و بهترین سواحل سحرآمیز دریای سیاه نیز در این سرزمین قرار دارد. در نزدیکی بندر پوتی، منطقه ای قرار دارد که به آن «ساحل مغناطیسی» گفته می شود. باور مردم بر این است که شنا کردن در این منطقه و آفتاب گرفتن بر روی شن های ساحلی آن، منجر به درمان بیماری های مختلفی می شود.  

 تنوع آب و هوایی در پاییز در تور ارزان تفلیس گرجستان واقعا شگفت انگیز است

براساس تحقیقات دانشگاه اورکی گرجستان، ترکیب ماسه های ساحل این منطقه، حاوی مواد معدنی ویژه ای است که اثرات درمانی آن در مورد بیماری های قلبی، عروقی و عصبی به اثبات رسیده است. براساس این مطالعات، تنها دو منطقه در جهان شناخته شده است که چنین خواصی در آن وجود دارد که یکی از آن دو، همین سواحل مغناطیسی گرجستان است.

کوهستان های گرجستان نیز سرچشمه رودهای متعددی است و عبور رودخانه از شهرها و روستاهای این کشور، سیمای آن را دیدنی تر ساخته است، خصوصا رودخانه کوری که از وسط شهر تفلیس عبور می کند، چشم اندازهای کم نظیری پدید آورده است. جالب است بدانید، باغستان معروفی در منطقه «آجاریا» وجود دارد که در آن گیاهان متعددی را از نقاط گوناگون جهان پرورش می دهند. در این باغستان، گیاه استرالیایی در کنار گیاه آفریقایی و آمریکایی، در حال رشد است و این به خوبی اثبات می کند که شرایط اقلیمی این منطقه، کاملا استثنایی است.

دریاچه تفلیس یکی از جاذبه های دیدنی شهر تفلیس به خصوص در فصل تابستان دریاچه ی مصنوعی زیبای تفلیس(Tbilisi Sea) است که در سال 1953 میلادی بازگشایی شد; این دریاچه در محل دره رودخانه کورا ( متکواری ) قرار گرفته است.

این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه ها در اطراف تفلیس است که در شمال شرقی این شهر  و با فاصله 20 دقیقه ای از مرکز شهر واقع شده است که در زمان فصل داغ تابستان و حتی در بهار پذیرا و مقصد بسیاری از توریست ها و مردم بومی گرجستان در زمینه ی قایقرانی, شنا,و گرفتن حمام آفتاب می شود.

دریاچه تفلیس بعلت وسعت زیاد آن به دریای تفلیس نیز معروف است. در آن انواع ماهی های کوچک و بزرگ به چشم می خورد.

آب آشامیدنی شهر تفلیس از این دریاچه تامین می شود.

همچنین در فصل تابستان یکی از تفریحات مردم شنا و ماهیگیری می باشد که در میان توریست ها و افراد محلی  بسیار پرطرفدار می باشد.

آب این دریاچه بسیار بزرگ از رودخانه ایوری ((Iori River  تامین میشود که برای آب شرب شهری, کشاورزی, پرورش ماهی و انجام ورزشهای آبی مورد استفاده قرار میگیرد. طول این دریاچه  75.8 کیلومتر و عرض آن 85.2 کیلومتر و عمق آن حداکثر 5.8 متر میباشد که سطح آن از  دریا حداکثر 725 متر است.

در سال های اخیر شهرداری تفلیس طی بیانه که صادر کرده است قصد دارد مناطق اطراف دریاچه را توسعه داده که همچنین پروژه ای به نام “ منطقه تفریحی تفلیس “ یا “ Tbilisi Recreational Zone” را شروع کرده است که باعث ایجاد فضاهای سبز بزرگ, اماکن تفریحی, مجتمع های مسکونی و توسعه های هتل ها کرده است.

همچنین شرکت سرمایه گذاری چینی هوالینگ گروپ “ Hulaing Group” جهت ساختن شهر های جدیدی در اطراف این دریاچه در مساحت 420 هکتار در حال انجام است.

یکی از ویژگی های بزرگ این پروژه ساخت پارک های آبی, ورزشی و مجتمع های تفریحی مانند پارک آبی بهشت تفلیس که به پارک آبی جینو “ Gino Paradise Tbilisi” می باشد.

این فضاها طبق استاندارد های جهانی آماده پذیرایی 800 هزار نفر سالیانه میباشد.

 اگرچه لازم به ذکر است که به غیر از دریاچه تفلیس, دو دریاچه ای دیگری به نام های دریاچه لاک پشت ها  و دریاچه لیسی نیز در اطراف تفلیس قرار دارد که بسیار کوچک تر از دریاچه تفلیس هستند اما جلوه بسیار زیبایی به این پایتخت زیبا داده اند.

البته دریاچه های کوچکی بنام “گلدانی( Geldani ) ” نیز در اطراف تفلیس وجود دارند که بعلت کوچک بودن آنها زیاد مورد توجه نیستند.

در صورت سفر به تفلیس با تور تفلیس لحظه آخری  ، حتما از دریاچه ی زیبای تفلیس بازدید کنید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار