احمدی نژاد حدود سه ماه پیش در جریان اولین سفر خارجی‌اش پس از اتمام دوران ریاست جمهوری،به دعوت فاتح اربکان-فرزند نجم‌الدین اربکان و رئیس بنیاد اربکان- به استانبول رفت.

دیدار احمدی‌نژاد با هیاتی از ترکیه در سکوت خبری / عکس

احمدی نژاد حدود سه ماه پیش در جریان اولین سفر خارجی‌اش پس از اتمام دوران ریاست جمهوری،به دعوت فاتح اربکان-فرزند نجم‌الدین اربکان و رئیس بنیاد اربکان- به استانبول رفت. احمدی نژاد در آن سفر پس از سخنرانی پرحاشیه‌اش در بنیاد اربکان به فرودگاه استانبول رفت تا با "دوغو پرینچک" دبیرکل "حزب وطن" ترکیه و "بارلاس دوغو" وزیر سابق دفاع و مشاور پرینچک که عازم سوریه و دیدار با بشار اسد بودند، ملاقات کند.

 

به گزارش گلستان 24، حالا کانال اولوسال ارگان خبری "حزب وطن" خبر داده که یک هیات سیاسی 8 نفره به سرپرستی ژنرال بازنشسته اسماعیل حاکی پکین(مسئول روابط خارجی حزب) به تهران آمده اند و با احمدی نژاد دیدار کرده اند و قرار است با چند نماینده ی مجلس هم دیدار کنند.

حزب وطن vatan partisi همان "حزب کارگر" İşçi Partisi ترکیه است که حدود سه ماه پیش با تشکیل کنگره ای فوق العاده، نام خود را به حزب وطن تغییر داد تا خود را برای انتخابات پیش رو آماده کند.
این حزب به دنبال پروژه‌ای است با عنوان «هفت دولت هفت دریا». حاکی پکین در این دیدار به احمدی‌نژاد گفت که «باید تجارت منطقه‌ای را از تسلط دلار برهانیم.» او گفته : «باید ضمن گسترش تجارت در منطقه برپول خود تکیه کنیم و دلار آمریکا را از منطقه خارج کنیم.»
معاون حزب وطن در انتقاد از رفتارهای دولت اردوغان در سوریه گفت: «صادر کردن تروریست به کشورهای همسایه انتقاد دارد» او ادامه داد: این عمل در نهایت به سمت خود ما برگشته و ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
احمدی نژاد در این دیدار وقتی با الیف الهام اوغلو مسئول شاخه جوانان حزب وطن و جوان ترین نامزد مجلس ترکیه روبه‌رو شد و متوجه شد که سربازان آمریکایی بر سر او گونی کشیده و از او بازجویی کردند، خطاب به او گفت: «در اینجا نزدیکترین فرد به من تو هستی.  از اینجا به بعد با هم مبارزه خواهیم کرد.»
الهام اوغلو نیز در پاسخ گفت که قلب اصلی مبارزه با امپریالیسم در منطقه «ایران وترکیه است» که در آن «جوانان ضد امپریالیسم» حضور دارند. او گفت که امیدوار است این جوانان بتوانند با یکدیگر همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

 

 

احمدی نژاد پس از شنیدن صحبت‌های هیات ترک گفت: «برای مبارزه با امپریالیسم در منطقه نیاز است تا ایران و ترکیه در کنار کشورهای سوریه، عراق و آذربایجان مبارزه کنند.»
به اعتقاد احمدی‌نژاد «امروز آمریکا به طور جداگانه با ایران و ترکیه بازی به نحوی رفتاری می‌کنند.» او معتقد است که اگر «پروژه هفت کشور هفت دریا» به سرانجام برسد به هیچ کشوری نیاز نخواهیم داشت.»
احمدی نژاد همچنین نسبت به خطر ایجاد نفاق میان ایران و ترکیه توسط آمریکا هشدار داد: «آمریکا می‌گوید که در این منطقه زیبایی نیست. اما من میگویم در این منطقه زیبایی و مدنیت هست. اگر ما و ترکیه با هم متحد شویم قدرتمان افزایش پیدا می‌کند و اگر جدا شویم. این همکاری هر چقدر سریع‌تر صورت گیرد به اهدافمان نزدیکتر می شویم. اگر تاخیر کنیم آمریکا بین ما نفاق می‌اندازد.»

مواضع حزب وطن
از مخالفان سرسخت سیاست های اردوغان در منطقه به شمار می رود و بارها حمایت خود را از بشار اسد اعلام کرده؛پرینچک دبیر کل این حزب از ملی گرایان افراطی این کشور به شمار می رود و خط مشی چپگرایانه مائوئیستی و مواضع تند ملی گرایانه دارد و چندین بار به اتهام تلاش برای براندازی دستگیر شده است.دوغو آخرین بار سال 2008 به همراه 39 نفر از سوی پلیس ترکیه به اتهام تلاش برای ترورهای گسترده در این کشور دستگیر شد؛پلیس ترکیه گفته بود از این افراد مواد منفجره و سلاح کشف کرده است و همگی دارای سابقه مشاغل نظامی، حقوقی و مطبوعاتی در رده های بالا بوده اند.در اطلاعیه پلیس آمده بود:"این گروه مظنون به دست داشتن در ترور هراند دینک، روزنامه نگار ارمنی، آندرئا سانتورو، کشیش ایتالیایی و یکی از قضات بلندپایه دیوان عدالت اداری ترکیه اند و نقشه هایی نیز برای ترور افرادی همچون، اورهان پاموک، برنده ترکیه ای جایزه ادبیات نوبل، فهمی قورو، روزنامه نگار طرفدار دولت و سه فعال عمده کرد: لیلا زانا، عثمان بای دمیر و احمد ترک داشته اند."
سفر حزب پرینچک به تهران و دیدار با احمدی نژاد در حالی صورت می‌گیرد که آخرین جلسه‌ی دادگاه پرینچیک در لوزان سوئیس که او را به "نژادپرستی و در پیش گرفتن رفتارهای تبعیض آمیز” و "انکار نسل کشی ارامنه" و "حمایت از فعالیت های طلعت پاشا یکی از بانیان اصلی نسل کشی ارمنیان" مجرم شناخته بود، همین ماه پیش خاتمه یافت...
دیدار نمایندگان این حزب با احمدی نژاد در تهران در حالی صورت گرفت که چند روز قبل، ایران برای اولین بار به ارامنه اجازه داد تا در اعتراض به کشتار ارمنه در تهران تظاهرات باشکوه و پرتعدادی برگزار کنند.
این هیات قرار است در روزهای آینده با نمایندگانی از مجلس دیدار و گفت‌وگو کنند.

ارسال نظر

آخرین اخبار