پایگاه خبری 'اولکامیز' در گزارشی گرانی سوخت در گمرک اینچه برون و گلایه کامیونداران شهرستان مرزی آق قلا را بازتاب داد.

گله مندی رانندگان در شهر پُر از کامیون در گلستان

به گزارش گلستان 24، در این مطلب با عنوان 'گازوئیل 750 تومانی در اینچه برون' به قلم حامد دلیجه آمده است: آق قلا در استان گلستان در عرصه اقتصادی به شهر کامیون معروف است چرا که هزاران نفر در این راه مشغول فعالیت می باشند.

مسیر اکثر این کامیون ها کشورهای آسیای میانه ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان می باشد که با فروپاشی اتحاد شوروی و با به وجود آمدن کشورهای مستقل بازار جدیدی در مرزهای شمالی کشور گشوده شد.

رونق تجارت چمدانی و سپس آشنایی تجار محلی با بازار کشورهای آسیای میانه و نیاز مبرم این کشورها به کالای ایرانی، دسترسی آسان، قیمت پایین و کیفیت مطلوب اجناس ایرانی هر ساله متقاضیان زیادی در این کشورها پیدا می کرد و همچنین فرصت های شغلی فراوانی برای شهروندان گلستانی خصوصا مرزنشینان فراهم ساخت که دولتمردان استانی به جای پرداختن به مسائل جزئی و کم اهمیت؛ با تدبیر و برنامه ریزی و فراهم ساختن زیرساخت ها و حمایت از صادرکنندگان و دیگر صنایع وابسته به آن؛ از این فرصت استفاده نمایند که بیان و شرح این موضوع فعلا نظر نگارنده نیست. 

با توجه به گسترش روزافزون این بازار، برخی از سرمایه گذاران و مردم با خرید تریلی و کامیون سنگین چندین سال است در این حرفه مشغول می باشند و نقش بسزایی در صنعت حمل و نقل کشور و ایجاد اشتغال در استان ایفاء می کنند. به عبارتی از هر کامیون تریلی دو خانواده (در آق قلا) به طور مستقیم ارتزاق می کنند.

کامیونداران علیرغم رکود اقتصادی، تحریم ها، گرانی لوازم یدکی و هزینه های نگهداری کامیون و برخی مشکلات دیگر در کشور ترکمنستان به کار خود ادامه داده اند.

اما چند هفته ای است در گمرک اینچه برون (مرز استان گلستان با ترکمنستان) مابه التفاوت قیمت سوخت از صاحبان کامیون اخذ می شود این مبلغ برای هر کامیون ایرانی تقریبا چهار صد هزار تومان می باشد، به عبارتی به ازای هر لیتر سوخت 550 تومان از صاحب کامیون اخذ می شود؛ مبلغی که نه صادرکننده و نه صاحب کالا حاضر به پرداخت آن نیستند و در قبال آن نه کرایه ها افزایش پیدا می کند.(کرایه ها هم افزایش پیدا نمی کند)

استفاده از سوخت سوبسیددار برای انتقال کالا و یا ارائه خدمات به کشورهای دیگر قابل دفاع نیست؛ اما در این بین نباید در حق صاحبان کامیون اجحاف شود.

پقه راننده ای که هشت سال در خط کار می کند گفت 'اگر کرایه ها افزایش پیدا نکند و هزینه دریافتی بابت سوخت کماکان از جیب صاحب کامیون خارج شود ادامه فعالیت و حمل کالای صادراتی مقرون به صرفه نخواهد بود و ممکن است خیلی از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از چرخه حمل و نقل خارج کنند و عده زیادی از رانندگان سنگین بیکار خواهند شد'.

یلقی نیز که کامیوندار می باشد گفت 'قسط سنگین ماهانه به شرکت های لیزینگ و کمبود بار و گرانی لوازم یدکی و هزینه های سرسام آور نگهداری کامیون های چینی و دیگر مشکلات موجود کم بود این مشکل نیز به آن افزوده شد و هیچ ارگانی نیز به این موضوع رسیدگی نمی کند'.

قزل کامیوندار دیگر اظهار داشت که صادرکنندگان با محاسبه هزینه سوخت آن را باید از خریداران خارجی گرفته و به حساب خزانه واریز نمایند نه این که تمام هزینه ها و فشارها بر دوش صاحبان کامیون باشد. برنامه ریزان دنبال ساده ترین راه ممکن رفته اند و این بی عدالتی است.



* توضیح اینکه تفاوت درج قیمت گازوئیل در صدر و متن مطلب اولکامیز (550 و 750 تومانی) مربوط به این پایگاه خبری است.

ارسال نظر

آخرین اخبار