فرآیند ترخیص در بهزیستی بازنگری می‌شود

دختران پس از سن 18 سالگی و تا زمان ازدواج موردحمایت بهزیستی هستند و تنها تقسیم‌بندی آن‌ها تغییر می‌کند؛ به این معنا که دیگر در آن مرکز و بر اساس طبقه‌بندی سنی نگهداری نمی‌شوند، بلکه در یک بخش جدا زندگی مستقل خود را با حمایت و نظارت بهزیستی آغاز می‌کنند. برای پسران نیز پس از 18 سالگی خانه‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا از زندگی نیمه‌مستقل به مستقل برسند.

 پیمایش افراد کارتن‌خواب تهران در دستور کار سازمان بهزیستی
به گزارش گلستان 24، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر این‌که آمار دقیق و مطالعاتی دال بر این‌که بیش‌ترین افراد کارتن‌خواب شهر تهران را افراد تحت پوشش بهزیستی تشکیل داده است وجود ندارد، گفت: البته ممکن است در میان افراد کارتن‌خواب نیز این افراد وجود داشته باشد. سازمان بهزیستی پیمایش افراد کارتن‌خواب تهران را از منظر دموگرافیک در دستور کار خود قرار داده است تا بیوگرافی این افراد را بررسی کند.
کارتن‌خواب تهران
 
دکتر حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، سن ترخیص کودکان از بهزیستی را 18 سال اعلام کرد و افزود: دختران پس از سن 18 سالگی و تا زمان ازدواج موردحمایت بهزیستی هستند و تنها تقسیم‌بندی آن‌ها تغییر می‌کند؛ به این معنا که دیگر در آن مرکز و بر اساس طبقه‌بندی سنی نگهداری نمی‌شوند، بلکه در یک بخش جدا زندگی مستقل خود را با حمایت و نظارت بهزیستی آغاز می‌کنند. برای پسران نیز پس از 18 سالگی خانه‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا از زندگی نیمه‌مستقل به مستقل برسند.
 
وی گفت: ما معتقدیم کودکان باید در بهزیستی مانند سایر خانواده‌ها توانمند شده و پس از کسب برخی از مهارت‌ها مستقل شوند. فرآیند توانمندسازی نیز بایستی از سنین ابتدایی آغاز شود. آن دسته از کودکانی که می‌خواهند ترخیص شوند، به‌صورت آزمایشی 6 ماه تا یک سال در خانه‌هایی زندگی می‌کنند تا مهارت و توانایی آن‌ها برای داشتن یک زندگی مستقل ارزیابی شود.
 
ضرورت حفظ ارتباط بهزیستی با مددجو پس از استقلال و ترخیص
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر لزوم حفظ ارتباط افراد ترخیص‌شده با سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی باید مانند یک خانواده پس از استقلال کودکان، ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کند؛ چراکه ممکن است پس از گذشت چند سال مشکلاتی برای این افراد به‌وجود آید و بهزیستی باید به‌عنوان سرپرست و خانواده، با آگاهی از مشکل فرزندش برای حل آن کمک کند.
 
استخدام مددجویان بهزیستی از طریق رایزنی با سازمان فنی‌وحرفه‌ای
با بیان این‌که پس از سن 18 سالگی کمک‌هزینه ازدواج و هزینه تحصیل کودکان توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بحث استخدام افراد تحت حمایت بهزیستی نگاه ویژه‌ای دارد. برای این مهم، با سازمان فنی‌وحرفه‌ای صحبت شده و لیست کودکان در شرف ترخیص به این سازمان اعلام می‌شود تا مباحث مربوط به آموزش‌های حرفه‌ای و استخدام آن‌ها از این کانال پیگیری و حل شود.
 
حمایت‌های خوب خیرین و انجام خدمات مددکاری بهزیستی
وی آموزش تمام مربیان مراکز شبه‌خانواده در بهزیستی و خیریه‌ها را یکی از برنامه‌های مهم امسال بهزیستی عنوان کرد و افزود: سرپرستی بسیاری از کودکان بر عهده خیرین است که حمایت‌های بسیار خوبی از آن‌ها می‌شود. ترخیص این کودکان نیز بر عهده این خیریه‌ها است. در واقع سازمان بهزیستی اختیار را به خیریه‌ها تفویض کرده است، ولی پیگیری‌ها و خدمات مددکاری خود را نسبت به این کودکان انجام می‌دهد. هم‌چنین تربیت مربیان تمامی رده‌های سنی در خیریه‌ها و مراکز بهزیستی در دستور کار است.
 
وجود نواقصی در فرآیند ترخیص مددجویان بهزیستی 
مسعودی‌فرید تصریح کرد: سرپرستی و نگهداری بسیاری از کودکان توسط خیریه‌ها انجام می‌شود، لذا ترخیص آن‌ها توسط این مراکز است. ادامه ارتباط با این افراد پس از ترخیص نیز ادامه دارد. البته باید پذیرفت این فرآیند بی‌نقص نیست و قطعاً مشکلاتی در این بخش وجود دارد و بازنگری شرایط ترخیص و توانمندسازی کودکان نیز به این منظور انجام می‌شود.
 
فرآیند ترخیص در بهزیستی بازنگری می‌شود
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به‌ضرورت بازبینی فرآیند ترخیص گفت: از سال گذشته در هر یک از دفاتر سازمان بهزیستی کمیته‌های تخصصی دایر شد. در دفتر شبه‌خانواده سازمان بهزیستی این کمیته با حضور مددکاران اجتماعی و چند تن از اساتید تشکیل شد و یکی از موضوعات مهم، بازنگری فرآیند ترخیص کودکان در این کمیته است تا اصلاحات لازم مشخص شود.
 
نتایج بازنگری اواخر خرداد مشخص می‌شود
مسعودی‌فرید با بیان این‌که خروجی این بازنگری به‌زودی مشخص می‌شود، اظهار داشت: اکثر اطلاعات افراد ترخیص‌شده سال گذشته مانند اینکه این افراد در حال حاضر کجا بوده و به چه‌کاری مشغول‌اند، جمع‌آوری‌شده است و اواخر خردادماه نتایج کار این کمیته مشخص می‌شود.
 
آماری مستند از حضور مددجویان بهزیستی در میان افراد کارتن‌خواب تهران وجود ندارد/ پیمایش افراد کارتن‌خواب تهران در دستور کار سازمان بهزیستی
وی با تأکید بر این‌که آمار دقیق و مطالعاتی دال بر این‌که بیش‌ترین افراد کارتن‌خواب شهر تهران را افراد تحت پوشش بهزیستی تشکیل داده است وجود ندارد، گفت: البته ممکن است در میان افراد کارتن‌خواب نیز این افراد وجود داشته باشد. سازمان بهزیستی پیمایش افراد کارتن‌خواب تهران را از منظر دموگرافیک در دستور کار خود قرار داده است تا بیوگرافی این افراد را بررسی کند.
 
به گزارش مهرخانه، لازم به ذکر است چندی پیش فاطمه دانشور؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیته اجتماعی این شورا در گفتگو با مهرخانه بخشی از دلایل افزایش افراد کارتن‌خواب را مربوط به سازمان بهزیستی کشور دانسته و گفته بود: خدماتی که این سازمان به جامعه تحت پوشش خود ارائه می‌کند نیاز به بازتعریف دارد. در آمار افراد کارتن‌خواب، بسیاری از کودکان تحت پوشش بهزیستی دیده می‌شوند؛ کودکانی که تا 18 سالگی تحت سرپرستی سازمان بهزیستی بوده‌اند و پس از خارج‌شدن از پوشش این سازمان به دلیل عدم توانایی در تأمین معیشت و حمایت از سوی بهزیستی کارتن‌خواب می‌شوند.

ارسال نظر

آخرین اخبار