از مفاخر شهرستان بندرگز؛

بانو سکینه پری اولین زن جراح و سرطان شناس ایران که در شهرستان بندرگز به خاک سپرده شده است.

اولین زن جراح ایران در بندرگز !/ عکس

بخ گزارش گلستان 24، بانو سکینه پری در سال 1283 شمسی در شهرهمدان چشم به جهان گشود. مادرش ریحانه از ارامنه ایران بود و پدرش نصرالله همدانی نام داشتوی تحصیلاتش در رشته پزشکی را در شوروی سابق به پایان برد و در سال 1312 در سن 31 سالگی در رشته جراحی و سرطان شناسی تخصص گرفت.

بانو سکینه پری به مدت پنج سال در بیمارستانهای شوروی به کار طبابت پرداخت. پدر و مادر دکتر سکینه پری در یک زمان از دنیا رفتند. پس از این اتفاق وی به دلیل علاقه اش به ایران به همراه تنها خواهرش رهسپار ایران شد. بانو سکینه پری در بازگشت به ایران در آزمونی برای گرفتن اجازه طبابت شرکت کرد و در سال 1313 شمسی اجازه کار گرفت. آشنایی او به زبان ترکی سبب شد پیشنهاد شرکت شیلات برای کار در شهر" قره سو" را بپذیرد. وی مدت چهارده سال در این شهر زندگی کرد و در همان جا ازدواج کرد. گفته میشود پس از چهار سال زندگی مشترک طلاق گرفت و سرانجام بندرگز را برای سکونت انتخاب و به آن شهر نقل مکان کرد.

دکتر سکینه پری در بندرگز وگرگان با دایر کردن مطب به طبابت پرداخت. کمک ویاری به مستمندان وافراد بی بضاعت را همیشه ودرطول عمرش داشت. وی در طول حیاتش خدمات ارزنده ای را به هموطنانش ارائه کرد. مزار این بانوی بزرگوار در شهر بندرگز و در آرامستان این شهر می باشد.

روحش شاد و یاد و خاطره اش گرامی باد.

 

sekinehpari23832232

sekinehpari23832231

sekinehpari23832233

sekinehpari23832234

ارسال نظر

آخرین اخبار