امروزه نام و آوازه استاد دکتر مجید تکه و خانواده هنرمند وی، نه‌تنها در استان گلستان، بلکه کشور‌های هم‌جوار را نیز فراگرفته است.

گفت‌وگو  با دوتار نواز ترکمنی

به گزارش گلستان 24، استاد مجید تکه دوتار نواز 55 ساله ترکمنی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: "تکه" از قبایل معروف و کهن ترکمنی است و هنرمندان زیادی در خود پرورش داده است. دوتار و کمانچه سازهایی هستند که ترکمانان در نواختن آنان به‌صورت سنتی، مهارت زیادی دارند و من نیز این سازهای را به‌صورت گوشی و سینه‌به‌سینه از خانواده فراگرفته‌ام.

به گفته این استاد نوازنده سازهای ترکمنی، مادرش نوازنده زنبورک بوده و دایی‌های وی نیز همه در نواختن ساز متبحر بوده‌اند.‌

وی گفت: از 7 سالگی تک‌نوازی را نزد افراد خانواده آموزش‌دیده‌ام و از سال 52 نیز نواختن موسیقی در گروه را تجربه کرده‌ام.

حرفه‌ی اصلی من داروسازی است و تحصیلات ابتدایی خود را در گنبدکاووس، دبیرستان را در تهران و دانشگاهی خود در قطع دکترای داروسازی را در کشور ترکیه گذرانده‌ام.

استاد تکه در پاسخ به این سؤال که آیا هنر موسیقی در خانواده شما ارثی ‌است گفت: پدرم علاقه زیادی به دوتار داشت، حتی به گفته یکی از دوستان پدرم (که مرحوم شده) او بخشی خوبی بوده است.

برادر کوچکم به نام حمید، نوازنده خوبی بود که متأسفانه عمرش طولانی نشد. خواهرم هم دوتار می‌نوازد. فرزندانم نیز همه توانایی نواختن دوتار را دارند.

وی در خصوص عناوین کسب‌شده خود در موسیقی گفت: سال 1364 برای نخستین بار در جشنواره موسیقی دهه فجر تهران شرکت کردم و گروه ما به مقام نخست رسید و من نیز به‌عنوان بهترین نوازنده دوتار انتخاب شدم. از سال 70 به‌طور مرتب، تا اواخر دهه هشتاد در جشنواره تهران شرکت کردیم و مقام اول را داشتیم.

استاد تکه در خصوص وضعیت موسیقی استان گلستان گفت: علا‌قه‌مندان این هنر در استان زیاد هستند و پیشرفت خوبی دارند و موسیقی سنتی و بومی در حال رونق گرفتن است.

استاد تکه متولد 1339 است.

nilkooh123 0

nilkooh123 0

nilkooh123 0

nilkooh123 0

 

ارسال نظر

آخرین اخبار