دکتر طیبه اسماعیلی:

از آنجاکه پنی‌سیلین حالت سوسپانسیون داشته، بسیار رقیق است و حجم بالایی دارد، هنگام تزریق دردناک بوده و بیمار درد زیادی را تحمل می‌کند.

چرا پنی‌سیلین دردناک است؟

یک پزشک داروساز گفت: از آنجاکه پنی‌سیلین حالت سوسپانسیون داشته، بسیار رقیق است و حجم بالایی دارد، هنگام تزریق دردناک بوده و بیمار درد زیادی را تحمل می‌کند.

دکتر طیبه اسماعیلی اظهار کرد: پنی‌سیلین هم مانند هر دارو یا ماده غذایی دیگر ممکن است در برخی از افراد حساسیت ایجاد کند و منجر به واکنش بدن شود. سیستم ایمنی بدن برخی افراد نسبت به ماده پنی‌سیلین حساس‌تر بوده و تاکنون علت قانع کننده‌ای برای آن یافت نشده است.

 

اسماعیلی تصریح کرد: اگر برای نخستین بار است که می‌خواهید پنی‌سیلین تزریق کنید، حتما باید قبل از تزریق، روی ساعد دست تست شود تا در صورت بروز علائم حساسیت از ادامه تزریق خودداری شود. تزریق پنی‌سیلین در افرادی که به این دارو حساسیت دارند، ممکن است با طیف گسترده‌ای از علائم همراه باشد. البته میزان و نوع علائم به شدت واکنش بدن و حساسیت به دارو بستگی دارد.

 

وی اظهار کرد: علائمی که بر اثر حساسیت به پنی‌سیلین پدیدار می‌شود با توجه به شدت حساسیت و نوع افراد شامل کاهش شدید فشار خون، علائم تستی، قرمزی دست، ضایعات جلدی، عوارض پوستی مانند کهیر و اگزما و همچنین در برخی موارد اسپاسم راه هوایی است. به همین دلیل تست پنی‌سیلین در حجم بسیار کم تزریق می‌شود، اما گاهی گفته شده که همین حجم کم هم ممکن است مشکل‌آفرین باشد.

 

اسماعیلی یادآور شد: در بیمارانی که مشخص شود به پنی‌سیلین حساسیت دارند با توجه به نوع عفونت، پزشک معالج داروی جایگزین تجویز می‌کند.

ارسال نظر

آخرین اخبار