تأکید معاون اول رییس جمهور بر تدوین طرح جامع تامین آب استان های شمالی، مشترکین گلستانی 2.5 درصد مصرف آب کل کشور را دارند، تجلیل از خدمات جوانان هلال احمر با حضور آیت اله نورمفیدی، کمک 4.5 میلیارد ریالی حامیان به ایتام گلستانی، کاهش چشمگیر ساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان و رد رشوه 49 میلیون ریالی از عناوین خبری روز سه شنبه ایرنا مرکز گلستان است.

نگاهی به اخبار گوناگون استان گلستان

به گزارش گلستان 24، معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای عالی آب به برخی اختلاف نظرها در خصوص ناسازگاری طرح های آبرسانی با مسائل زیست محیطی در استان های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: باید طرحی جامع برای تامین آب در استان های شمالی و رفع دغدغه مردم و کشاورزان این مناطق تدوین شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری به گزارش وزارت نیرو مبنی بر نگرانی در مورد تامین آب استان های شمالی کشور اشاره کرد و افزود: این که در استان های شمالی و پربارش کشور نیز مانند استان های جنوبی و محروم دغدغه تامین آب داشته باشیم اتفاق خوبی نیست و ایجاب می کند با مطالعه دقیق و مدیریت صحیح برای برون رفت از این شرایط اقدام شود. 

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اختلاف نظر میان وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست برای ادامه برخی طرح های آبرسانی در استان های شمالی کشور، بر ضرورت مطالعه دقیق و تشکیل جلسه ای برای جمع بندی مسائل و دستیابی به توافقی مشترک برای انطباق دادن این طرح ها با مسائل زیست محیطی تاکید کرد. 

جهانگیری با جمع بندی پیشنهادات مطرح شده در جلسه، ارتقاء بهره وری آب، استفاده از پسآب فاضلاب ها، ساخت سدهای لاستیکی و کوچک، استفاده از روش های سنتی موجود نظیر آب بندها و ضرورت انجام آمایش سرزمین در مناطق شمالی کشور را مورد تاکید قرار داد. 

وی افزود: هر یک از این مسائل می تواند نقش مهمی در مدیریت تولید و مصرف آب داشته باشد و لازم است وزارت نیرو و دستگاه های مرتبط، به این نکات در تدوین طرح جامع تامین آب برای استان های شمالی کشور توجه ویژه ای داشته باشند. 



*** 

مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی و خدمات مشترکین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: مشترکین آب و فاضلاب روستایی و شهری در گلستان 2.5 درصد مصرف آب را در کل کشور دارند. 

معصومه آذرگون در همایش برون سپاری خدمات به دفاتر ICT روستایی و پیشخوان دولت با بیان این که 75 درصد خدمات در بخش آب و فاضلاب شهری در کل کشور به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده و احساس رضایت مندی در بین مشترکین وجود داشته است گفت: امیدواریم با واگذاری این خدمات در دفاترICT روستایی بتوانیم رضایت مشترکین روستایی را نیز جلب کنیم. 

وی بیان این که شرکت آب و فاضلاب در کشور 25 میلیون مشترک دارد ادامه داد: از این تعداد 207 هزار مشترک روستایی و 260 هزار مشترک شهری در استان گلستان هستند که دو درصد کل مشترکین کشور را شامل می شوند. 

آذرگون با اشاره به این که متوسط مصرف آب در هر واحد مسکونی 16 تا 20 مترمکعب در ماه است گفت: 63 درصد مشترکین در آب و فاضلاب روستایی قبوض کمتر از 2 هزار تومان دارند. 

وی افزود : تعرفه های آب بسیار پایین است زیرا هزینه آب بهاء در قبوض روستایی 15 درصد و در قبوض شهری 30 درصد قیمت تمام شده است. 

مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی و خدمات مشترکین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: میانگین پرداخت قبوض به صورت غیرحضوری در کشور برای شرکت های آب و فاضلاب روستایی 53 درصد است و در استان گلستان 42 درصد مشترکین روستایی به صورت غیرحضوری قبوض خود را پرداخت می کنند. 



*** 

نماینده ولی فقیه در گلستان در آیین تجلیل از خدمات جوانان، نجاتگران و داوطلبان طرح نوروزی 94 جمعیت هلال احمر استان گفت: حضور و فعالیت 90 هزار نیروی داوطلب در جمعیت هلال احمر گلستان بسیار خوب و ارزشمند است. 

آیت اله سیدکاظم نورمفیدی با بیان حدیثی از امام علی (ع) که می فرماید 'ارزش انسان به کارهای زیبایی است که انجام می دهد' اظهار کرد: عده ای تمام توجه خود را در رسیدن به مادیات قرار می دهند اما بعضی از قفس خودبینی و خودخواهی خارج می شوند و تمام یا بخشی از عمر خود را وقف خدمت رسانی به انسان ها می کنند. 



*** 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان از کمک چهار میلیارد و 557 میلیون ریالی حامیان خیر در فروردین امسال به ایتام و مددجویان مشمول طرح محسنین خبر داد. 

ابراهیم باغبانی با اشاره به این که بیش از 17 هزار و 909 حامی در قالب طرح اکرام ایتام با این نهاد همکاری دارند، افزود: این حامیان سرپرستی هفت هزار و 599 یتیم و مددجوی مشمول طرح محسنین را بر عهده گرفته اند. 

وی با بیان این که طرح اکرام ایتام به منظور بهره مندی بیشتر ایتام و استفاده از ظرفیت خیرین و حامیان اجرایی می شود خاطرنشان کرد: در قالب این طرح حامیان و خیرین با مراجعه به سایت اینترنتی امداد و یا دفاتر کمیته امداد نسبت به قبول کفالت ایتام اقدام می کنند. 



*** 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان بالا بودن تعرفه های گمرکی را یکی از عوامل مؤثر قاچاق کالا در کشور دانست و گفت: سودآوری بالای قاچاق کالا، کیفیت پایین و قیمت بالای برخی کالاهای مشابه تولید داخل و محرومیت و عدم اشتغال جوانان در نواحی مرزی نیز از دیگر عوامل مهم در انجام قاچاق کالا و ارز در کشور است. 

علی اصغر طهماسبی در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سال جاری اظهار کرد: قاچاق کالا و ارز از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیالتی کشور را کاهش داده و از سوی دیگر سبب خروج بی حاصل ارز، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات صنعتی داخلی می شود. 

رییس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز گلستان ادامه داد: خوشبختانه ما در استان مبادی ورودی و خروجی قاچاق کالا همانند برخی از استان های مرزی نداریم و این موضوع در گلستان بیشتر در بحث عرضه مطرح است و نیاز به کار فرهنگی و فرهنگ سازی بیشتری دارد. 

طهماسبی افزود: طبق بررسی های به عمل آمده بیشترین کالای قاچاق مصرفی در گلستان از تهران به این استان می آید که باید در حوزه نظارت و بازرسی ها دقت عمل بیشتری صورت گیرد. 



*** 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در اولین جلسه کارگروه ساماندهی اتباع بیگانه استان در سال 94 گفت: اهمیت برگزاری جلسات این کارگروه به این دلیل است که بالاترین مرجع تصمیم گیری استانی در حوزه اتباع خارجی است و مصوبات آن در صورت تأیید در کارگروه دائمی کشور قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد. 

علی اصغر طهماسبی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مؤلفه های امنیتی نظیر مرز، قومیت و مذهب در استان گلستان، به طور طبیعی موضوع اتباع خارجی در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به نگاه ویژه دارد. 

وی هدف از تشکیل جلسات کارگروه اتباع را بالا بردن ضریب حساسیت مسئولین در حوزه اتباع خارجی دانست و افزود: باید این حساسیت به مبادی محلی و اجرایی به ویژه دهیاران و پایگاه های بسیج در شهرها و روستاها تسرّی یابد. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار تصریح کرد: نهادینه نمودن ارائه اطلاعات، آمار و تحرکات اتباع و مهاجرین خارجی توسط مبادی محلی و برخورد با اتباع متخلف از طریق مجاری قانونی از مواردی است که باید مورد اهتمام جدی مسئولان شهرستان های استان قرار داشته باشد. 



*** 

در نشستی از زن مدیر سرپرست خانوار که در دوازهمین جشنواره ملی امتنان از زنان کارگر و سرپرست خانوار موفق به کسب عنوان برتر شد تجلیل به عمل آمد. 

ابوالفضل تیرانداز مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان در این نشست گفت: نرخ برخورداری بانوان استان از آموزش های مهارتی از 21 درصد در سال 91 به 31 درصد در پایان سال 93 رسیده است. 

فائزه عبدالهی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده گلستان نیز رشدیافتگی جوامع را منوط به افزایش زنان مهارت آموخته در کنار مردان دانست و گفت: به دلیل وجود زنان بی سرپرست، بدسرپرست و ... همیشه نیاز به آموزش فنی و حرفه ای داریم. 

در این مراسم از کلثوم جزی مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد طراحی و دوخت نگار به عنوان مدیر زن سرپرست خانوار منتخب ملی در دوازدهمین جشنواره امتنان از زنان کارگر و سرپرست خانوار تجلیل شد. 



*** 

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان در کارگروه تخصصی پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز از کاهش چشمگیر ساخت و سازهای غیرمجاز در استان در ماه های اخیر خبر داد و گفت: کاهش ساخت و سازها به معنای تعطیلی کمیته پیشگیری نیست بلکه همچنان تقویت این کمیته در دستور کار قرار دارد. 

رسول حسام با بیان این که افزایش محدوده شهرها و روستاهای استان باید متناسب با هر روستا، نرخ رشد و ... اتفاق بیفتد ادامه داد: یکی از چالش های جدی در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز الحاق بافت های بدون ضابطه و تشدید فعالیت های دستگاه های خدمات رسان است که باید با هماهنگی و همدلی کلیه دستگاه ها مدیریت شود. 

وی متذکر شد: بنگاه های معاملاتی غیرمجاز در روستاها و حواشی روستاها شکل گرفته اند که باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت مدیریت شوند و مطالعات سایت های مناطق تفرجی استان انجام و برنامه ریزی ها در این حوزه مدیریت و اعمال شود. 



*** 

فرمانده انتظامی گلستان از قبول نکردن رشوه 49 میلیون ریالی جاعل اسناد توسط ماموران پلیس امنیت عمومی رامیان خبر داد و گفت: ماموران روز گذشته در پی یک کار اطلاعاتی و پلیسی موفق به کشف 12 جلد اسناد هویتی جعلی از یک تبعه بیگانه شدند. 

سردار سیدمحمود میرفیضی اظهار کرد: متهم که با ترفندی خاص موفق به اخذ شناسنامه، کارت ملی و دیگر اسناد هویتی جعلی برای خود و فرزندان خود نیز شده بود توسط ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان شناسایی و دستگیر شد. 

وی افزود: متهم برای فرار از مجازات قانونی و تطمیع ماموران به آنان پیشنهاد 49 میلیون ریال رشوه را کرد که با امتناع ماموران صدیق و وظیفه شناس رو به رو شد. 

مبلغ مورد نظر توسط ماموران صورتجلسه و متهم پس از دستگیری برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد. 



*** 

ستاد فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور، از اماکن و واحدهای تحت پوشش یگان حفاظت میراث فرهنگی گلستان بازدید کرد. 

سرهنگ ملکی سرپرست تیم بازرسی ستاد و تیم همراه، از اماکن و واحدهای تحت پوشش یگان حفاظت میراث فرهنگی گلستان از جمله موزه ها و محوطه های تاریخی و باستانی گلستان بازدید به عمل آوردند. 



*** 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان از افتتاح خانه سلامت و امید و مرکز فیزیوتراپی این جمعیت در بندرترکمن خبر داد و گفت: مردم این شهرستان به منظور مشارکت در ساخت این دو پروژه در مجموع مبلغ یک میلیارد ریال کمک کرده اند. 

مجتبی اکبری اظهار کرد: برای ساخت این مرکز با زیربنای 300 مترمربع مبلغ 500 میلیون ریال از سوی جمعیت به منظور تجهیز امکانات گرمایشی و سرمایشی تخصیص داده شد. 

وی ادامه داد: هدف از ساخت خانه سلامت، پیشگیری و آموزش در بحث سرطان است و در این مرکز تست های ویزیت قند و فشار خون به صورت رایگان انجام می شود و همچنین در خانه سلامت و امید بندرترکمن پزشکان و متخصصین به صورت رایگان و داوطلبانه به مردم خدمت می دهند. 



*** 

مدیر دفتر مشارکت های مردمی حساب 100 بنیاد مسکن گلستان از کمک 112 میلیون ریالی خیرین استان در فروردین سال جاری به این حساب خبر داد. 

سیدمحسن قریشی اظهار کرد: در این ماه همکاران بنیاد مسکن استان با بیش از 42 میلیون ریال بیشترین کمک را به حساب 100 داشته اند. 

وی افزود: در شهرستان ها نیز خیرین گنبدکاووس با 26 میلیون ریال، آزادشهر با 14 میلیون ریال و مراوه تپه با هفت میلیون ریال بیشترین کمک ها را به این حساب داشته اند. 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار