تقریبا یک ماه از تعلیق «بلاگفا» پربازدیدترین وبگاه ایرانی می‌گذرد. طبق وعده مسئولان سایت، این مشکل باید ظرف مدت چند روز برطرف می‌شد؛ اما این اتفاق نیفتاد؛ ولی ماجرا از چه قرار است؟

عمر «بلاگفا» تمام شد؟

به گزارش گلستان 24، «بلاگفا» پربازدیدترین وبگاه ایرانی به زبان فارسی است که در آذرماه سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرد. این وبگاه که سومین سایت اینترنتی ایران به شمار می رود، رتبه ۲۲۳ جهان در سایت الکسا را در اختیار دارد. سرورهای این وبگاه که در کانادا میزبانی می‌شود، از روز پنجشنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه به خاطر انتقال تعدادی از آن‌ها از دسترس خارج شد. در اثر این اتفاق، هیچ یک از کاربران نتوانستند به بخش مدیریتی وبلاگ های خود وارد شوند. تیم مدیریت این سایت در صفحه اصلی، آورده است: «کاربران محترم و همراهان عزیز سایت، نیاز به تغییر مکان سرورهای سایت بود که این کار در اواخر هفته پیش آغاز شد؛ اما متاسفانه این انتقال طبق برنامه پیش نرفت و در این بین به سخت افزارهای مهم سایت آسیب جدی رسیده است. برطرف کردن مشکل نیاز به چند روزی وقت دارد و احتمالا اینکار تا ابتدای هفته جاری (هفته آخر اردیبهشت ماه) بطول خواهد انجامید و امیدواریم پس از آن خدمات سایت بصورت عادی ادامه پیدا کند. عمیقاً از آنچه پیش آمده متاسفیم. از صبر و شکیبایی شما متشکریم.» 

screenshot-www-blogfa-com-2015-05-10-14-31-321.jpg

علیرضا شیرازی : ۵روزه تمام مشکلات حل می‌شود!

توضیحات مالک این وبگاه یعنی «علیرضا شیرازی» هم در توجیه این مشکلات جالب است. وی قبلا گفته بود که این مشکلات نهایتا تا پنج روز دیگر برطرف می‌شود: «مشکلات سخت افزاری برای سرورهایمان در کانادا پیش آمده، که طی اعلام تیم پشتیبانی تا ۴ روز این مشکلات برطرف می گردد و با در نظر گرفتن کپی دیتاهای سایت و کارهای دیگر، می توان گفت این مشکل طی ۵ روز حل می شود.»
مدیر سایت بلاگفا درباره اینکه «چرا سرورهای سایت را به ایران منتقل نمی نمایید؟» هم گفت: «چرا باید این کار را بکنیم؟ در صورت انتقال سرورها به ایران فقط ممکن است سرعت اتصال برخی از کاربران به سایت بهتر شود. در کشورمان قوانین روشنی برای ارائه خدمات دیتاسنترها و سرورهای اختصاصی وجود ندارد. من خودم کاربر برخی از سرورهای داخلی هستم و باید بگویم برخی از دیتاسنترهای ایرانی، ارتباطشان با شبکه داخلی و ملی قطع است چه برسد به ارتباط با خارج از کشور.در ضمن باید گفت سرورهای اختصاصی خارج از کشور، بسیار ارزان‌تر و به صرفه تر از نمونه های داخلی است.»
 طبق این سخن شیرازی، وبلاگ‌های کاربران می‌بایست تا روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در اختیار تمام کاربران و مخاطبین قرار می‌گرفت.

پنجم خرداد تاریخ نهایی حل مشکلات بلاگفا بود!

اما با تمام این توضیحات باز هم مشکل این سایت برطرف نشد و حل نهایی آن به تاریخ پنجم خردادماه موکول شد و  با گذشتن این تاریخ هم کاربران دیگر از بازگشت اطلاعات خود ناامید شدند تا اینکه امروز «بلاگفا» به ارائه توضیحاتی درباره مشکلات این سایت پرداخت. در این توضیحات طبق آنچه بیشتر مخاطبان بلاگفا تصور می‌کنند، احتمال  بازگشت کامل اطلاعات کاربران اندک است: «ما امیدوار هستیم که در نهایت مشکل برطرف و اطلاعات بروز بانک اطلاعاتی در اختیار ما قرار گیرد. لازم به ذکر است که ما بیش از ۶۰ درصد بانک اطلاعاتی را بصورت سالم در اختیار داریم و از آنچه باقی مانده بازگردانی ۹۲% نیز تاکنون صورت گرفته است و به نوعی به بازگردانی اطلاعات بروز سایت خوش بین هستیم. اما اگر تمام روند و کارهای صورت گرفته شکست خورد ما نسخه دیگری از نسخه پشتیبان سالیانه سایت را نیز داریم که مربوط سال میلادی قبل است و امکان بازگردانی کامل آن وجود دارد هرچند در این صورت اطلاعات سایت به ماهها قبل بازخواهد گشت و این چیزی نیست که مورد علاقه ما باشد. تمام تمرکز و تلاش ما و با صرف هر هزینه ممکن این است که اطلاعات تا آخرین ثانیه ای که سرورهای سایت خاموش شدند بازگردد و دلیل صبر و عدم فعال سازی کامل سایت نیز تاکنون همین بوده است.» 

آیا می‌توان از بلاگفا شکایت کرد؟

با در دسترس نبودن اطلاعات کاربران و احتمال نابودی بخشی از آن‌ها سوالی که برای بسیاری از این کاربران مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان از این وبگاه شکایت کرد و چگونه؟ این امر را هم باید در قوانین این سایت در هنگام ثبت‌نام جست‌وجو کرد. در بندهای قوانین بلاگفا آمده است: 
«۱. مدیریت سایت ضمن دفاع از آزادی بیان و قلم از کاربران خود می خواهد تا شرایط و قوانین کشور ایران و کانادا را نیز در نظر داشته باشند تا از این جهت برای وب سایت و یا وبلاگ نویسنده مشکلی به وجود نیاید.
۲. بلاگفا یک سایت خصوصی است و ممکن است جهت تامین نیازهای مالی خود اقدام به نمایش آگهی در وبلاگ‌ها کند.
۳. اطلاعات خصوصی کاربران و همچنین ایمیلهای ایشان نزد سایت محفوظ است و در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار نخواهد گرفت.
۴. وبلاگ‌هایی که اقدام به انشار تصاویر یا مطالب مستهجن  کنند و  یا به مقامات ایران ، ادیان و اقوام و نژادها توهین کنند  مسدود خواهند شد.
۵. وبلاگ کاربرانی که به هر شکلی (مانند صرف بیهوده منابع سایت ،هک، حذف آگهی و…) منافع مالی یا امنیت سایت را دچار خطر کنند  مسدود خواهد شد.
۶. در جهت حفط منابع سایت و همچنین جلوگیری از سوء استفاده  وبلاگ‌های آزمایشی و وبلاگهای غیر فعال و  بدون محتوا حذف خواهد شد.»

 طبق این قوانینِ یک طرفه و همچنین با توجه رایگان بودن خدمات این وبگاه به نظر می‌رسد کاربران این سایت موفق به شکایت از آن نخواهند شد.
کاربران این وبگاه که خواهان ادامه فعالیت خود هستند، می‌توانند از دیگر سایت‌ها برای فعالیت‌های خود استفاده کنند. بیان، پرشین بلاگ و سایر وبگاه‌ها گزینه‌های مناسبی برای این افراد هستند؛ به شرطی که این کاربران پیش از عضو شدن در این وبلاگ‌ها قوانین آن را به طور کامل مطالعه کنند!

مهر

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار