با پایان انتخابات ۲۸خرداد و معرفی رئیس جمهور منتخب ،در محافل غیررسمی گمانه زنی هایی در خصوص گزینه های احتمالی استاندار گلستان مطرح شده و می گردد و افراد بسیاری بدنبال رایزنی های داخل و خارج استان هستند.

شعاع های قدرت در گلستان و عوارض آن / استاندار آینده و مبارزه گام دومی با فساد

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر حسن بیارجمندی طی یادداشتی نوشت: نگارنده با احترام به همه افراد یاد شده و بدون ورود مصداقی و این دست اقدامات زودهنگام! تمایل دارم به تحلیل و نقد پدیده ای نامیمون پیرامون قدرت در این استان بپردازم که هم بر تعیین استاندار جدید بشدت سایه افکنده است و هم در ترسیم وضعیت چهار سال آینده استان بسیار تاثیرگذار است و اگر در دولت جدید بدان توجه نشود نه تنها در گلستان بلکه در دیگر استان ها آنان را با چالش های جدی مواجه خواهند نمود.

 البته آیت الله رئیسی در طول دوران خدمت پرافتخار توام با سلامت و پاک دستی اش بخوبی شعاع های قدرت را شناخته و با شکستن آنها و باز کردن شعاع خدمت و خدمتگزاری تجربه جدیدی را برای مدیریت عالی کشور ارائه نموده است که بطور خاص همگان در قوه قضائیه شاهد آن بودند.

همچنانکه رئیس جمهور منتخب نیز اخیرا در دیدار وزیر اطلاعات و معاونین وزارت اطلاعات به درستی و دقت تمام بر نقش مهم این مجموعه برای شناسایی و ریشه کنی بسترهای فسادزا در کشور تاکید کردند .

البته کسانی که سبک مدیریت عالی آیت الله رئیسی را بالاخص در مبارزه با فساد  از نزدیک شاهد و یا گزارش های رسمی آن را مطالعه کرده اند بخوبی می دانند که ابراهیم؛  بت شعاع های قدرت را در هر موقعیت و با وجود هر جایگاه و انتسابی در هم شکسته است و همین ویژگی ممتاز و برجسته مدیریتی اوست که می بایست مورد توجه و الگوی مدیران قرار بگیرد.

در استان گلستان هم چندان نیاز به این ریشه یابی ها و ریشه شناسی ها نیست .گرگان و دشت دیروز و استان گلستان امروز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از  ساختار قدرت پیرامونی رنج می برده است و با تشکیل یک شعاع خاص از قدرت به قربانگاه اصلی نیروهای جوان انقلابی و جهادی استان مبدل شده است

عمده مفاسدی که بلحاظ سیاسی ،اداری و اقتصادی و... در استان مطرح می گردد به این شعاع خاص قدرت در استان گلستان باز می گردد که به یک فرد و جناح سیاسی هم محدود نمی شود و با قدرت یافتن بعض افراد و شکل گیری شعاع های خاص دیگر؛ اکنون با یک الگوریتم خاصی از یک قدرت سهامی و بعبارتی اشعه قدرت سیاسی_اداری مواجه هستیم که حتی در بعض موقعیت ها به هم نزدیک و هم پوشانی منفعت طلبانه و ویرانگری دارند.

بنابراین این اشعه قدرت تنها لیدرهای خود را بدنام و متهم به فساد نکرده اند بلکه هر جایی که آنان پای به آن بگذارند و در عزل و نصب های منفعت طلبانه آن دخالت کنند را فاسد خواهند کرد!

اما فراتر از اینها ما در تمام این سالها به خوبی شاهد این واقعیت عینی و تلخ بوده ایم که این اشعه های قدرت در استان گلستان چگونه همچون یک چاله سیاه و تاریک به قربانگاه نخبگان استان مبدل شده است.

شعاع قدرت خرده گروه های سیاسی ،اطرافیان نسبی و سببی و ذی نفعان درون ادارات و فعالین حوزه های اقتصادی و بازرگانی(اسپانسرهای مالی) و وابستگان آنها هستند که با لابی های پوششی و روکشی انحصارطلبانه مانع از به کرسی رسیدن یک استاندار بومی انقلابی و توانمند در تمام دوره های قبل برای خدمت حقیقی به مردم استان تاکنون شده اند.

در تمام این سالها علاوه بر تشدید اختلافات سهم خواهانه درونی و نامزدتراشی های گروهی و عدم اجماع بر روی یک گزینه واحد جامع الشرایط که فرصت را برای شیرهای خفته در بیشه زار گرگان فراهم نموده است تا فرد دیگری را به کرسی استانداری بنشانند ؛ فقدان ارتباطات موثر با تهران ،عدم اخلاق مداری اصولی ( بعض چهره های مدعی انقلابی تساهل و مدارای سیاسی در جهت منافع شخصی خود را اخلاق سیاسی تعریف می کنند!) و همچنین عدم استقلال و عدم تکیه بر شعاع مردمی و به میدان آوردن نیروهای مردمی ،این راهبرد اصولی را دست نیافتنی و غیرممکن جلوه نموده است

اما در دولت مردمی آیت الله رئیسی که ورودش به عرصه انتخابات و تداوم آن با شعار مستقل و مردمی آغاز و در واقع امر شعاع قدرت های خرد و کلان سیاسی را درهم شکست و تا حدود بسیاری از عوارض پسا انتخاباتی آن کاست ؛این نیز در پسا انتخابات یاد شده در استان گلستان خواهد شکست و همه باید بدانند که این اشعه های قدرت سیاسی در استان دیگر جایگاهی ندارند و شرط اصلی احراز مسولیت خطیر استانداری گلستان عدم وابستگی به شعاع های یاد شده و همچنین به صراحت بیانیه گام دوم  "همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. همه باید از شیطانِ حرص برحذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند دراین‌باره کمک بخواهند . این مبارزه نیازمند انسانهایی باایمان و جهادگر، ، و منیع‌الطّبع با دستانی پاک و دلهایی نورانی است."

 

ارسال نظر

آخرین اخبار