علی رغم فراوانی نیروی انسانی در رسانه های گلستان، این استان از کمبود نیروی متخصص برای پیگیری مشکلات و دغدغه های این منطقه رنج می برد، امری که باعث نارضایتی جمع زیادی از خبرنگاران شده است.

تب داغ آگهی ها در نشریات گلستان

به گزارش گلستان24، ۱۷ مرداد و روز خبرنگار اهالی قلم گلستان را به یاد دغدغه ها و چالش های پیش روی خودشان می اندازد و باعث می شود تا این قشر برای طرح مشکلات خودشان دست به قلم شوند تا شاید ابراز کمبودها و مشکلاتشان قدری از آلام یک ساله آنها بکاهد.

جدای از کمبود و کاستی هایی که در بخش های مختلف گلستان مشاهده می شود باید گفت رسانه های این استان هم به نوعی از امکانات حداقلی محروم هستند.

علی رغم نبود امکانات برای اهالی قلم گلستان، این صنف سال هاست که از دردی که ذره ذره به جان مطبوعات استان نفوذ کرده و اکنون این کالبد را بیمار کرده، رنج می برند؛ تلفیق جامعه خبرنگاری با بازاریابی و مشخص نبودن شرح وظایف و جایگاه این دو طیف از یک سو و ندانستن جایگاه و منزلت حرفه مقدس خبرنگاری از سوی برخی افراد فعال در این حوزه از سوی دیگر، از جمله مشکلاتی است که خبرنگاران و قلم زنان گلستان از آن در عذابند.

چالش های حوزه رسانه تنها با عزمی جدی قابل حل است

در همین راستا یک فعال در حوزه رسانه ضمن یادآوری چالش های موجود در رسانه و تاکید به حل این مشکلات به خبرنگار مهر، گفت: حوزه خبر و رسانه از چالش های متعددی رنج می برد که تنها با عزمی جدی قابل حل است.

فریده ستایشگر ادامه داد: متاسفانه علیرغم فعالیت چندین ساله نشریات محلی، خبرگزاری ها و نمایندگی نشریات سراسری در این استان، هنوز بانک اطلاعاتی جامع برای خبرنگاران وجود ندارد.

وی با بیان این نکته که در هر دوره ای از مدیریت فرهنگ و ارشاد این دغدغه از سوی اهالی رسانه مطرح شده، افزود: با این حال تاکنون هیچ گاه به این نکته توجه نشده و یا دست کم اقدامی انجام نگرفته است.

وی تنها چند رسانه را فعال در تولید محتوا دانست و تصریح کرد: اغلب نشریات استانی فارغ از تولید محتوا فقط در صورت چاپ آگهی انتشار پیدا می کنند که خود نیازمند آسیب شناسی و بحث مفصلی است.

ستایشگر که در روزنامه خراسان قلم می زند از حضور افراد ناآشنا با عنوان خبرنگار در جشن ۱۷ مرداد اظهار نارضیاتی کرد و گفت: متاسفانه در روز خبرنگار افرادی حاضر می شوند که نه تنها در طول یکسال هیچ کسی مطلبی از آن ها نخوانده بلکه کسی حتی چهره آنها را هم ندیده است.

متاسفانه در جشن روز خبرنگار افرادی حاضر می شوند که نه تنها در طول یکسال هیچ کسی مطلبی از آن ها نخوانده بلکه کسی حتی چهره آنها را هم ندیده است

وی ادامه داد: این درد بزرگی است که عده ای تنها به پشتوانه آشنایی با مدیرمسئول و صاحب امتیاز فلان نشریه، اسمشان به عنوان خبرنگار به فرهنگ و ارشاد معرفی می شود، در حالی که فعالیت رسانه ای نداشته و ندارند.

این روزنامه نگار فعال گلستانی خواستار پالایش یا درجه بندی خبرنگاران شد و گفت: با تمام احترامی که برای تک تک همکارانی که در این عرصه مشغول به کار هستند، قائلم اما باید تفاوتی بین تولید کننده اثر با کسانی که تنها برای دریافت آگهی، تریبون روابط عمومی ها شده اند، وجود داشته باشد در غیر این صورت جامعه خبری همچنان در رکود باقی می ماند.

فریده ستایشگر یادآورشد: در صورت ادامه این روند اثری در خور توجه و اثرگذار به چاپ نخواهد رسید و دردی از مردم دوا نمی شود ضمن اینکه هیچ پیشرفتی هم در حوزه خبرنگاری و روزنامه نگاری ایجاد نخواهد شد.

خبرنگاری به عنوان شغل در جامعه تعریف نشده

البته نباید فراموش کرد اقتصاد یک نشریه بر پایه آگهی استوار است و نمی توان بدون درآمد در این حوزه فعالیت کرد. این که ترکیب خبرنگاران و فعالان بخش اقتصادی باعث سرپا بودن یک نشریه می شود امری اجتناب ناپذیر است، با این حال باید توجه داشت که تفلیق دو حوزه با یکدیگر و مشخص نبودن مرز خبرنگاری با آگهی باعث ضربه خوردن نشریه و پویا نبودن عرصه رسانه منطقه خواهد شد. مساله ای که اکنون باعث آسیب پذیری نشریات استان و خنثی شدن رسانه ها منطقه شده و همین امر خبرنگاران فعال را نیز از عرصه مطبوعات دور کرده است.

با این حال فعالان عرصه آگهی هم دغدغه هایی دارند که باید به آن ها توجه کرد.

یکی دیگر از فعالان رسانه ای هم با بیان این نکته که خبرنگاری به عنوان شغل در جامعه تعریف نشده به خبرنگار مهر، گفت: همین امر باعث شده تا کسی نگاه ویژه ای به این شغل نداشته باشد.

ساناز غریب با اعلام این مطلب که وضعیت بازاریابی و خبرنگاری با هم تلفیق شده، افزود: نبود حمایت مالی از سوی مدیران مسئول و اداره ارشاد که متولی خبرنگاران است باعث شده که دوستان وارد ادارات شده به جای کار حرفه ای درخواست آگهی دهند.

این فعال رسانه ای که اکنون در بخش جذب آگهی فعالیت دارد، حضور بسیاری از افرادی که به نام خبرنگار در بخش جذب آگهی کار می کنند را نبود فرهنگ سازی دانست و گفت: بارها کلاس آموزشی برگزار شده اما بعد از آن از نیروهای دوره دیده در همین رسانه هایی که نیاز به تولید خبر و گزارش دارند استفاده نشده است.

فعالان بخش آگهی در حوزه تولید محتوا تشویق نمی شوند

وی ادامه داد: نبود تشویق و توجیه فعالان بخش آگهی در حوزه تولید محتوا یکی دیگر از مواردی است که حضور این افراد را در بخش تولید کمرنگ کرده است.

غریب معرفی خبرنگاران حرفه ای را به دستگاه های اجرایی برای تولید اخبار آن دستگاه و کسب درآمد از این بخش را یک انگیزه برای پرداختن به حوزه تولید محتوا دانست و گفت: وقتی دوستان بدانند کاری که انجام می دهند ارزش مادی دارد با رغبت بیشتری کار می کنند.

در حالی که ساناز غریب و تعدادی زیادی از فعالان عرصه رسانه نبود درآمد در بخش تولید محتوا را عاملی برای نبود رغبت و فعالیت در حوزه خبرنگاری می دانند عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان این نوع تفکر را رد کرده و بستر را برای حضور افراد علاقمند در حوزه تولید محتوا به لحاظ مالی فراهم می داند.

نبود درآمد خبرنگاری بهانه ای برای انجام بازاریابی است

محمد آریان نیا این موضوع که نبود درآمد در شغل خبرنگاری باعث سوق دادن افراد به سمت بازاریابی یا کارهای شبیه آن می‌شود را موضوعی کذب دانست.

وی ادامه داد: همین الان خبرگزاری‌ها و نشریات حرفه‌ای استان به خبرنگار واقعی نیاز دارند و بابت آن نیز حق‌الزحمه تقریباً مناسبی پرداخت می‌کنند اما تعداد کسانی که اهل قلم باشند و بتوانند مطلب بنویسند آنقدر کم است که این نیاز همچنان وجود دارد.

دبیر روزنامه همشهری گلستان تصریح کرد: وجود انبوه خبرنگاران کاذب علاوه بر خدشه وارد کردن به خبرنگاران واقعی باعث توزیع ناعادلانه اندک حمایت‌های موجود می‌شود.وجود انبوه خبرنگاران کاذب علاوه بر خدشه وارد کردن به خبرنگاران واقعی باعث توزیع ناعادلانه اندک حمایت‌های موجود می‌شود

وی با بیان این نکته که پالایش خبرنگاران و اصحاب رسانه همیشه یکی از دغدغه‌های مهم هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان بوده، افزود: باید در این زمینه یک کار اساسی کرد و با برگزاری یک آزمون اهالی واقعی رسانه را شناخت؛ در این صورت می‌ توان برای ترمیم وجهه کار خبرنگاری در گلستان قدم‌های مناسب برداشت.

آریان نیا افزود: برنامه‌های روز خبرنگار در سالیان گذشته نشان داده است که این آمار خبرنگاران استان گاهی به ۴۰۰ نفر هم می‌ رسد اما در واقع و به اعتقاد من رقم واقعی کمتر از ۱۰۰ نفر است.

بسیاری از افراد در رسانه استان از تنظیم خبر عاجز هستند

وی ادامه داد: روی سخنم با کسانی است که از یک تنظیم خبر ساده هم عاجز هستند. این افراد که به اجبار صاحبان امتیاز نشریات برای گرفتن آگهی‌ از ادارات خبرنگار معرفی می‌شوند، در هر ضیافت شام و ناهاری به عنوان خبرنگار حاضر شده در نشست‌های خبری شرکت می ‌کنند تا هرچه زودتر کارت هدیه خود را بگیرند این افراد به طور جدی به حیثیت شغل خبرنگاری در گلستان لطمه وارد کرده‌اند.

تعداد افراد غیر متخصص در حوزه خبرنگاری که تنها منبع درآمد خود را گرفتن آگهی از دستگاه های دولتی می دانند این روزها بسیار زیاد شده؛ این افراد در واقع هیچ اثر تولیدی که متعلق به آنها باشد، ندارند و برای ارائه آثار از تولیدات خبرگزاری های استان مدد می گیرند ادامه این روند به یقیین مشکلات زیادی را برای استان ایجاد خواهد کرد از این رو به سراغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان رفتیم تا نظر وی را در این راستا جویا شویم.

پالایش در حوزه خبرنگاری قطعا اتفاق می افتد

اینگونه که از ظواهر امر پیداست حجت الاسلام علی اصغر فضیلت هم به پالایش در حوزه رسانه و تخصصی عمل کردن این صنف تاکید دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: فعالیت خبرنگاری را باید در حوزه تخصصی دید نه عمومی، قطعا باید پالایش اتفاق بیافتد منتها این پالایش استانی نیست چراکه در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این اتفاق در حال انجام است.

فعالیت خبرنگاری را باید تخصصی دید نه عمومی، قطعا باید پالایش خبرنگاران اتفاق بیافتد منتها این پالایش استانی نیست چراکه در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این اتفاق در حال انجام است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گلستان با بیان این نکته که چارچوبی تعریف خواهد شد تا در قالب آن تعریفی از خبرنگار ارائه شود، افزود: در این چارچوب شاخصه های احراز خبرنگاری تعیین خواهد شد.

وی این اقدام معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد را دفاع از رسالت خبرنگاری دانست و گفت: حدس می زنم شاخص های فعالیت ها و تلاش های اهالی رسانه که حاکی از کارکرد خبرنگاری است باید در قالب تولید اخبار و گزارشات مشخص شود.

در حال حاضر تعداد اندکی از افراد در رسانه های گلستان برای مشکلات استان قلم زده و خود را درگیر چالش ها و مشکلات هم استانی های خود می کنند در حالی که اگر از ظرفیت و تعداد افرادی که به نام خبرنگار در بخش آگهی فعالیت می کنند استفاده شود قطعا تحول بزرگی در استان ایجاد خواهد شد از این رو انتظار می رود تا متولیان امر با اتخاذ تدابیری مناسب برای رفع این مشکل و هدایت نیروهای انسانی موجود در راستای تولید خبر و گزارش برنامه ریزی کنند.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار