معاون انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با اشاره به کاهش ۴۰۰ پیوند "کلیه" در سال گذشته که زنگ خطری به حساب می‌آید، از نهایی شدن دستورالعمل و آئین‌نامه‌ "پیوند ضربدری" کلیه در ایران خبر داد.

"پیوند ضربدری کلیه" در ایران

به گزارش گلستان 24، یکی از گروه‌هایی که در کشور همیشه از بُعدهای مختلف دچار مشکل و گرفتاری عدم حمایت و مواجه با هزینه‌های سرسام آور هستند بیماران دیالیزی و پیوند کلیه هستند، به طوری که در خانواده‌های این بیماران بیشترین مشکلات معیشتی و اجتماعی دیده می‌شود، زیرا بیماران فاقد کلیه با دستگاه دیالیز به زندگی خود ادامه می‌دهند و در عین حال دچار انواع بیماری‌های دیگری هم می‌شوند و این در حالی است که در بهترین حالت برای بهبودی خود نیاز به پیوند کلیه هستند.

حال با شروع سال 94 قیمت فروش رسمی کلیه از 9 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافت.

در این زمینه و پس از افزایش قیمت کلیه به 15 میلیون تومان اظهارنظرهای مختلفی صورت پذیرفت ولی یکی از مهمترین این واکنش‌ها مربوط به وزیر بهداشت بود، به طوری که سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده بود که «مسیر کنونی خرید و فروش کلیه صحیح نیست و نتیجه نمی‌دهد، زیرا "هدیه ایثار" نیز همان کلیه خریدن است». «ما باید خانواده‌ها را متقاعد کنیم تا در صورتی که کسی از اعضای خانواده‌شان نیاز به کلیه دارد، خودشان پیش قدم شوند، این اتفاق در کشورهای که اسلامی نیستند و غربی هستند نیز رخ داده است». «نظر بنده این است که مسیر کنونی به نتیجه نمی‌رسد و خلاف این مسیر صحیح است، بنابراین کار اشتباه را ما نباید ترویج دهیم، براین اساس امیدواریم شماها (رسانه‌ها) کمک کنید تا اطرافیان این بیماران به اهدای کلیه تشویق شوند، زیرا تا چه زمانی باید بیمار دیالیز شود؟ و هر روز هم تعداد بیماران کلیوی در حال افزایش است».

"پیوند ضربدری" کلیه در ایران

در این راستا داریوش آرمان معاون ارتباطات و امور بین‌الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت تسنیم، از آماده شدن دستورالعمل و آئین‌نامه‌های "پیوند ضربدری" کلیه در ایران خبر داد و گفت:‌ "پیوند ضربدری" کلیه به آن معناست که اگر فردی در خانواده خود بیماری نیازمند به پیوند دارد ولی گروه خونی‌اش برای این کار میسر نبود بتوان شرایطی را فراهم کرد تا با داوطلب دیگری از خانواده‌ای دیگری که نیازمند به پیوند کلیه است و متعاقباً یکی از اعضای آن خانواده قصد اهدای کلیه دارد شرایط تبادل کلیه پیوندی بین این دو خانواده محقق شود.

وی با اشاره به مزایای "پیوند ضربدری" کلیه که می‌تواند آمار پیوند در کشور را افزایش دهد، عنوان کرد: امروزه در اکثر کشورهای موفق در عرصه پیوند این کار صورت می‌پذیرد بطوریکه هم اکنون در آمریکا بیش از 10 سال است که این روش در حال اجرا است.

آرمان با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت درباره موضع اش در زمینه هزینه‌های پیوند کلیه که در سال 94 افزایش یافت، اظهار داشت: ما نیز با صحبت‌های دکتر هاشمی موافقیم.

وی ادامه داد: در وهله نخست باید به این مسئله اشاره کنم که هزینه کنونی 15 میلیون تومانی برای پیوند کلیه به هیچ عنوان به معنای خرید و فروش یک عضو بدن نیست زیرا کافی است این سئوال را از هر کسی مطرح کنید که یک عضو بدن خود را به چه قیمتی حاضر است بفروشد؟ مسلماً چنین مسئله ای برای عضوی مانند کلیه بر طبق هزینه‌های خارج از کشور در حدود 200 تا 300 هزار دلار خواهد بود بنابراین این 15 میلیون هزینه پیوند کلیه را می‌توان به عنوان یک «نیاز گره خورده با عواطف» عنوان کرد.

آرمان تصریح کرد: از طرفی دیگر تعیین همین هزینه 15 میلیون تومانی برای پیوند کلیه پس از دو سال صورت پذیرفت، با این حال برای کاهش همین مسائلی پولی پیشنهاد می‌کنیم اهدای عضو از طریق مرگ مغزی و اهدای عضو از طریق بستگان درجه یک، فرهنگ سازی و گسترش یابد. زیرا معتقدیم آمار کنونی 50 درصدی پیوند کلیه از مرگ مغزی با گسترش این مقوله می‌تواند پاسخگوی 80 تا 90 درصد نیاز پیوند کشور باشد و دیگر بیماران احتیاج مبرمی به همین هزینه کردن مبالغ میلیونی نباشند.

وی با تاکید بر مقوله فرهنگ سازی برای اهدای عضو به مصداقی در این باره اشاره کرد و گفت: مثلاً سالها قبل پیوند از مرگ مغزی اصلاً پذیرفتنی نبود و انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران بسیار در این زمینه تلاش کرد و پس از گرفتن فتوای مراجع تقلید و فرهنگ سازی که با اطلاع رسانی مناسب رسانه‌ها همراه بود توانستیم اهدای عضو از مرگ مغزی را در کشور گسترش دهیم.

کاهش 400 پیوند در سال 93

آرمان با ابراز تاسف از کاهش 400 پیوند در سال 93 نسبت به سال 92 خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی رسانه‌ها تصور می‌کنند مقوله اهدای عضو و پیوند دیگر نخ‌نما شده است درحالیکه سالانه رقم قابل توجه ای به جمعیت بیماران کلیوی و نیازمند پیوند اضافه می‌شود و از آن طرف تعداد تاسف باری نیز در صف انتظار پیوند، جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار