مدیرکل منابع طبیعی گلستان مطرح کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: استان گلستان، استانی کشاورزی و گردشگردی به پشتوانه منابع‌طبیعی است اما گلستان در رتبه دوم خشکسالی در کشور قرار دارد.

استان گلستان رتبه دوم خشکسالی در کشور

به گزارش گلستان24، ابوطالب قزلسفلو، ظهر امروز در مراسم پاکسازی روز جنگل در منطقه جنگلی النگدره گرگان اظهار داشت: استان گلستان، استانی کشاورزی و گردشگردی به پشتوانه منابع‌طبیعی است اما امروز منابع طبیعی گلستان در معرض خطر است و استان گلستان در رتبه دوم خشکسالی در کشور قرار دارد.

وی افزود: منابع طبیعی بستر توسعه است‌ و اگر بستر توسعه را در هر صورتی تخریب کنیم به آن توسعه مورد نظر و پایدار دست نخواهیم یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: استان‌های شمالی و جنگل‌های هیرکانی با سطح حدود 2 میلیون هکتار به صورت نوار باریکی از آستارا تا گلیداغ کشیده شده که اگر پشتوانه مردمی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم محیط زیست را حفظ کنیم.

وی به اشاره به سیاست سازمان در سطح ملی گفت: فرهنگ‌سازی، مشارکت و جامعه‌نگری را باید نهادینه کنیم و از ظرفیت‌های آن برخوردار شویم.

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان افزود: زمانی که فرهنگ‌‌سازی و مشارکت شکل بگیرد و جامعه نگری به آن اضافه شود، اثرات تخریبی در منابع طبیعی کمتر می شود‌ و اگر جامعه‌نگری شکل بگیرد می‌توانیم هم‌افزایی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: استان گلستان، استان کشاورزی و گردشگردی به پشتوانه منابع طبیعی است و تغییر الگو در استان قابل مدیریت است و نیاز به انجام پروژه‌های جدید دارد.

وی افزود: امروزه جنگل عامل بقا و محیط زیست محسوب می‌شود و در سطح دنیا و کشور، حساسیت‌های زیادی برای حفظ منابع طبیعی وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان هم در این مراسم گفت: در استان گلستان مخروط افکن‌های زیرزمینی آب در حوزه جنوبی جنگل‌ها و شهرهای گرگان‌رود قرار دارد و این مخروط افکن‌ها به وسعت 470هزار هکتار از نوکنده تا گلیداغ آب شیرین استان گلستان را در سطوح سطحی وزیرزمینی تامین می‌کند.

اسماعیل مهاجر افزود: جنگل‌ها علاوه بر تعدیل هوا، انسان، حیوان و گیاهان، لطافت هوا را افزایش می‌دهد و کنترل سیلاب و تامین آب از اثرات جنگل است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون با کاهش آب مواجه هستیم و اگر رعایت نکنیم برای تامین آب به خطر می‌افتیم و باید قدرشناس کنترل سیلاب باشیم و همه ما محتاج به جنگل و ارزش‌های آن هستیم.

وی به نقش جنگل‌ها در زندگی روزمره و اثرات ذخایر گیاهان دارویی جنگل اشاره کرد و گفت: همه داروهای شیمیایی منشا ساخت آن از گیاهان دارویی است.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار