قائم‌مقام معاونت توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران گفت: ایران از بین 60 کشور جهان رتبه نوزدهم را در تولید و پرورش میگو دارد.

 گلستان تنها تولیدکننده میگو در شمال کشور

به گزارش گلستان24؛ مهدی شکوری بعد از ظهر امروز در نخستین همایش هم‎اندیشی تولید و تجارت میگو که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا 4.5 میلیون تن میگوی پرورشی توسط هفت الی 10 کشور تولید می‎شود 95 درصد این تولید در آسیا و 700 هزار تن در آمریکای جنوبی است.

وی با بیان اینکه ایران سهم اندکی در تولید میگوی پرورشی دارد، تصریح کرد: سهم ایران در این بخش 0.5 درصد تولید جهانی است.

هفت سال روند افزایشی تولید میگو در کشور حفظ شده است

قائم‌مقام معاونت توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران با اشاره به اینکه نوسانات زیادی در بازار میگو طی دو الی سه دهه اخیر به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: نزدیک به هفت سال است که روند افزایشی تولید میگو در کشور حفظ شده است.

شکوری بیان داشت: میزان تولید میگو سال گذشته حدود 22 هزار و 500 تن بوده است و 1.7 میلیارد قطعه بچه میگو سال گذشته در کشور تولید شد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت تولید میگو به 7 هزار هکتار رسیده است، گفت: این میزان در گذشته حدود 5 هزار هکتار بوده است که اکنون به رشد خوبی رسیدیم.

گلستان تنها نماینده تولیدکننده میگو در شمال کشور است

قائم‌مقام معاونت توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران افزود: میانگین تولید در واحد سطح کشور افزایش قابل ملاحظه‎ای داشته است سال گذشته یک تن افزایش تولید در واحد سطح داشتیم.

شکوری گفت: هزینه تمام شده و قیمت فروش میگو در سال 1387 حدود 2 هزار و 800 تومان بود و تا سال 1390 هزینه تمام شده و قیمت فروش به یکدیگر نزدیک شد، قیمت فروش میگو سال گذشته حدود 15 هزار تومان و هزینه تمام شده آن 11 هزار تومان بود.

وی دانش فنی را به عنوان بستر حرکت توسعه صنعت پرورش میگو عنوان کرد و افزود: گلستان تنها نماینده تولیدکننده میگو در شمال کشور است.

10 درصد بودجه عمرانی گلستان به پرورش میگو اختصاص یابد/ هرمزگان و گلستان پاک‎ترین استان‎های کشور در تولید میگو

قائم‌مقام معاونت توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران به موانع فرصت‎های توسعه پرورش میگو در استان گلستان اشاره کرد و گفت: محدودیت زمانی دوره تکثیر و پرورش همچنین محدودیت منابع آب برای تکثیر از جمله موانع توسعه پرورش میگو است.

شکوری پیشنهاد داد: 10 درصد بودجه عمرانی استان گلستان به پرورش میگو اختصاص پیدا کند تا به صورت علمی‎تری این مهم مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی بیان داشت: دو استان کشور از مهم‌ترین بیماری‎های لکه‎ سفید میگو پاک هستند که یکی هرمزگان و دیگری گلستان است.

شکوری تاکید کرد: باید از اینکه صرفا واسطه فروش باشیم خارج شده و به سمت تاجر بین‎المللی میگو فعالیت کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار