عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی از هزینه یکهزارو 400 میلیارد ریال در سال جاری در حوزه راه آهن گلستان خبر داد و گفت: از محل این اعتبارات عملیات اجرایی پایانه راه آهن در مرز ایران و ترکمنستان (اینچه برون) طی یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

پایانه راه آهن اینچه برون در گلستان امسال ساخته می شود

به گزارش گلستان 24، آنه محمد کوسه غراوی صبح سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 500 میلیارد ریال از بودجه اختصاصی امسال به راه آهن گلستان صرف ایجاد سایت پایانه راه آهن در اینچه برون در شرق استان می شود.

وی تصریح کرد: این پایانه در راستای رفع کمبودها و تکمیل طرح های راه آهن ترانزیتی اینچه برون به گرگان (ایران - ترکمنستان - قزاقستان) ساخته می شود.

غراوی اضافه کرد: با احداث این پایانه و براساس پروتکل های امضا شده با کشور ترکمنستان ظرفیت جابه جایی بار در این مسیر تا 10 میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا ساخت راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان از سال 90 با توافق این سه کشور در طول نزدیک به 926 کیلومتر آغاز شد و آذرسال 93 با حضور روسای جمهوری این کشورها در مرز اینچه برون استان گلستان به بهره برداری رسید.

80 کیلومتر از این خط آهن در ایران (مرزاینچه برون)، 700 کیلومتر در ترکمنستان و بیش از 120 کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده و ادامه آن در کشور، بعد از راه آهن خراسان رضوی، دومین کریدور شرق به غرب است.

این خط آهن از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان ساخته شده است.

این پروژه بزرگ، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان به ویژه اروپای غربی را حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کاهش می دهد و زمینه ساز رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه است.

عضو هیات مدیره راه آهن همچنین گفت: 900میلیارد ریال از اعتبارات امسال نیز برای ایجاد خط دو مسافربری راه آهن از بندرگز تا بندرترکمن و گرگان هزینه خواهد شد.

به گفته وی عملیات اجرایی خط جدید در راستای خط قدیم این مسیر امروز آغاز می شود و شامل بندرگز به بندرترکمن و در ادامه به گرگان است.

غراوی ادامه داد: بعد از بهره برداری خط جدید عملیات بازسازی و بهسازی خط قدیم این مسیر انجام می شود.

وی هدف از اجرای این اقدامات را افزایش ایمنی، سرعت جابجایی و بالابردن ظرفیت جابجایی مسافر بیان کرد.

شهرستان های بندرگز و بندرترکمن به ترتیب با افزون بر 50 هزار و 60 هزار نفر جمعیت در غرب و شمال غرب گلستان واقع هستند.

گرگان مرکز استان مرزی گلستان افزون بر 450 هزار نفر جمعیت دارد.

گلستان واقع در شمال ایران با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است و یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد.
 

انتهای پیام 

ارسال نظر

آخرین اخبار