لزوم توجه به اقشار کم‎درآمد

بعضی وقت‌ها جلوی چشمت چیزهایی است که درکش برایت سخت است، اما نه می‌توانی چشمت را ببندی و نه بی‌تفاوت از کنارش بگذری، مانند مسکن مهر سعدآباد گرگان که مشخص نیست، کی به سرانجام برسد.

مسکن مهر «سعدآباد گرگان» و وعده‌های ناتمام + گزارش تصویری

به گزارش گلستان24،داستان مسکن مهر در گلستان، حکایت کار خوبی است که به بدترین وجه انجام شده است و اکنون پس از گذشت چند سال، نتایج کار به شکلی است که نتیجه‌گیری می‌شود، چنانچه می‌خواست این‌گونه عمل شود همان بهتر که انجام نمی‌شد.

در گلستان پروژه‌های مسکن مهر هر کدام مشکلی دارند، مشکلاتی همچون مکان پروژه، نوع ساخت‎وساز، امکانات زیربنایی منطقه، نشست پروژه، در مسیر سیل قرار گرفتن و دیگر مشکلاتی که ساکنانش را به تنگ آورده است، ساکنانی که با هزاران امید و آرزو، رویای خانه‌دار شدن را بارها و بارها مرور کرده‎اند.

پیش از این در گزارش‌های مختلفی از این رسانه به مشکلات مسکن مهر در این استان شمالی گلستان پرداخته شد، از شهرهای کلاله گرفته تا کردکوی، بندرگز، شهر فراغی و سایر شهرهای استان که به بخشی از مشکلات یاد شده دچار هستند و حتی برخی از این اماکن مسکونی هنوز آماده تحویل به ساکنانش نیست.    

در این بین مسکن مهر سعدآباد در گرگان از آن دست طرح‌هایی بود که جدا از برخی مشکلات یاد شده، نبود برخی ویژگی‌های مناسب دیگری، همچون بعد مسافت با شهر و نوع چیدمان محیطی جذابیت چندانی برای مخاطبانش ایجاد نمی‌کرد، اما با تمام این ویژگی‌ها، تعدادی از شهروندان نسبت به ثبت‌نام برای این واحدها اقدام کردند.

سال گذشته طی مصاحبه‌ای از سوی یکی از مسئولان راه وشهرسازی استان گلستان، واگذاری 300 واحد در بهمن ماه سال گذشته مورد تاکید قرار گرفت و پس از آن در رسانه‌ها مطلبی از سوی یکی از معاونین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گلستان در گفت‎وگو با خبرنگاران استان طرح شد و از نیمه‌کاره رها شدن طرح مسکن مهر کردکوی و فجر 3 گرگان خبر داد و با عذرخواهی از کسانی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند تقاضای بخشش کرد!.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، «حمزه گرایلو»، دلیل ناتمام ماندن طرح مذکور را اختلاف میان هیأت مدیره، پیمانکار و مشکلات مالی عنوان کرد و یادآور شد: تنها راه برون‎رفت از این وضعیت، واگذاری زمین به راه و شهرسازی یا سازمان ملی زمین و برگرداندن پول به متقاضیان است و بیش از این در توان ما نیست.

 *لزوم توجه به اقشار کم‎درآمد به عنوان ساکنان اصلی مسکن مهر گلستان

البته این توصیه در مسکن مهر شهر کردکوی سریعا عملی شد و ضمن واگذاری زمین به راه و شهرسازی، پول هم به اعضای تعاونی بازگردانده شد تا مشکل به شیوه مسالمت‎آمیزی حل شود.

حالا جدا از این طرح‎های نیمه کاره، مسکن مهر «سعدآباد گرگان» که البته نمای برافراشته آن خودنمایی می‌کند، با وجود قول‎های مکرر مسئولان راه و شهرسازی استان هنوز تکمیل نشده و چشم بسیاری از شهروند گرگانی به دنبال تکمیل آن است.

در این شرایط باید پرسید، پاسخگوی این اوضاع چه نهادی است، چرا باید پس از گذر سال‎ها از وعده‎های مکرر هنوز صاحبان این احدهای مسکونی که عموما از قشر زحمتکش و کم‎درآمد جامعه هستند، بی‎سرپناه بمانند و در آرزوی خانه‎دار شدن درجا بزنند.    

هر چند تصاویر اخیر گویای سکونت برخی افراد در مسکن مهر «سعدآباد گرگان» دارد، اما هنوز تکلیف بسیاری از ساکنان این مسکن و برخی دیگر از اماکن مسکونی مهر در استان مشخص نیست و آنان تنها شنوای وعده پایان کار از سوی متولیان امر هستند.   

جدا از مشکل فقدان تحویل به موقع مسکن مهر در گلستان به ویژه در این منطقه، پرداختن به معضلات دیگر مسکن مهر نیز از جمله موضوعی است که باید از زاویه اجتماعی به طور جدی به آن پرداخت.

با این نوع نگرش می‎توان گفت، مشکل مسکن مهر، تنها تحویل این واحدها نیست، بلکه این مجتمع‎ها جدا از نبود زیرساخت‎ها، آینده نگران‌کننده‎ای را از لحاظ اجتماعی و فرهنگی به دنبال خود خواهند داشت، مشکلاتی که تبعات آن شهری چون گرگان را تحت تاثیر قرار داد.

*تبعات اجتماعی و فرهنگی اماکن مسکونی مهر گلستان در آینده نزدیک

باید پذیرفت اکثر افرادی که در مسکن مهر ثبت‎نام کرده‎اند، از اقشار ضعیف و کم‎درآمد هستند حال این اقشار کم‎‌درآمد که به لحاظ فرهنگی نیز شرایط خاص خود را دارند، در مجتمع‎های چند طبقه سکنی می‎گزینند، محیطی که هیچ‎تجربه‎ای از آن ندارند و چه بسا هنوز آپارتمان‎نشینی را هم تجربه نکرده‎اند.

تردیدی نیست این چنین محیطی مناسب رشد و تکثیر معضلات فرهنگی است، در حالی که مشکلات آپارتمان‎نشینی در بخش‎های متوسط و رو به بالای شهر گرگان هنوز ساکنانش را رنج می‎دهد، حال تصور کنید این محیط به طور یقین ‎می‎تواند به عنوان بستر نامناسب زندگی نمایان شود، مشکلی که از هم‌اکنون باید به دنبال راهکارهای پیشگیری همچون تمهید برنامه‎های آموزشی و فرهنگی خاص از سوی متولیان امر بود.

غرض از این گزارش جدا از یادآوری مشکلات مسکن مهر در گلستان به ویژه مشکلات فرهنگی در آینده پیش‌رو، تلنگر به مسئولان گلستانی است تا پاسخگوی خواست مردمی باشند که عموما از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و انتظار می‌رود در حل مشکلات این قشر بیش از پیش کوشا باشند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار