حاج آقا شهابی، امام جمعه خان ببین:

کدام عبادت است که این قدرت را دارد مردم را بدون اجبار در یک وقت معین جمع کند و درباره مسائل علمی، معنوی، سیاسی و مسائل روز مسلمانان در آن بحث صحبت شود؟ خطیب جمعه مردم را از مسائل روز آگاه کرده و آن ها را بیدار میکند. بنابر این نماز جمعه یک پایگاه فرهنگی بسیار خوب برای مسلمین است.

نماز جمعه یک پایگاه فرهنگی برای مسلمانان است

حاج آقا شهابی، امام جمعه شهرستان خان ببین، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، با بیان این موضوع که نماز جمعه یک نماز عبادی، سیاسی است گفت: آغاز نماز جمعه از ابتدای ورود پیامبر اسلام (ص) در مدینه و نازل شدن سوره ای مخصوص این نماز در قرآن مجید، دال بر اهمیت این نماز است. مرحموم فیض کاشانی، در محجه البیضا می گوید: بعد از ایمان به خداوند انجام واجبات بر مستحبات برتری دارد. در اعمال واجب، نماز از همه مهم تر است. در میان نماز های واجب، نماز های پنج گانه افضل است و از میان نماز های یومیه ، نماز های وسطا، به معنای نماز ظهر،دارای اهمیت بیشتری است. نماز جمعه جای نماز ظهر را گرفته است. بنابر این نماز جمعه یقینا برتر از نماز ظهر است و به گفته مرحوم کاشانی، در میان همه اعمال عبادی، چیزی بالاتر از نماز جمعه نیست.

vbnvbn

حاج آقا شهابی در ادامه افزود: از ویژگی های نماز جمعه این است که این نماز بدون وجود جمع محقق نمی شود و در روایات ما به حج فقرا تعبیر شده است. برتر از روز عرفه، عید فطر و عید قربان نام برده شده است. حتی از رسول اکرم (ص) روایت است که مسلمان در روز جمعه محرم می شود! حضرت علی (ع) نیز از پیامبر (ص) نقل می کنند که ایشان فرموده اند سه چیز است که اگر امت من بر اهمیت آن عالم شوند در رسیدن به آن از یکدیگر پیشی می گیرند. یکی اذان گفتن، دوم صف اول نماز و دیگری رفتن به سوی نماز جمعه است. آیت الله خامنه ای اهمیت ندادن به نماز جمعه را شرعا مضموم می داند.

ghbfgb

شهابی در باب اهمیت موضوع فرهنگی نماز جمعه نیز گفت: کدام عبادت است که این قدرت را دارد مردم را بدون اجبار در یک وقت معین جمع کند و درباره مسائل علمی، معنوی، سیاسی و مسائل روز مسلمانان  در آن بحث صحبت شود؟ خطیب جمعه مردم را از مسائل روز آگاه کرده و آن ها را بیدار میکند. بنابر این نماز جمعه یک پایگاه فرهنگی بسیار خوب برای مسلمین است.

وی کوتاه بودن، جذابیت، روان بودن خطبه های نماز جمعه را یکی از راه های ترغیب جوانان برای شرکت در  این نماز پر فضیلت دانست و افزود: خطیب نماز جمعه خطبه هایی را انتخاب کند که طبق سلیقه جوانان باشد. همچنین وی وجود پایگاه های فرهنگی در شهر ها را یکی دیگر از علل شرکت بیشتر جوانان در نماز جمعه برشمرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار