در محله سبزه‌مشهد

یک محقق گلستانی از وجود قدمگاه امام حسن عسکری (ع) در محله سبزه‎مشهد گرگان به عنوان بهشت گمشده‎ای در استان گلستان خبر داد.

قدمگاه امام حسن عسکری (ع) بهشت گمشده‎ در گلستان است

به گزارش گلستان24،رخداد آمدن امام حسن عسکری (ع) به گرگان از قرن ششم به بعد در کتب حدیثی نقل شده است که این موضوع را می‎توان از جوانب مختلف بررسی کرد.

قدمگاه امام حسن عسکری (ع)

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون پژوهش دقیقی درباره این حدیث از ابعاد مختلف انجام نشده است، تصریح کرد: اعتبار راوی و کتب حدیثی منقول حدیث، طی‌الارض بودن ماجرا، نسبت نام محله سبزه‌مشهد با این ماجرا و ... از موضوعاتی است که می‎توان به آن پرداخت.

* گرگان یکی از مناطق مهم شیعه‌نشین از زمان امامان بوده است

این نویسنده و محقق گلستانی با اشاره به اینکه صحت ماجرا منجر به غنای فرهنگی منطقه می‎شود، افزود: تشریف‎فرمایی امام حسن عسگری (ع) به گرگان، می‎تواند بیان‌گر آن باشد که این منطقه یکی از مناطق مهم شیعه‌نشین از زمان امامان بوده است.

انصار بیان داشت: آن امام بزرگوار به درخواست شخصی به نام جعفر بن شریف جرجانی در روز سوم ربیع‌الثانی به شکل طی‌الارض به گرگان می‎آیند و امام در خانه ایشان با مردم دیدار می‎کند که بعدها این منزل تخریب و به مسجد تبدیل شد.

وی افزود: شاید به لحاظ اعتبار این مکان بوده که بعدها چند تن از امامزادگان در کنار آن مدفون شدند، در سده اخیر مردگان به منظور بهره‌مندی از آمرزش و شفاعت در کنار این امامزاده دفن می‌شدند حتی به اعتقاد برخی، وجه تسمیه این محله هم تا حدودی ریشه در این ماجرا دارد.

*ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان منبع و مأخذ حدیثی دارد

این نویسنده گلستانی بیان داشت: چنین ماجرایی به چند شهر دیگر نسبت داده شده، در حالی که هیچ منبع و مأخذی برای آن ذکر نشده است حتی مردم عامی هم به آن توجهی نکرده‎اند.

انصار گفت: داستان ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان، هم منبع و مأخذ روایی دارد و هم در میان مردم جا افتاده است؛ مردم در روز سوم ربیع‌الثانی به این مکان مقدس می‎روند و به دعا و نیایش می‎پردازند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار