مراسم بزرگداشت مختوم قلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن با حضور شماری از شعرا و مسئولان استانی و میهمانان داخلی و خارجی در مراوه‌تپه استان گلستان برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت شاعر شهیر ایرانی ترکمن در گلستان برگزار می‌شود

به گزارش گلستان24،قدرت دائمی از برگزاری همایش بزرگداشت مختوم‌قلی فراغی در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این همایش در روستای آق تابای شهرستان مراوه تپه اجرا می‌شود که یک هیئت ٨� نفره از کشور ترکمنستان برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به این که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی وی برای حضور در همایش دعوت شده، اظهار کرد: مقامات استانی نیز در این مراسم بزرگداشت حضور خواهند داشت.

وی از برپایی نشست تخصصی استان‌شناسی در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان برنامه شاخص اردیبهشت ماه سال جاری یاد کرد و گفت: این برنامه ٢١ اردیبهشت برگزار می‌شود.

دائمی با بیان این نکته که در این برنامه ظرفیت های فرهنگی و هنری استان به نمایش گذاشته می شود، افزود: رونمایی تازه های کتاب، اجرای تئاتر خیابانی، موسیقی مقامی و کتول، شعرخوانی و سخنرانی 2 پژوهشگر در خصوص جاذبه های استان از جمله برنامه های این روز به شمار می رود.

وی به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه کتاب، محصولات فرهنگی و ارائه آثار هنری هنرمندان در قالب برنامه های نوروزی از اقدامات این اداره کل در فروردین سال گذشته بوده است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از برگزاری همایش مختومقلی فراغی در اردیبهشت سال گذشته یاد کرد و افزود: این برنامه با هدف بزرگداشت مفاخر، اهمیت دادن به قوم ترکمن و وحدت اقوام اجرا شد.

به گفته وی، اولین همایش شعر طنز از دیگر برنامه های اردیبهشت سال گذشته به شمار می رود که مورد توجه و استقبال بسیاری از شعرای استان قرار گرفت.

دائمی به برپایی نمایشگاه کتاب استانی در خرداد  94 اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه برای نخستین بار و با حضور ناشران و کتابفروشان استانی با هدف تقویت توان این قشر در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

وی ادامه داد: در تیرماه سال گذشته جشن‌های ماه رمضان و نمایشگاه قرآنی با استفاده از ظرفیت فعالان موسسات قرآنی در استان برگزار شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اجرا شد که در آن از 16 خبرنگار شاخص تجلیل به عمل آمد.

وی به برپایی مراسم اختتامیه شعر استانی "گلستان شعر" به مناسبت بزرگداشت شعر و ادب فارسی اشاره کرد و گفت: این جشنواره با هدف تقویت بنیه شعر استانی و ایجاد رقابت در بین شاعران اجرا شد.

دائمی افزود: آئین بزرگداشت حافظ باهمکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان و انجمن دبیران ادبیات فارسی وابسته به آموزش و پرورش، مهر 94 برگزار شد.

به گفته وی، همایش صنعت چاپ و تجلیل از چاپخانه داران استان با هدف تجلیل و ایجاد انگیزه در فعالان و دست اندرکاران حوزه چاپ استان، آبان 94 برپا شد.

وی با بیان این نکته که برنامه هفته کتاب 24 تا 30 آبان اجرا شد، افزود: نمایشگاه کتاب استان با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، ارتباط مردم با ناشران کشوری و استفاده از تخفیف برای خرید بیشتر کتاب آذرماه سال گذشته در گلستان دایر شد.

دائمی ادامه داد: برگزاری چهار دوره آموزشی برای فعالان صنعت چاپ، دو دوره آموزش متمرکز برای نویسندگان استان در تهران از دیگر برنامه های فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در دی ماه سال گذشته به شمار می‌رود.

وی از همکاری در برگزاری جشنواره شعر ایثار و شهادت با اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان یاد کرد و گفت: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و در راستای برنامه‌های اجلاسیه چهارهزار شهید برگزار شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اظهار کرد: جشنواره شعر و ادبیات داستانی با موضوع نماز و نیایش با هدف ترویج فرهنگ نماز و با همکاری ستاد اقامه نماز استان، بهمن سال گذشته به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: جشنواره شعر استانی "کوچه بی نام" با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت سال گذشته همزمان با هفته شهید در تالار فخرالدین اسعد گرگانی با مشارکت بنیاد شهید استان برگزار شد.

دائمی در خاتمه از برگزاری همایش "همگام با مرزداران" در اسفند ماه سال گذشته در سه شهرستان مراوه تپه، اینچه برون و بندرترکمن خبر داد و افزود: این برنامه با هدف توجه به اقوام ایرانی، تمرکز زدایی، اهمیت دادن به نقاط محروم، برخورداری مرزنشینان استان از فعالیت های فرهنگی هنری و در نهایت احیا آداب و رسوم اقدام ایرانی به ویژه مرزنشینان گلستانی برگزار شد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار