در بزرگداشت روز معمار در گرگان مطرح شد؛

همایش بزرگداشت روز معمار به میزبانی گرگان برگزار شد و در آن از وضعیت ساخت و ساز در استان گلستان و همچنین شرایط معماری و شهرسازی استان انتقاد شد.

اوضاع نابسامان ساخت‌وساز در گلستان/از بین رفتن حس تعلق درشهروندان

به گزارش گلستان24،همایش بزرگداشت روز معمار با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی استان گلستان و برخی از اساتید برجسته این رشته شامگاه سه شنبه به میزبانی موسسه میرداماد گرگان برگزار شد.

سید مجتبی موسوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان نخستین سخران این برنامه بود موسوی گفت: سوم اردیبهشت زاد روز شیخ بهایی روز معمار نام گذاری شده است چرا که افرادی که چیزی را در ذهن و اندیشه خود پرورش می دهند و یک شگفتی خلق می کنند معمار نام دارند.

وی افزود: در حقیقت چیزی که خلق می شود اگر برگرفته از معماری اسلامی باشد ما را به نیاکانمان پیوند وهویت ما را شکل می دهد.

موسوی اظهار کرد: باید این روز را به مردم و جامعه بهره برداران تبریک گفت چرا که از خلاقیت، علم و هنر این مهندسان معمار، از زمان گذشته تا به اکنون بهره برده اند.

در ادامه، مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان گلستان به عنوان دومین سخنران به تمجید از شخصیت شیخ بهایی پرداخت و گفت: شیخ بهایی شخصیت ادبی بالایی داشتند و در مباحث ریاضیات و معماری از برجسته ترین دانشمندان ایرانی بودند.

محمود تیموری افزود: چیزی که اخیرا به آن پرداخته می شود شهروند محوری و به نوعی هویت انسانی در فضای شهری است.

وی تصریح کرد: در گذشته شهرهای ما بر اساس پدافند غیرعامل ساخته می شد و چند سالی است که دوباره در ایران به آن پرداخته می شود.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان گلستان افزود: شاید سیاست گذاری غلط و دخالت بدون مطالعه دولت های گذشته در حوزه های شهرسازی، معماری و مسکن باعث شده بسیاری از چیزها را در این حوزه ها از دست بدهیم.

تیموری تاکید کرد: باید ببینیم چه بلایی بر سر بافت های قدیمی می آید؛ یک سری ساختمان های جدید را جایگزین ساختمان هایی می کنیم که در گذشته بر اساس شرایط آب و هوایی و اقلیم شهرمان ساخته شده است و این در حالی است که این ساختمان های جدید مصالحش از شهرهای دیگر می رسد و با آب و هوای شهر ما سازگاری ندارد.

اوضاع نا به سامان ساختمان ساز در گرگان

ابوالحسن اسلانی عضو معمار هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی و عضو هیئت مدیره انجمن مهندسان معمار استان گلستان در حاشیه این همایش گفت: در حوزه معماری و شهر سازی اوضاع ساختمان سازی در کشور و استان ما به قدری نا به سامان است که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به سیمای شهر گفت: شهر ما در بحث منظر و سیمای شهر و همچنین فضای درون ساختمان دچار مشکل است حتی در بعضی مناطق فاصله کم ساختمان ها از هم، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

اسلانی افزود: برنامه های ما در حوزه نظام مهندسی و معماری این است که از طریق دستگاه های مختلف مانند اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، استانداری و سازمان نظام مهندسی وارد شویم و در جهت  کارهایی از جمله ساماندهی مناظر شهری با تصویب قانون و مقررات نظام مند قدمی برداریم.

این عضو هیئت مدیره با اشاره به معماری سنتی که در گذشته وجود داشته است، گفت: معماری گذشته در شهرها به گونه ای بود که برای دسترسی مردم سلسله مراتب خاصی وجود داشته است به این شکل که ابتدا وارد فضاهای عمومی می شدند بعد از آن وارد فضای نیمه عمومی، نیمه خصوصی و بعد فضای خصوصی.

معماری جدید تعلقات را از بین برده است

اسلانی با ابراز تاسف از نا به سامانی های به وجود آمده در معماری معاصر اظهار کرد: متاسفانه ما محلات را از بین بردیم و این قضیه حس تعلقات را در مردم از بین برده و باعث شده که هیچگونه حس تعلقی نداشته باشند.

وی افزود: شاید در گذشته وارد هر محله ای می شدیم مشخص بود این محله متعلق به چه مردمی و با چه خصوصیاتی بوده است؛ محلات با هم متفاوت بودند ولی الان هر جا وارد می شویم شکل و نمای ساختمان ها را شبیه به هم می بینیم و بحث معماری، فضای سبز و استاندارد های لازم را که باید داشته باشند را ندارند.

دایان ایگدری دیگر عضو معمار هیئت مدیره نظام مهندسی و خزانه دار سازمان نظام مهندسی در رابطه با ارتقای معماری در سطح استان گلستان گفت: ما برای اینکه بتوانیم معماری را ارتقا دهیم ابتدا باید معماران را ارتقا دهیم که این امر به حیطه طراحی و نظارت باز می گردد.

 ایگدری با اشاره به برنامه های سازمان نظام مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی برنامه های وسیعی درزمینه طراحی دارد و نمونه کوچک آن نرم افزارهای طراحی است چرا که ما در حیطه استفاده از نرم افزارهای طراحی فقیر هستیم و این وسیله کاربردی برای رسیدن به نتیجه طراحی مهم است.

میزان اتلاف انژری در ایران ۵ برابر دنیا

خزانه دار سازمان نظام مهندسی استان گلستان افزود: میزان اتلاف انرژی در ایران پنج برابر سایر کشورهای دنیاست و این یک اخطار است چرا که ما در حال استفاده از منابع فرزندان آینده این مرز و بوم هستیم.

دایان ایگدری تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید به سمت ساختمان هایی با صرفه انرژی بالا برویم و این نرم افزارها به ما کمک می کند تا از این پتانسیل و عایق ها به نحو احسن استفاده کنیم و مبحث ۱۹ که به صرفه جویی در مصرف انرژی می پردازد باید یکی از مبناهای اصلی کارمان باشد.

هر معماری حاصل زمان خودش است

وی با اشاره به موضوعی به نام روح زمان که لوکوربوزیه یکی از بزرگان معماری دنیا اولین بار به آن اشاره کرده است، گفت: هر معماری حاصل زمان خودش است و برگشت به گذشته در معماری مفهومی ندارد و در واقع تکنولوژی و اقتصاد است که اساس معماری را تشکیل می دهد.

خزانه دار سازمان نظام مهندسی استان گلستان تصریح کرد: فرهنگ در روح زمان به تدریج تغییر می کند و برگشت کامل به معماری گذشته به نوعی عقبگرد است و ما باید سعی کنیم چیزهای جدیدی به معماری اضافه کنیم و گام های نوینی در این راستا برداریم.

حلیمه جرجانی دیگرعضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان گلستان گفت: معماری قدیمی ارزش زیادی دارد مخصوصا در بحث سیما و منظر شهری و این در حالی است که ما امروزه در این رابطه با بحران رو به هستیم و برای رفع آن باید کارگروه هایی تشکیل دهیم که چگونه این سبک را حفظ کنیم.

جرجانی افزود: هیئت مدیره هفتم با شعار بالا بردن کیفیت ساخت و ساز در جامعه مهندسان شروع به کار کرد و شرط آن این است که به همشهریان کار خوب ارائه دهیم وبرای اینکه به این مهم برسیم باید معماری، عمران، مکانیک، برق و تمامی رشته ها دست در دست هم دهند.

در این همایش کارگاه هایی با موضوع معماری سنتی و بررسی مدل های قدیمی با حضور اساتید برجسته برگزار شد.

منبع:مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار