ماراتن دوروزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای برای اولین بار در استان گلستان با شعار «دنیا را متحول کن» برگزار شد.

ماراتنی نفس‌گیر از جنس فرهنگ‌سازی/رقابت بازی‎سازهای جوان درگلستان

به گزارش گلستان24، به مناسبت روز ملی جوان، ماراتن دوروزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای برای اولین بار در استان گلستان با شعار «دنیا را متحول کن» و با مشارکت بنیاد بازی های رایانه ای ایرانا، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان و به میزبانی دانشگاه گلستان در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت در گرگان برگزار شد.

در این رویداد  ۷۰  شرکت‌کننده از استان‌های گلستان، مازندران، سمنان، فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی و همدان در قالب ۱۳ تیم به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گلستان در رابطه با این رویداد استانی گفت: این ماراتن برای بار اول در استان برگزار شد و اهدافی را با خود به همراه داشت؛ ما سعی داریم با برگزاری این رویداد صنعت بازی رایانه‌ای که سهم زیادی در اشتغال‌زایی دارد را رونق دهیم.

خاورمیانه بیش ترین تعداد بازیکن را دارد

حسین مؤمنی افزود: باید سعی کنیم در حوزه صنعت بازی‌های رایانه‌ای فقط مصرف‌کننده نباشیم و تولیدکننده هم باشیم. ازآنجایی‌که بخش خاورمیانه بیشترین تعداد گیمر را دارد ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و به تولید بازی بپردازیم.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب و با توجه به اینکه جامعه جوانی داریم  می‌توانیم از این حوزه برای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان خود استفاده کنیم.

دبیر بنیاد ایرانا و دبیر اجرایی این ماراتن دوروزه هم در رابطه با این رویداد گفت: افراد بیشتری برای ثبت‌نام در این رویداد تمایل داشتند اما ما سقف را ۷۰ نفر در نظر گرفتیم و از این تعداد ۱۶ نفر از استان گلستان هستند.

پیمان یعقوبی افزود: تعدادی از شرکت‌کنندگان آماتور بودند و تعدادی هم سابقه ساخت بازی داشتند و گروه‌بندی به شکل ترکیبی از افراد آماتور و حرفه‌ای بود.

 

 

یعقوبی افزود: روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۲ ظهر موضوعات انتخاب شد و در اختیار گروه‌ها قرار گرفت. مدیریت مصرف آب، آخرالزمان، ایران من و عشق موضوعاتی بودند که برای این ماراتن انتخاب شد.

اختتامیه ساعت ۱۹ روز جمعه ۳۱ اردیبهشت در دانشگاه گلستان برگزار شد. شرکت‌کنندگان بعد از دو روز آماده‌اند تا دست آورد خود را به داوران معرفی کنند. مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری گلستان در جریان اختتامیه گفت: ایده پردازی در ایران کم شکل‌گرفته و اکنون‌که بحث شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح‌شده است، ازاین‌رو بحث ایده پردازی هم جدی گرفته می‌شود.

بازی رایانه ای؛ کمک به فرهنگ سازی

عماد آیدانی افزود: بحث بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در فرهنگ‌سازی نقش زیادی داشته باشد و ازآنجایی‌که ما مشکلات فرهنگی زیادی داریم و اگر بخواهیم تغییراتی ایجاد کنیم با کمک این بازی‌ها می‌توانیم این کار را به‌راحتی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: چیزی که من در جریان این ماراتن دیدم انگیزه زیاد جوانان بود و نشان دادند که نیاز به بستر مناسب دارند و برای اینکه این بستر فراهم شود باید تمامی دستگاه‌های اجرایی به یکدیگر کمک کنند؛ اینکه صرفاً یک یا چند دستگاه همکاری کنند کافی نیست، بلکه باید سیستم آن در کشور و استان ساخته شود و این‌زمانی ایجاد می‌شود که همه دست‌به‌دست هم دهند.

مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری گلستان بابیان اینکه این ماراتن نشان داد پتانسیل ساخت بازی در کشور ما بالاست، اظهار کرد: ما باید نوعی از ورود بازی‌های وارداتی جلوگیری کنیم چراکه این بازی‌ها می‌خواهند فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار دهند و ما باید در این بخش وارد شویم و فرهنگ دیگران را تحت تأثیر خود قرار دهیم.

 

 

آیدانی افزود: بحث اصلی پارک علم و فناوری بحث تجاری‌سازی ایده‌هاست و مهم‌ترین بحث هم در این بخش همین است اگر ما به جوانان کمک نکنیم که ایده  خود را تجاری‌سازی کنند سرخورده می‌شوند.

وی تأکید کرد: من قول می‌دهم از سه گروه برتر با ترک تشریفات پذیرش کنیم و حمایت‌های لازم را برای تجاری‌سازی ایده‌هایشان را به کار ببندیم.

به ۱۳ تیم شرکت‌کننده در این ماراتن فرصت پنج‌دقیقه‌ای داده شد تا بازی طراحی‌شده خود را به هیئت‌داوران معرفی کنند. حسین زارعی و جواد صادقیان در قالب تیم دونفره که از تبریز در این ماراتن شرکت کرده‌اند به‌عنوان تیم اول بازی خود را معرفی کردند.

بازی طراحی‌شده توسط این گروه خلیج پرماجرا نام دارد و با داستان دفاع از مرزهای کشور ساخته‌شده است. این بازی به شکل آنلاین اجرا می‌شود و برنامه‌های این گروه برای ارتقای این بازی ساخت نسخه اندروید آن است.

گروه دوم متشکل از سیدمحمدخادمی، محمد صالح سلیمانی، نیما مهدوی و محمد سوقی یک بازی بانام نجات قطره متناسب برای سنین چهارتا هشت سال طراحی کرده‌اند و داستان این بازی کاراکتر یک قطره در بیابان است که در آخر بازی به دریا می‌رسد. این بازی حاوی پیام‌ها و نکاتی در رابطه با مصرف آب و فرهنگ‌سازی آن است.

گروه دیگری به سرپرستی فاطمه شاهینی هم‌بازی با موضوع مدیریت مصرف آب به همراه یادگیری زبان انگلیسی طراحی کردند. بااینکه این بازی‌ها در مدت دو روز ساخته‌شده اما برخی از آن‌ها از همین طرح اولیه خود را قوی آغاز کرده‌اند.

معرفی گروه های برتر

بعد از توضیحات شرکت‌کنندگان داوران به بررسی بازی‌های ساخته‌شده پرداختند و درنهایت رتبه اول به گروه گرگانی متشکل از محمد نوروزى پور، کوروش میر شهیدی، فاطمه ثبوتى و سمانه بنى کریمى رسید؛ جایزه این گروه مبلغ دو میلیون تومان پول نقد، شرکت رایگان در دوره جامع ساخت بازى معادل چهار میلیون و دویست هزار تومان و هزینه رایگان شرکت در نمایشگاه ۵ روزه بازی‌های رایانه‌ای پویانمایی انقلاب اسلامى به ارزش مجوعا ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

رتبه دوم به احمد خسروانى فر و وحید نصرى از شهر همدان رسید؛ جایزه این گروه یک ‌میلیون و۲۰۰ هزار تومان وجه نقد، شرکت رایگان در دوره جامع ساخت بازى و هزینه رایگان شرکت در نمایشگاه پنج‌روزه بازی‌های رایانه‌ای انیمیشن انقلاب اسلامى به ارزش مجوعا ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

رتبه سوم هم به‌صورت مشترک به دو گروه رسید. گروه رعنا ملتجى، سارا سعیدى، کسرى جلیلیان و گروه فرزانه به منش، فاطمه شاهینى، سکینه عباسى و مینا باستانى هرکدام یک میلیون تومان وجه نقد، شرکت رایگان در دوره جامع ساخت بازى و هزینه رایگان شرکت در نمایشگاه پنج‌روزه بازی‌های رایانه‌ای انیمیشن انقلاب اسلامى به ارزش مجوعا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

بعد از اهدای جوایز به سراغ تعدادی از برگزیدگان رفتم. محمد نوروزى پور که به همراه گروهش به مقام نخست رسید، با بیان این که در حال حاضر دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی است گفت: از سن هفت‌سالگی به دلیل علاقه به ساخت بازی روی آوردم و پسرخاله‌ام مشوقم بود.

نوروزى پور در رابطه با موضوع بازی گفت: موضوع بازی گروه ما آینده نام داشت و شامل دو گیم پلیر است و این دو گیم پلیر باعث می‌شود بازیکن کاربرهای زیادی را به خود جذب کند و مخاطبین این بازی بیش‌تر جوانان هستند.

 

 

وحید نصیری که همراه علی خسروانی فر به رتبه دوم دست یافتند هم گفت: من دانشجوی رشته انیمیشن علمی کاربردی تهران هستم و حدود هشت سال است که به ساخت بازی مشغول هستم و برای کسب تجربه به گرگان آمده‌ام.

نصیری از شرایط برگزاری مسابقه ابراز رضایت کرد و گفت: با توجه به تجربه کاری من شرکت در این ماراتن شبیه به شرکت در ورکشاپ آموزشی بود اما تجربه خوبی به دست آوردم.

سارا سعیدی دانشجوی رشته مهندسی نرم‌افزار دانشگاه گلستان که به همراه گروهش به رتبه سوم رسیدند، اظهار کرد: قبل از شرکت در این مسابقه هیچ تجربه‌ای از ساخت بازی نداشتم اما با شرکت در ورکشاپ ها و توضیحات ارائه‌شده توانستم به همراه اعضای گروهم  یک بازی با موضوع عشق طراحی کنیم.

سعیدی افزود: از مسئولان دانشگاه گلستان و بنیاد ایرنا تشکر می‌کنم که این زمینه و بستر را برای یادگیری فراهم کردند و اگر بار دیگر این ماراتن برگزار شود حتماً در آن شرکت می‌کنم.

استارت آپ ویژه ای در راه است

دبیر بنیاد ایرنا در پایان از برگزاری استارت آپ بزرگ بازی‌های رایانه‌ای به میزبانی گرگان و بنیاد ایرانا خبر داد و گفت:  در هفته اول مرداد با حمایت پارک علم و فناوری این استارت آپ در هفته اول مردادماه برگزار می‌شود.

پیمان یعقوبی اظهار کرد: این ماراتن دوروزه تجربه اول ما بود و کم‌وکاستی‌های در برداشت اما ما به این رویداد به‌عنوان پیش درامد استارت آپی که در مردادماه برگزار می‌شود نگاه می‌کنیم و خود را برای یک ماراتن کشوری قوی در سطح گسترده‌تر آماده می‌کنیم همچنین تلاش می‌کنیم مجوز بین‌المللی این استارت آپ را هم بگیریم.

لازم به ذکر است بنیاد ایرانا تنها تنها شرکت نرم افزاری دانش‌بنیان و تنها بنیاد بازی‌های رایانه‌ای مستقل در خاورمیانه است که دفتر اصلی آن در تیرماه ۹۴در گرگان افتتاح شد و شعبه دوم آن به تازگی در تهران افتتاح شده است.

منبع:مهر

ارسال نظر

  • محمدرضا سیاه مرگوءی
    0

    با سلام و خدا قوت به همه شرکت کنندگان و برگزار کنندگان چه خوب بود با مربیان برگزاری این ماراتن نفس گیر هم گپی می زدید مثل جوان خلاق و پویایی که خود تاکنون چند نرم‌افزار نوشته و روانه بازار نموده و فارغ‌التحصیل ارشد در رشته آی تی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و بی ادعا جواني که داور پایان نامه دانشگاه های بین‌المللی از جمله دانشگاه کانادا است و او کسی نیست جز مهندس یعقوب سیاه مرگویی

آخرین اخبار