دکتر سعید پورقاز از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی در برابر بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: طرح واکسیناسیون رایگان طیور با استفاده از واکسن خوراکی در 34 روستای این شهرستان با همکاری بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گالیکش انجام می‌شود.

واکسیناسیون رایگان طیور در 34 روستای گالیکش انجام می‌شود

به گزارش گلستان24، پورقاز به اهمیت اجرای این طرح اشاره کرد و بیان داشت: آگاهی در رابطه با مسائل بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند کمک فراوانی در جهت جلوگیری از بیماری‌های طیور و تلفات آن‌ها داشته باشد.

نیوکاسل

رییس دامپزشکی شهرستان گالیکش بابیان اینکه این اقدام پیشگیرانه تأثیر مثبتی در جلوگیری تلفات طیور دارد، اظهار داشت: یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک طیور نیوکاسل است که می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی خسارت زیادی به مرغداری‌ها و روستائیان وارد سازد.

وی ادامه داد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی واگیردار است که باعث عفونت دستگاه تنفسی و گوارشی در طیور خواهد شود و برای اینکه این بیماری از طیور روستایی شیوع پیدا نکرده و خسارات جبران‌ناپذیری به مرغداری‌های صنعتی وارد نکند اجرا خواهد شد.

به گفته وی سال گذشته سازمان دامپزشکی به‌صورت آزمایشی در روستاهای ینقاق، میرزاپانگ، عرب بوران، کامران آباد، قاسم‌آباد و عرب بوران از توابع شهرستان گالیکش این طرح را در طیور بومی اجرا کرد که نتایج بسیار مطلوبی در بر داشت و علاوه بر اینکه بیماری در این روستاها به‌صورت محسوس متوقف شد در واحدهای صنعتی مجاور نیز این بیماری مشاهده نشد.

پورقاز آغاز شروع این طرح را 3 آذرماه اعلام کرد و گفت: امسال طی دو نوبت در آذرماه و اسفندماه این طرح در 34 روستای شهرستان با واکسیناسیون 51 هزار قطعه طیور بومی انجام می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گالیکش اظهار داشت: در هر روستا 2 نفر از نیروهای بسیج برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌شده است و اداره دامپزشکی شهرستان نیز تأمین‌کننده دارو، لباس، تجهیزات، نظارت و آموزش طرح را در دستور کار خود دارد.

وی اجرای این طرح را به‌نوعی در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش تلفات واحدهای صنعتی و خانگی عنوان کرد.

پورقاز در پایان از شوراها، دهیاران و دامداران روستایی خواست با نیروهای بسیج سازندگی و شبکه دامپزشکی شهرستان نهایت همکاری را در اجرای این طرح داشته باشند.
منبع : فرمانداری گالیکش

ارسال نظر

آخرین اخبار